Gå til innhold
Fiskersiden

Tips om karpeutstyr


Nils O
 Share

Recommended Posts

Hei kan noen gi meg noe tips om "greie" karpestenger? Og sneller?

Etter mange år med fravær(les: studier og dårlig råd) fra karpekjøret, tenkte jeg å vende tilbake. Min gamle rigg, kjøpt av Trevor Roberts på Mysen har blitt redusert til en stang etter en mopedulykke... Så her må det handles.

Har tenkt på Prologic, men hørte et rykte at disse er bare overprisa Ron Thompson stenger... Ikke at jeg vet eller tror at Ron thompson er dårlig.

Fisket forgår lokalt her i Telemark, så noen 3lb, trettenfotere er kanksje ikke nødvendig???

Håper på svar

Nils O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nils, synd du bare fikk tipset på pm slik at andre ikke kan ta nytte av det. Selv har jeg kjørt 2,5 pund her hjemme og strålende fornøyd med det. Har ennå ikke fisket med stengene etter noen type fisk eller i vann der det blir for lite, men andre foretrekker ett sted mellom 2,5 - 3 ut i hva jeg har forstått! Mine er også 13 fot, smak sak vil jeg påstå om det er 12 eller 13. Har hørt mye bra om Prologic sine stenger, men finnes jo mye annet snacks ute og går. Det er vel bare smak og prislapp som bestemmer hva du vi ha eller kan ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra til en fornuftig penge på markedet ja. FOX sine budsjettstenger er jo slett ikke dårlige (Warior XT eller tilsvarende). Likeledes så får du mye stang for pengene når du kjøper shimano. Et hett tips er Greys i mellomprisklassen. Skal vistnok gi veldig mye for penga, men vi snakker jo en 16-1700 pr stang da. Ta en titt på nettbutikken til Avkroken der begynner det å bli bra utvalg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet www.baardsen.no fikk inn karpestenger fra Greys og Chub i går, men vet ikke om han har fått lagt dem inn i nettbutikken ennå. De har også Shimano sine Beastmaster Spesimen i 2,5 og 2,75. Har 2 selv, og er veldig fornøyd med dem....

PS : du må lete under Kystmeite etter karpestengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun 3 meitestenger som får kjørt seg all round.

1-1,5 og 2,75lb

alle i 12"

Til innlandsfiske/bunnmeite så foretrekker jeg max 1,5lb. Stanga jobber godt med fisk,og du slipper det med at fisken slår seg av pga for stiv stang.

Avkroken er vel den butikken som har de stengene jeg ville gått for. Rimelige,god kvalitet og velprøvd merke til en overkommelig pris.

Du kan også poste en tråd i forbruker forumet,for det er flere på siden her som oppgraderer utstyret sitt med javne mellomrom.

Charlie har sikkert ett sett eller tre liggende

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du gjort et særdeles lurt valg. Jeg var på den store karpemessen i Nederland i februar. Jeg må si at Chub var meget bra stenger til en overkommelig pris.

En annen ting. kjøper du billigstenger bytter du som regel etter kort tid. Chub vil du ha i mange år.

Kjøp 2,5 lb så har du greie stenger til Norske forhold. Husk at karpene starter å bli store her hjemme også. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.