Gå til innhold
Fiskersiden

Rimelig, men brukbart ekkolodd?


Aleksanderh
 Share

Recommended Posts

Humminbird 525 gjør nok jobben greit det, men vil heller anbefale deg et Eagle lodd.

Hvis du vil ha et billig lodd får du Eagle Cuda 242 for ca tusenlappen.

Snublet over denne Lowrancen på tilbud, dette er et godt kjøp.

Lowrance X-97

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal ha meg et ekkolodd til båten. Det må være rimelig og vel funksjonerende. Trenger ikke noe fancy greier som fargeskjerm og kartplotter osv. Har sett på Humminbird Fishfinder 525 - Er denne brukbar?

Hei på deg fiskevenn!

Jeg har et Humminbird 535x og er veldig fornøyd med det til bruk for dybder mindre enn 100 meter. 535 er veldig likt 525. Er vel bare oppløsningen på skjermen som er noe bedre på 535 tror jeg. Disse er rimelige og greie ekkolodd uten no fancy fjas. Så svaret på spørsmålet ditt er at JA, denne er definitivt brukbar.

Men det finnes jo selvfølgelig mange gode alternativer i kategorien du leter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal ha meg et ekkolodd til båten. Det må være rimelig og vel funksjonerende. Trenger ikke noe fancy greier som fargeskjerm og kartplotter osv. Har sett på Humminbird Fishfinder 525 - Er denne brukbar?

Jeg tror det er greie lodd, men vær klar over at den mod så vidt jeg vet har bare 1 stråle på 20 gr. Det vil vel trolig ikke være bra på grunnere områder, men trolig helt greit på litt dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er motsatt, 1 stråle 20 grader 200kHz er det beste på grunnt vann, for fiske på dypere vann bør en ha 2-frekvens som også har 50kHz.

SeaFinder 480DF er et meget bra valg til middels dypt havfiske. Skal du bruke det til trolling også bør du kjøpe en ekstra svinger som bare har 200kHz. Denne gir bedre dekningsvinkel. Koster ca 800kr mener jeg å huske. Har selv hatt Lowrance X-126DF som er samme lodd.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeaCharter 500C er et bra alternativ, ulempen er at kombisvingerene til Eagle/Lowrance bare har 12 grader strålevinkel. Garmin sin har vel enda trangere vinkel. For Eagle kan jo selvsagt kjøpe en ekstra 20 graders svinger for trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeaCharter 500C er et bra alternativ, ulempen er at kombisvingerene til Eagle/Lowrance bare har 12 grader strålevinkel. Garmin sin har vel enda trangere vinkel. For Eagle kan jo selvsagt kjøpe en ekstra 20 graders svinger for trolling.

Jeg leste på onlinebutikken om Eagle FishEasy 245DS: Nytt ekkolodd fra Eagle som benytter ”DualSearch”- en nyutviklet teknologi som sender med både 83 kHz og 200 kHz. Denne teknologien gir større spredningsvinkel og bedre separering av mottatte ekko. Spredningsvinkelen er på opptil 120°, noe som gir store fordeler når man leter etter fisk som sjøørret, sei, gjedde og annen fisk som oppholder seg på grunt vann. Men heller ikke fisk som står dypt kan føle seg trygge.

– 1500W utgangseffekt kombinert med 83 kHz, gjør at dette ekkoloddet er effektivt helt ned til 250-300 meter*.

Vennligst forklar..er dette en ny teknologi fra Eagle eller er dette en av de smale svingerene slik som abbor snakker om?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i avisen at Lidel hadde noe de kalte for "hånd ekkolodd" for 3-400 kr.

Neppe til å stole på men kanskje noe å ta med seg på laksefiske i elv? :)

Hehe. Men ta en seriøs kikk på det og gi tilbakemld..EAGLE Fish Easy 245DS ligner på en-frekvens EAGLE Cuda 242 og har ca samme pris. http://www.onlinebutikken.no/PartDetail.as...1134;b:930;pl:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FishEasy 245DS har samme 200kHz dekning som Cuda 242, i tilegg har den 83kHz som fungerer bedre enn 200kHz på dypre vann.

Du kan velge om loddet skal operere på 83 eller 200kHz. Ned til 60m fungerer 200kHz best. Når du får dette loddet til en tusenlapp kan du jo like gjerne kjøpe dette som en Cuda 242 da begge vil gjøre samme jobb ved 200khz frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FishEasy 245DS har samme 200kHz dekning som Cuda 242, i tilegg har den 83kHz som fungerer bedre enn 200kHz på dypre vann.

Du kan velge om loddet skal operere på 83 eller 200kHz. Ned til 60m fungerer 200kHz best. Når du får dette loddet til en tusenlapp kan du jo like gjerne kjøpe dette som en Cuda 242 da begge vil gjøre samme jobb ved 200khz frekvens.

Hm..så det som står at dette loddet vil ha en sprednings på vinkel opptil 120 gr gjelder ikke..eller du mener det blir unøyaktig/ubrukeilig signal..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garmin opererer med 10 og 40 grader på 50/200 khz på 178c og eagle med "skimmer opp til 60 grader" er ikke dette nok til trolling?

60 gr virker greit..men i teorien er vel jo mer jo bedre..ihvertfall til trolling på grunt vann(5-20m)? Er det riktig at Humminbird 525 skimmer 20 gr (200 khz), mens Eagle Cuda 242 skimmer 60 gr (200 khz)..??

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humminbird oppgir svingerene sine med vinkelen der svingeren er innenfor 10dB, resten av verden bruker -3dB. Hvordan man skal regne om vinkelen som er oppgitt ved -10dB til -3dB er ikke rett fram da en også må ta formen på signalloben inn i regnestykket, men typisk kan en si at Humminbird sin 20 graders svinger er 10 garder ved -3dB. Eagle sin svinger er 20 grader oppgitt ved -3dB. Ned til 30-40m gir Eagleloddene med standard 20 graders svinger 60 graders dekning, hvis høy sensitivitet og ASP er slått på. Hva som er dekningen på Humminbird med samme instillinger er vanskelig å si da de ikke oppgir hverken dette eller signalloben på deres svinger. Tviler på at det er mer enn 20-25 grader.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er motsatt, 1 stråle 20 grader 200kHz er det beste på grunnt vann, for fiske på dypere vann bør en ha 2-frekvens som også har 50kHz.

SeaFinder 480DF er et meget bra valg til middels dypt havfiske. Skal du bruke det til trolling også bør du kjøpe en ekstra svinger som bare har 200kHz. Denne gir bedre dekningsvinkel. Koster ca 800kr mener jeg å huske. Har selv hatt Lowrance X-126DF som er samme lodd.

480 df leveres med to frekvenser 50/200 khz, duger ikke den originale 200 khz'en til trolling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humminbird oppgir svingerene sine med vinkelen der svingeren er innenfor 10dB, resten av verden bruker -3dB. Hvordan man skal regne om vinkelen som er oppgitt ved -10dB til -3dB er ikke rett fram da en også må ta formen på signalloben inn i regnestykket, men typisk kan en si at Humminbird sin 20 graders svinger er 10 garder ved -3dB. Eagle sin svinger er 20 grader oppgitt ved -3dB. Ned til 30-40m gir Eagleloddene med standard 20 graders svinger 60 graders dekning, hvis høy sensitivitet og ASP er slått på. Hva som er dekningen på Humminbird med samme instillinger er vanskelig å si da de ikke oppgir hverken dette eller signalloben på deres svinger. Tviler på at det er mer enn 20-25 grader.

Ok, thanks. Men ettersom jeg har sett er en 200 khz stråle på loddene en 20 gr svinger, mens en 83 khz stråle er 60 gr. I første øyfall skulle en da tro at den sist nevnte gir best dekning på grunt vann. Men er det likevel slik at den ikke kan brukes på grunt vann pga. 83 khz på en eller annen måte ikke klarer å fange opp fisk eller skille drit og fisk..mens 200 khz gjør..? Er det riktig gjettet..? Vennligst forklar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200kHz gir pga av høyere frekvens og pulsrepitisjonsrate mye bedre oppløsning i øvre vannlag. Altså bedre evne til å skille forskjellige objekter fra hverandre. I manualen til 245DS anbefaler de å bruke 200kHz ned til 90m. Tror nok heller jeg vil si 60, men uansett har dette ingen betydning til ditt bruk.

480 df leveres med to frekvenser 50/200 khz, duger ikke den originale 200 khz'en til trolling?

Kjøpte for noen år siden et Lowrance lodd med 2-frekvenssvinger. Var ikke fornøyd så jeg kjøpte meg også en ren 200kHz svinger. Begge var montert på min forrige båt slik at jeg har konstantert at jeg ser mye mindre fisk med 200kHz delen i kombisvingeren.

Strålevinkel for Lowrance/Eagle 200kHz kombisvinger er 12 grader for enfrekvens 20 grader.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FishEasy 245DS har samme 200kHz dekning som Cuda 242, i tilegg har den 83kHz som fungerer bedre enn 200kHz på dypre vann.

Du kan velge om loddet skal operere på 83 eller 200kHz. Ned til 60m fungerer 200kHz best. Når du får dette loddet til en tusenlapp kan du jo like gjerne kjøpe dette som en Cuda 242 da begge vil gjøre samme jobb ved 200khz frekvens.

Men blir det ikke det samme med dette loddet også..det du sier med at kombisvingere(eagle/lowrance) har 12 gr på 200 khz strålen??

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt uklart dette siden jeg svarte på to spørsmål om forskjellige lodd i en post.

245DS har 83/200kHz kombisvinger, denne har 20 grader på 200khz delen av kombisvingeren. Alle litt større Eagle/Lowrancelodd (Lodd med kvadratisk eller liggende rektangulær skjerm) har 50/200kHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg kan få "stjele" litt av denne tråden..

Har et 245DS på vei i posten. I tillegg har jeg kjøpt en ekstra 200kHz svinger med fittings osv.

Planen var å sette 200kHz på en båt som skal gå i Øyeren/glomma, og kombisvingeren på en saltvannsbåt.

Det er riktig fordeling, ja?

I saltvann skal jeg fiske egentlig ned til 350m, og jeg vet at loddet ikke går så dypt, men jeg kan ihvertfall finne grunnene på 140m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg kan få "stjele" litt av denne tråden..

Har et 245DS på vei i posten. I tillegg har jeg kjøpt en ekstra 200kHz svinger med fittings osv.

Planen var å sette 200kHz på en båt som skal gå i Øyeren/glomma, og kombisvingeren på en saltvannsbåt.

Det er riktig fordeling, ja?

I saltvann skal jeg fiske egentlig ned til 350m, og jeg vet at loddet ikke går så dypt, men jeg kan ihvertfall finne grunnene på 140m?

Det er et på tur til meg å. er så billig at må nesten prøve det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg kan få "stjele" litt av denne tråden..

Har et 245DS på vei i posten. I tillegg har jeg kjøpt en ekstra 200kHz svinger med fittings osv.

Planen var å sette 200kHz på en båt som skal gå i Øyeren/glomma, og kombisvingeren på en saltvannsbåt.

Det er riktig fordeling, ja?

I saltvann skal jeg fiske egentlig ned til 350m, og jeg vet at loddet ikke går så dypt, men jeg kan ihvertfall finne grunnene på 140m?

Riktig valg av svingere dette. Har ikke prøvd 83kHz svingerene til Lowrance/Eagle men antar at du bør klare å finne bunnen på 350m. Uansett ikke noe problem med å få bra signaler på 140m. Mitt første lodd var et Eagle med 75W RMS utgangseffekt og 192kHz svinger, det klarte bunnen på 190m dybde på Mjøsa det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig valg av svingere dette. Har ikke prøvd 83kHz svingerene til Lowrance/Eagle men antar at du bør klare å finne bunnen på 350m. Uansett ikke noe problem med å få bra signaler på 140m. Mitt første lodd var et Eagle med 75W RMS utgangseffekt og 192kHz svinger, det klarte bunnen på 190m dybde på Mjøsa det også.

Topp, takk skal du ha. Marineshop har lovet meg loddet før påske, men nå er det rett før de må skynde seg brått for å rekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.