Gå til innhold
Fiskersiden

Søndagstur.


Perca
 Share

Recommended Posts

Etter et vellykket mobbeprosjekt på lørdag så tok jeg med meg Fruen en tur på sjøen på søndag. Hun hadde vært og skutt NM i jaktfelt på lørdag og trengte en tur på sjøen. Egentlig så hadde hun nok veeeldig lyst til å få en sjøørret hun også. Båten ble sjøsatt fra Jeløya og vi dro ut Mossekanalen for å forsøke oss på vestsiden av Jeløya.

For å gjøre denne historien noe kortere en det den kunne ha blitt så skal jeg fortelle at vi hadde ikke et eneste hogg av sjøørrett denne flotte dagen! Helt ærlig så beit det ikke i det heletatt før jeg satte på en stangparavan for å få vobleren ned på litt dypere vann! Etter å ha dratt opp to torsk så ga jeg meg med denne typen fiske. To kilostorsker holder til middag for fruen og meg så jeg så ingen hensikt i å bare dra opp torsk for å slippe de ut igjen.

Men været var jo bare helt fantastisk! Så vi gikk i land på Gullholmen for å ta lunchen der. Det var så nydelig i solsteika så Fruen og jeg satt der og duppet av mens elgbikja sjekket ut dyrelivet på øya. Etter en stund så tok jeg fram fotoapparatet og knipset vilt og hemningsløst bilder av både det ene og det andre... :) Og de som nå håper på masse rå bilder av fisk kan med en gang finne en annen tråd og lese... Men her kommer noen bilder fra Gullholmen

kongsnegl.jpg

En kongssnegl...

div.jpg

Flere arter med lav. Den med skarpest gul-orange farge heter i hvertfall messinglav.

messinglav.jpg

Her gror messinglaven på en kvartsstein! Utrolig at noe kan leve på en så hard stein.

torne.jpg

Tornebusker er det nok av på øya!

blomst.jpg

Dette var den eneste blomsten som hadde begynt å blomstre på Gullholmen. Den er knøtt liten! Jeg antar at blomsten ikke var mer en drøy millimeter i diameter. Jeg aner ikke hva den heter...

Om det var noe dyreliv på øya? Joda, bortsett fra mengder av fugl så var det både sommerfugler, humler, fluer og edderkopper å se.

sebra.jpg

Denne edderkoppen hoppet 10-15 cm i et eneste hopp! Og det er vannvittig langt når den ikke er mer en 2-3 mm lang selv!

Og så var det fasaner der også!

to-2.jpg

Her sitter to fasaner og kikker nordover Oslofjorden mot Tofte på Hurumlandet.

Og så kom jo selvfølgelig elgbikja løpende...

fasanflukt.jpg

Og da lettet de... :P Det er Jeløya i bakgrunnen.

Ååååå, hvor det er deilig at våren er kommet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, som vanlig, Per... ikke mange forunt å feste fasaner til bildebrikka!

Kameraet som Perca bruker er Canon Eos 350D - samme som jeg har brukt her, uten sammenligning av mannen bak kameraet forøvrig, men jeg lærer litt etterhvert:

260320072329LG3VowAXk1dadCTjzS.jpg?72

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.