Gå til innhold
Fiskersiden

Å gripe inn - bry seg


Daggers
 Share

Recommended Posts

Kom over denne artikkelen på nettet. Og all ære til de som grep inn, det som bare er så utrolig synd er at etter slike tilfeller tenker nok folk seg om flere ganger før de gjør noe lignende igjen. Jeg jobber mye ute på gatene med ungdom, og har aldri opplevd noe ubehag ved det. Allikevel ser jeg en staidg økende skepsis for å bry seg om andre mennesker. Bl.a. lå en ungdom under et tred tilsynelatende bevisstløs, ingen gikk bort å sjekket om han var ok. Og det var ved færderseilasen i Horten, tipper at omtrent 30 voksne gikk forbi før jeg kom til. trist utvikling, det virker som man skyver alt ansvar over på politi og andre betalte "hjelpere". hvis folk brydde seg mer, kunne man kanskje snu en heller negativ utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en utvikling jeg synes er trist, folk som rett og slett lukker øynene og medmenneskeligheten....

har selv et par eksempler på dette:

-vi kom kjørende inn på en parkering her på Hommersåk, modt i veien ligger det en mann, tydlig beruset....bilene foran oss, kjører opp på fortauskanten og kjører forbi! vi parker like ved og jeg prøver å få liv i fyren. etter en stund blir det liv og jeg kan hjelpe den stakkars fyren inn på fortauet før han faller sammen igjen. etterhvert kommer det en er person av de 20 som står og ser på, bort og spør om jeg trenger hjelp....

siden det er et legekontor rett ved der vi nå befant oss, sendte jeg hjelperen inn for å spørre etter hjelp. ut kommer fastlegen til alkisen, og forteller at dette er vanlig, og så spør han om noen har mulighet til å kjøre denne personen de 400meterne hjem, ingen av tilskuerne svarer, blir bare frytelig opptatt av andre ting selv om legen kunne gå godt for denne personen.

selvsagt kjørte vi han hjem, og fikk fyren i seng......

ps: forstår godt at folk er redde eller usikre på slike personer som ligger rusa i veien, men noen må hjelpe?

neste eksempel er fra da jeg var 17-18 år, og jeg grilla hos en kompis. like ved huset hører vi en bil som skrenser og et høyt smell får oss til å slenge fra oss det vi holder i hendene og storme mot ulykkesstedet...

her var det ei gammel dame som ikke holdt vikepliken og moste rett i førersiden på en annen bil. hele førersiden var klemt inn, og føreren satt i sjokk og pinnholdt på rattet....

jeg var først fremme og fikk kompisen til å ringe 113, mens han satt ut en varseltrekant.

det gikk greit med de to personene i bilene, foruten emn sjokkskada mann som måtte snakkes ut av bilen, og ei gammel dame som brakk begge beina.....

i mellomtiden har det kommet en familie fra en annen hage for å se hva som har skjedd, og de blir ståene å se på....

flere bilder kjører sakte forbi, men ingen stopper.....

hvordan er dette mulig?? begge historiene har gitt meg mye å tenke på, og jeg synes det er forferdelig trist med folk som ikke "tør" å bry seg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt alt for enkelt å tenke " det er ikke min business" for så å riste på hodet og gå videre.

Vårt samfunn blir mer og mer egoistisk, vær trygg, det kommer ikke til å bli bedre, heller motsatt.

Min mening er at dette starter allerede i skolen. Folk blir ikke opplært i samme verdisyn som tidligere og ungdommer må ikke ta samme ansvar for sine handlinger.

Men det er en helt annen og laaang diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Er jo disse sakene her som er en årsak til det også?

Når du nevner Ferderseilasen i Horten, så skjedde det vel der ifjor? at en 15åring knivstakk en kar, etter at han prøvde å gripe inn i en krangel?

Når det er sagt, så er jeg selv en som bryr meg og ikke føler meg generellt truet. Men jeg kan forstå de "voksene" som gjør det.

Kan vel også legge til at det i de fleste tilfellene gjelder gjenger med utenlandske ungdommer (MEN også noen norske), som driver med dette. ;) Men det er sikkert en ennå lengere diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.