Gå til innhold
Fiskersiden

Årest første stam og buk tur!!


HelgeL
 Share

Recommended Posts

Prøvde meg i går på årets første stam og buk tur, etter at jeg hadde fått noen tips fra kompiser at nitelva begynte å se bedre ut. Etter at jeg og Geir omtrent totalblanka i gjersjøelva på fredag, måtte selvtilliten jekkes opp. Først måtte jeg jakte på loff. Med denne streiken på gang så er det ikke så lett å få tak i loff for tiden, men noe ble det da. Ikke kvalitets loffen til 5,90, men noe annet skvip som omtrent smuldret mellom fingrene.

Var ikke så mye trøkk i fisken, men etter litt så begynte den å vise seg med noen slappe plask. Fikk så en buk på 1,63kg som fightet så der. Mistet så flere og frustrasjonen begynte å spre seg. Hadde jeg mista følelsen? Det virket som om fisken lekte med meg, og alle mine brødbiter ble kun dytta borti. Og hvor var stam'n??

Jeg satt meg ned og slappa av med å bøtte nedpå en liter med q-meierienes appelsinjuice. Hvordan i svarte skulle jeg lure denne fisken, kunne jeg virkelig se fansen i øynene og si at det ble bomtur på stamfiske. [ :) ] Nei for svarte brølte jeg og reiste meg opp. Full av appelsinjuice og med ny selvtillit la jeg ny slagplan. Fisken virket ekstra sky, og bare dyttet bortpå alle de lekre loffbitene jeg la frem for den, men selvsagt så tok den de uten krok hele tiden. Jeg begynte å lure på om den fordømte fisken kunne telle, da jeg tok meg selv i å kaste ut 2-3 biter så etterfulgt av mit krokagn. Hvorfor ikke prøve! Kastet så ut 1 loffbit også mitt agn etterfulgt av 2 loffbiter. Satt meg ned på huk, og ventet. Bit en ble tatt, og så tok den for svarte bit 2. Ha ha, tilslaget satt som støpt og fisken var på. Den gikk tungt i dypet og ristet kraftig på hodet. Dette må være en stam, tenkte jeg. Litt etter kom den sigende med siden inn mot meg og jeg så den karakteristiske gatt-finnen. Yes, og den er stor...!!![ :P ] Fisken la bredsiden mot strømmen og kjempet bra, men jeg kjørte den hardt og snart var den i håven. Frem med veienett og kamera, dette kan være ny pers. Etter litt strul med å få kroken løs fra leppa, la jeg den i veienettet og vekta strakk seg til 2,51kg. Ikke ny pers, men så nært så nært(2,54kg). Allikevel en utrolig flott fisk, og selvtilliten steg med mange hakk.

Litt etterpå fikk jeg en stam til, denne gang en liten sak på 1,68kg. Senere på kvelden ble det mengder med buk fra ca. kiloen opp til 1,74kg.

Alt i alt en ok dag[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt bra helge.......... tydelig at du "har det" ennå :-) Selv om vi begynte å lure etter Ebro turen :-)

Synd at jeg ikke får tatt en tur østover nå i vår, kunne virkelig tenkt meg en tur etter stame'n litt tidligere på året enn det vi vanligvis er der. Men jeg får ta meg en 2-kilos i slutten på juli !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

15 turer...[ :) ]

Skal ta det opp med ham på klubbkonken.

PS: hadde ny kort tur i går(ja 17.mai) og fikk to Stam til, 1,34kg og 1,87kg. + et knippe buk opp til 1,76kg. Mai er en konge måned...

Mai er digg. Og det som er enda mer digg er å få et rysare napp fra en bra stam når man fisker svakt nedstrøms. Ahhhhhh.... Hva skal man med salmonider egentlig?

Halvorsen:

Pell rompa di lenger opp. Området fra Mortens Kro og oppover mot Kjul er det som gjelder.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Mai er digg. Og det som er enda mer digg er å få et rysare napp fra en bra stam når man fisker svakt nedstrøms. Ahhhhhh....

Yepp, med friline og 10-15 meter snøre ute(fireline) kjenner en det ekstremt godt når det smeller. Brukte forøvrig owner chino kroker sist, som jeg aldri skal gjøre mer. De knekker som fyrstikker, altfor tynne i godset. Måtte bytte krok etter hver fisk. Fungerer kun til mort under 500g er min konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

sitat:Mai er digg. Og det som er enda mer digg er å få et rysare napp fra en bra stam når man fisker svakt nedstrøms. Ahhhhhh....

Yepp, med friline og 10-15 meter snøre ute(fireline) kjenner en det ekstremt godt når det smeller. Brukte forøvrig owner chino kroker sist, som jeg aldri skal gjøre mer. De knekker som fyrstikker, altfor tynne i godset. Måtte bytte krok etter hver fisk. Fungerer kun til mort under 500g er min konklusjon.

Ownerkrokene er knall til alt av større sørv, mort o.l. Men til stam bør man kjøre kraftigere skyts. B980 fra kamasan o.l er skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.