Gå til innhold
Fiskersiden

isfiske etter ørett


Gjest Team Biri
 Share

Recommended Posts

er ute etter tips for isfiske etter ørett, agn, metoder, dyp, etc. ?

alle tips tas mot med takk!!!! :)

Min erfaring er at ørreten ikke liker så mye bevegelse i forhold til røya. Fiske med ståsnøre med enten mark eller maggot helt nede ved bånn. Det kan brukes små røyeskjeer over, eller rett og slett kun en krok med agn. Ellers er vel en litt fargesterk mormyska ganske bra. Har fått mest på knallrøde og knallgrønne. Fiskeplassene er vel mye det samme som om sommeren, rundt øyer, nes, kanter i vannet osv.

Du får kose deg med isfiske i påsken (som jeg regner med du skal siden du spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de minste pimplene med en krok hengende 10-15 cm under, agnet med maggot. Henner ofte ørreten er så forsiktig at pimlen skremmer mer enn den lokker. Da bruker jeg bare en krok med ett splitthaggel ca 20 cm over, eller en 4mm mormyska.

Grunne innos pleier å være greie plasser å starte på. Fisker skjelden dypere enn ett par meter.

Om du skal meite bruker du bare en krok agna med maggot og akkurat lite nok splitthaggel oppe på sena så det synker. Hvis du vil ha litt mere bevegelse på agnet kan du feste en papirlapp på sena som vinden kan bevege litt på.

Fisker stort sett noen cm over bunnen.

Lykke til!

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalltipset for aktivt fiske: Bruk mormyshka og 0.15mm-0.20mm snøre....skjelv på hånda, rist litt, dans i vei, hold den litt i ro, dunk i bunn av og til. Prøv mest nære bunn, men også etpar meter over bunn. Ikke sitt på 20 meters dybde, men hold deg innenfor 5 meters dyp og ikke langt fra land. Prøv også kjempegrunt (1 meter, og se nedi hullet.Kjempespennende)

Tenk at du er et lite krepsdyr.

:)

Sølv og gull farge funker meget bra for meg.

Slaraffenfiske: Sett ut bare mark, helst uten søkke. Bruk kvist som nappinidikator, la marken dingle litt over bunn, eller legg den på bunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker muligens Mjøsa trolle?

Husk maks 4 sluker per mann, bruk store balanser, 9-11cm og slipp disse ned

i forskjellige dybder. På denne tiden f.eks 5-10-15 og 20 meter. Så lager du noen pinner du fester snøre i, sammen med en plastpose. Da er det bra bevegelse på alle balansepilkene. Er ingen rev etter ørret på is selv, men bestefatter bruker denne metoden og han tar mange ørreter hver vinter.... Merk hvis det er is. Men fra brua og nordover er det jo bestandig is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Du tenker muligens Mjøsa trolle?

Husk maks 4 sluker per mann, bruk store balanser, 9-11cm og slipp disse ned

i forskjellige dybder. På denne tiden f.eks 5-10-15 og 20 meter. Så lager du noen pinner du fester snøre i, sammen med en plastpose. Da er det bra bevegelse på alle balansepilkene. Er ingen rev etter ørret på is selv, men bestefatter bruker denne metoden og han tar mange ørreter hver vinter.... Merk hvis det er is. Men fra brua og nordover er det jo bestandig is

takk for alle tips, di skal prøves på søndag og mandag, stedet er Øvre Sjodalsvatnet.

Takker så mye Dacron men Mjøsa veit jeg om :) blir litt anderledes fiskemetoder der, kjent med di fleste.

Foresten, hvordan går det med båten din Dacron, klar for Bornholm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket ein god del aure i vinter.. Med bra resultat!

Min erfaring er gull/bronse farget skjei.. 8-10cm ned til kroken med makk på! Ingen ting lokker auren bedre enn makk! Når eg har fått bort hullet, klar til fiske.. Flirer altid skjeja forsiktig ner førstegangen.. Slipper den ned til bunn drar 20-30cm opp... par små vibrasjoner.. så lar eg den berre vente par-tre minutter.. Vist ikkje stang tuppen begynner og nappe litt... forer eg hullet.. Den desidert beste lokkemiddelet er lakserogn(vist det er rogn fra stor laks slepp heile rognstykke nedi, da klarer ikkje små fisken og eta da opp) ! Men fuker godt med harmetisk torskerogn fra rema :)

Når eg forsetter pilke... Fem hare darag så skjeja danser og blinker godt neri hullet..! kviler den litt, så forsetter eg med veldig forsiktige vibrasjoner 5-6min med små pause inni mellom... vist fisken ikkje har vist seg.. begynner eg på nytt med fem hare darg.... Sån går no dagan... Bytt makk.. ikkje la den bli heilt vassen..

Vist en kommer tilbakers dagen der på... i fort hull med lakserogn. Er det store store muligheter for stor fisk, er veldig nerme! (vist det er grunt nokk til og sjå bunn og rognet er veke når du kommer tilbakers.. er kilo fisken aldri langt vekke :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.