Gå til innhold
Fiskersiden

Renovering av slitte stenger - et par spørsmål


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Ved renovering av slitte stenger ønsker jeg ofte å hellakkere stengene. Det være seg enten en fargeforandring, men som oftest går det på å lakkere opp stengene med klarlakk igjen.

Jeg møter stadig på et problem i den forbindelse - å lakke med spraylakk gir litt spraytåke som gjør overflaten noe ru og dette er ikke spesielt ønskelig. Å lakke med pensel gir ujevn overflate.

Min beste løsning sålangt er spraylakke, lett rubbing og lett voksing etterpå - med hardvoks.

Jeg har informasjoner på en måte for løsning ved å ha et langt rør med lakk oppi, senke stangdelen i denne og dra opp delen litt etterhvert så lakken stivner suksesivt. -Noen som har testa ut denne metoden? eller som har andre og bedre løsninger?

Vil også si at jeg har benyttet metoden med å stryke et lofritt papir dynket med litt tyntflytende lakk - funker for så vidt det, men jeg synes da lakklaget blir veldig tynt og har erfart at man må gjøre det ganske mange ganger for å få til et akseptabelt sjikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkering i rør var måten man lakkerte splitcanestenger. Emnene fikk noen raske dypp i whitespritfortynnet båt- eller gulvlakk. Ved å ta bare små felt av gangen blir vel resultatet en haug med lakkskjøter? Tror ikke rør-metoden fungerer på glass eller kullfiber.

Foreslår at du tar kontakt med Lasse Vangen hos DF eller noen andre som driver med stangbygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg veit at Lasse innehar betydelig kompetanse.

Dette fikk jeg av Kjell:

Vil også si at jeg har benyttet metoden med å stryke et lofritt papir dynket med litt tyntflytende lakk - funker for så vidt det, men jeg synes da lakklaget blir veldig tynt og har erfart at man må gjøre det ganske mange ganger for å få til et akseptabelt sjikt.

-Men jeg har lest et sted om å bruke rør med lakk oppi og heve stanga litt etter litt - og det skulle funke helt greit. Vedkommende hadde dette i trappegangen hjemme fordi det bli ganske langt etterhvert som stanga forlater røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vær ops på at lakkering kan forandre egenskapene til stanga. Byggde meg fluestang for noen år side og prøvekasta denne før jeg lakka suringene for å være sikker på å få plassert ringene rett mht ryggen. Det var forsjell på stivheten etter lakking , ikke at den var enorm, men stanga ble stivere og dette var etter lakking av bare ringsurringene. En ting med lakksenking i rør, pass på at det ikke kommer lakk inn i stang emnet, dette kan ødelegge stanga sine egenskaper helt. Men dette må vel være den mest ulønnsomme måten å lakke en stang på går mye lakk i et rør uansett hvor tynt det er. Problem med ut tørring av lakkern i røret, hvis du ikke heller den tilbake i en annen beholder, søl og reingjøring????? Tror jeg ville satse på "pensel" og rotering hvis du absolutt skal lakke stangen opp igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg møter stadig på et problem i den forbindelse - å lakke med spraylakk gir litt spraytåke som gjør overflaten noe ru og dette er ikke spesielt ønskelig. Å lakke med pensel gir ujevn overflate.

Har aldrig hellakkert en stang, men et vandlig probelem inne lakkering er jo at man får ru overfalte av støv og spraytåke. Dette er vel noe av grunnen til at billakkerer lakkere i så rene rom som mulig, sørger for å ha god ventilering og spruter vann på gulv og vegger, spessiellt betong gulv, før lakering for å binde støvet.

Ser for meg en vifte som blåser bort spraytåken og et avsug som fjerner spraytåke og støv fra rommet! Dette burde funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.