Gå til innhold
Fiskersiden

isfiske?


Benny
 Share

Recommended Posts

Har fisket en del på Akersvannet og Borrevannet, og vil nok si at det er lettest å lykkes på Akers.Mye resultatløs leiting på Borrevannet,med enkelte fulltreff innimellom. Mye smågjedder som kan være plundrete om en bruker balansepilk.Men det er ikke tvil om at Borrevannet har potensiale for å hoste opp noen gedigne fangster, så jeg sysler med planer om litt seriøs gutsing der til vinteren.På akersvannet fisker jeg som regel på 5 meter+, med balansepilk eller stor pimpel utstyrt med enkel karpekrok agnet med mark.Får ikke mange fisk på denne måten, men det er ofte bra snitt på fangsten.Har fått et par over kiloen, med drøye 1,2 i topp. Ingen kjempefisker, men det er jo tatt større abbor der sommerstid, så det er bare et spørsmål om å finne dem på vinteren også.Akersvannet er jo også et glimrende vann til ismeite etter gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan dra litt lenger enn rundt Tønsberg kan Sjuvannet i Fon anbefalles. Der er det bra med gjedde, abbor, og mulighet for brasme ol. En venn av meg og jeg fikk 75 abbor på en liten dag. Største 750 g og endel rundt 300-500 g.

Er gjedda på hugget kan du få stor fisk der. Vi hadde en som rette ut krokene på en trebbelkrok som vi vanligvis bruker i sjøen.

Er gjedda i bittet må du ha skikkelig redskap der!

Vær ops på dyp is, nesten metern, og biler! Det er endel som kjører på isen der med bil. Kjempegøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borrevannet har potensiale ja. Under research til en artikkel som vi trykket i Alt om Fiske ble jeg fortalt at de hadde tatt en abbor på 2,7 i garn rett utenfor pumpestasjonen. Vi fikk bare småtasser på isen da vi prøvde + noen gjedder. Var der også om sommeren, og da tok vi noen ok abborer ved pumpehuset. Det går gjedde på opptil 18 kilo der. Det er lite gjørs, men den skal visstnok ha formert seg etter utsettingene for 12-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt om svært stor abbor fra Borrevannet,men har også vært inne på tanken om det kan være feil artsbestemmelse abbor/gjørs?? Det er vel ikke så mange som kjenner til at det er gjørs der, da den ikke er særlig utbredt.Har også hørt mye om storgjedder, men det er som regel andre eller tredjehåndsopplysninger, har ikke møtt mange som selv har fått storgjedde.Det de fleste opplever, er mengder av smågjedde nesten uansett hvilken fiskemetode de velger.Men igjen er det vel bare spørsmål om å treffe rette dagen på rette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpestasjonen ligger på vestkanten av vannet, nærmest midt på. Ikke langt fra skyte-feltet. Ikke mulig å gå glipp av pumpestasjonen da denne går litt ut i vannet. Var der for 2 uker siden og fisket i kano. Vi satte ut fra bryggen ved pumpestasjonen... Etter 10 sekunder med wobblen i vannet, smalt det en fin gjedde (4-5kg) på kroken. Har tidligere fått gjedde på 11 kg der. Og det skal visstnok være noen voldsome monstere som ruger rundt i vannet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Borrevannet har potensiale ja. Under research til en artikkel som vi trykket i Alt om Fiske ble jeg fortalt at de hadde tatt en abbor på 2,7 i garn rett utenfor pumpestasjonen. Vi fikk bare småtasser på isen da vi prøvde + noen gjedder. Var der også om sommeren, og da tok vi noen ok abborer ved pumpehuset. Det går gjedde på opptil 18 kilo der. Det er lite gjørs, men den skal visstnok ha formert seg etter utsettingene for 12-15 år siden.

Hva tok du gjeddene på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.