Gå til innhold
Fiskersiden

Forbud


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Hørte tidliger i dag at det er blitt forbudt med planer board i Danmark.

Hørte også at det ikke blir lov under NM på Mjøsa også,kun side parravaner.

Er det noen som har noe mer info ang dette?

Det var hvist pga noen har kjørt mellom båt og planer å fått snøret til planer i ansiktet/hals.

Det kommer IKKE til å bli forbud i Sverige.Har fått det bekreftet fra sikre kilder.jeg gjentar IKKE i Sverige.

Endret av Team Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrensning på planerboard på natterstid. En kan ikke kjøre med fjølene 100 meter på hver side av båten. 10-15 er lov. Mulig det blir slik på NM og, har jo vært nattforbud under ørretfestivalen lenge, og på en måte er det godt at en slik begrensning kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare om natta det gjaldt,hele døgnet forstod jeg.

Altså total forbud.

Når folk kjører med bordene 250 meter fra båten er det på høy tid at det kommer et forbud så det ønsker jeg faktisk velkommen. Sunn fornuft må gjelde, men ser jo at enkelte ikke klarer å begrense seg og da er det bare en ting å gjøre, nemlig å komme med en begrensning. Ikke hørt noe om dette i henhold til NM, men meget mulig. Andre rykter går jo på at det skal koste 500 å melde seg på, noe som ikke stemmer... men men er egentlig ikke så mye å skrive om, er uansett lov med sideparavan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Når folk kjører med bordene 250 meter fra båten er det på høy tid at det kommer et forbud så det ønsker jeg faktisk velkommen. Sunn fornuft må gjelde, men ser jo at enkelte ikke klarer å begrense seg og da er det bare en ting å gjøre, nemlig å komme med en begrensning. Ikke hørt noe om dette i henhold til NM, men meget mulig. Andre rykter går jo på at det skal koste 500 å melde seg på, noe som ikke stemmer... men men er egentlig ikke så mye å skrive om, er uansett lov med sideparavan

Hvor hælv.... lang skal masta til planerboard være hvis du skal ha ut 250 meter? tror dette er en liiiiiten overdrivelse. :) tror nok ikke det er mange som bruker over 25-30 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hælv.... lang skal masta til planerboard være hvis du skal ha ut 250 meter? tror dette er en liiiiiten overdrivelse. :) tror nok ikke det er mange som bruker over 25-30 meter.

Det essensielle er jo at jo lenger uti planerboarda er jo dårligere fisker den.

En liten svin på båten og alt stopper der ute....null bevegelse i beten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk kjører med bordene 250 meter fra båten er det på høy tid at det kommer et forbud så det ønsker jeg faktisk velkommen. Sunn fornuft må gjelde, men ser jo at enkelte ikke klarer å begrense seg og da er det bare en ting å gjøre, nemlig å komme med en begrensning. Ikke hørt noe om dette i henhold til NM, men meget mulig. Andre rykter går jo på at det skal koste 500 å melde seg på, noe som ikke stemmer... men men er egentlig ikke så mye å skrive om, er uansett lov med sideparavan

250 meter???????????? du har vel aldri kjørt med planner eller sett dette i funksjon for da hadde du aldri oppkonstruert en slik påstand. Folk som leser slike påstander og ikke skjønner bedre tror at hele fjorder sperres av av egoistiske trollere og at trolling er farlig og bør totalforbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at en tolker ALT bokstavlig her inne, herregud. Fatt poenget. Og til deg som hevder jeg aldri har brukt planerboard... Stemmer dette før 1994.

Når det gjelder forbudet under NM er dette bare tull og tøyserykter. 52cm blir eneste forskjellen fra fiskereglene på Mjøsa. Men en henstiller om bruk av sunn fornuft

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppklaring er på sin plass ser det ut til :

I Norge er det forskjellige regler på bruk av planer board.

MEN DET ER IKKE FORBUD UNDER NM. GRENSEN PÅ PLANERBOARD LINER ER SATT TIL MAX 30 M TIL HVER SIDE. SIDEN NM I 2004 HAR ALLE DELTAKENDE BLITT BEDT OM Å VISE HENSYN, SPESIELT OM NATTA.

I Sverige er det lov å bruke planerboard stort sett de fleste steder.

På Dansk kontinentalsokkel er det kun lov å bruke yellow birds/side paravaner.

Håper noen moderatorer stenger dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Også kommer mitt spørsmål igjen :) , hvor står dette ? hvor har du det ifra ?

Er det noen som kan vise til et regelverk som forteller lovlig bruk av planerboard ?

Det virker som at det er mange som mener at de har riktig, men ingen kan vise til hvorfor

:)

Dette har Norges Trollingforbund undersøkt, Teambambus har lagt inn fiske/trollingregler på Hjemmesida for di fleste aktuelle vann i Norge og utland.

Sjekk http://www.trollingfiske.org/trolling/inde...w&id=5&Itemid=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kommer mitt spørsmål igjen :) , hvor står dette ? hvor har du det ifra ?

Er det noen som kan vise til et regelverk som forteller lovlig bruk av planerboard ?

Det virker som at det er mange som mener at de har riktig, men ingen kan vise til hvorfor

:D

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20030225-0256-002.html

Dette er linken til Direktoratet for naturforvaltnings forskrift som omhandler hvilke redskap som er tillatt bla. ved fiske fra båt. 2 stenger pr. båt med inntil 1 agn pr. stang. Det er ikke satt begrensninger til pressentasjon av disse agnene (slukene, wobblerne osv) og med pressentasjon mener jeg hvor dypt og hvor langt fra båten disse agnene kjøres og det vil med andre ord si at planner board er lov (min tolkning).

Dette er regelverk for fiske etter androme laksefisker i sjøen. Regeler for fiske i innlandet i innsjøer som f.eks Mjøsa, Tyrifjorden, Eikern osv. gis av lokale forvaltere fra rådmannsnivå og nedover til den enkelte grunneier om jeg ikke tar feil.

Endret av bjbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regeler for fiske i innlandet i innsjøer som f.eks Mjøsa, Tyrifjorden, Eikern osv. gis av lokale forvaltere fra rådmannsnivå og nedover til den enkelte grunneier om jeg ikke tar feil.

Hoste harke.

Fylkesmann som har siste ord i innlandsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.