Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske Rally, Indre Østfold


Flemms
 Share

Recommended Posts

Klokken 06.00 i dag var det opp for vinterens første Isfisketur[ :D ]. LAK med en kompis og meg selv fyllte Primera'n(il-Tempo Gigante) med mer eller mindre nødvendig utstyr og satte kursen til første destinasjon: Ørje. Fulle av forventing, og med flere "hete" tipps fra en viss lokal Fiske-sjappe, ble første valget to kjern på grensen til "Søta Bror". Her skulle det ifølge vedkommende være STOR-Borre, var det Brutjern?(korrekt meg om jeg tar feil LAK). "Jomfru-hullene" ga den spessielle følelsen igjenn, og forventningene var sky høye! Vannet til høyere fikke gjennomgå først. Isen varieret fra 4-7cm. Nærkontakt med borren uteble og etter 30 hull og 1.5 timer uten så mye som ett napp, bar det over veien til vannet på venstre side med nye håp og forventninger!

Noen hull her, samme istykkelse, og Bang der satt den årets første Borre....en kvalitets "Svart-Abbor" på 50g! Det var jeg som tok den ,og den ble satt pent tilbake igjenn da jeg tror dette kan ha vært den eneste abboren i disse to vanna tilsammen[ :D ]

Så fyrte vi opp Primera il-Tempo Gigante og fresa ned på næreste Mac'en. Planen nå var Rømsjøen, og etter litt flørting med Bygdas to hotte Shell-babes fikk vi en av de til å ringe til Rømskog for å få israpport, klart det! Noe is skulle det visst være innerst i vikene. Så vi fyra opp primera'n for neste etappe, 4.5 mil skulle det være. Dårlig tid, kartleser LAK og 2.passasjer var raskt på med beltene nå[ ;) ], og det var helt klart mere is på veien enn på Rømsjøen.

Vel framme etter mye sidelengs og brekking, en artig etappe for The Driver[8D], møtte vi en gammel krork. Etter anbefalinger fra den lokal gammle og vise mannen om ikke å gå utpå isen, fant vi oss til rette i første vika! Det var kun is i denne vika, ellers var det så og si isfritt. Isen varierte fra 5-3cm og alle mann gikk gjennom isen opptil flere ganger[ :D ] Kun inne ved land, men nok til å bli bløt i beina[ :D ] Jeg var ute å steppet på 3cm og det holdt meg, men jeg ville neppe stå der for lenge!

Ikke noe action i vika heller, så vi forsøkte å gå på land gjennom et særiøst inngjerdet område, etter søken på god-is! Ingjerdingen av små-skauen skulle vise seg å ha en funksjon, inne i små-skauen bodde nemlig to Villsvin...store som Ponnier. Fant ut at det var like greit å gå rundt inngjerdingen[ :D ] Etter mere plomping møtte vi villsvin parret i andre enden. Vill-Rånan hadde nå høy kølle føring og det klasket i skinker[ :D ] Ja det ble villsvin pulings, rånan var visst i brunst! Så da var det greit, vi bestemmte oss for å prøve et vann vi hadde sett på veien.

Føret var nå mye bedre for det hadde snødd noen cm oppå isne[ :D ], mye letter å sette opp bilen vettu...he he! Kartleser LAK var ikke helt tilfreds med noetene, spessiellt ikke "høyere nedover krøn"!

"Midtgards vannet" hadde også 5-6cm is å by på, og LAK rev på årets abbor etter 30min. Nok en Svart-Abbor på 50g, jeg fikk også et napp!!! Verre var det for 2.passasjer, hadde ikke dagen i dag, ble bare to ganger gjennom isen og iallefall et sokke skift på han[ :D ]

Sisste desperate plan var nå Ørret isfiske på et fantastisk ørret vann i Rakkestad-fjella. Det var her "gjennom isen nr.2" kom! To av manskapet på tre gikk gjennom igjenn, bare inne ved land, men nok til å le litt og bli bløt[ :D ] Etter 30-40 minutter uten et napp forsvant den siste dråpe av motivasjon og da var det greit å ta kvelden!

Artig tur, mye morro, og visst har vi lært å kjenne flere vann som vi kansje aldrig skal besøke igjenn[ :D ] Men toss allt; det var is(noen steder ialle all), og vi fikk også drillet over 5 vann, men bettet kunne vært bedre!

Mye utrygg is i indre østfold enda, vær forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sjefsfeskern

Det bør minst være 30 cm stålis før Lak beveger seg utpå, han er en skikkelig blyklædd . Regner med at det var han som gikk gjennom flest ganger,hæhæhæ![ :D ]

Faktisk veier jeg ikke mer enn 108 kilo, og det var ikke jeg som gikk gjennom flest ganger. Det var uansett jeg som fikk flest fisk 2 stk i løpet av en dags fiske. Uansett mange vann besøkt, isfiskesesongen åpnet fisk og best av alt jeg fikk se villsvin ha seg... Ble faktisk en smule opphisset selv. Til Cato vil jeg si at vi opptrådte svært forsiktig og det var kun inne ved land vi gikk i gjennom, men selvfølgelig fiska vi ikke bare på grunt vann. Alle hadde ispigger også. Is mange steder nå men det gjelder å være forsiktig og fornuftig. Håper på litt mer kulde så legger det seg på sarpevanna og...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.