Gå til innhold
Fiskersiden

Sånn jevnt over, hva er best til laks, sluk eller flue?


Daggers
 Share

Recommended Posts

Kjøpte meg nytt utstyr til laksefiske i fjor, flott haspel utstyr. Men så leser man jo statistikk, og fluefangstene er jo rimelig høye da... Er klar over at det er flere som fiske rmed flue og sånn da, og at på noen forhold er det bedre med sluk osvv. Men jevnt over hva er best?? Noen formeninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det har mye med temp i elva,men i gaula tror jeg at jeg ville brukt mark/sluk tidelig på sessong

og godt over til flue litt ut i sessong. :D

men du som har kjøpt haspel prøv flue og dupp, det er veldig morro, og det fanger flott laks :P

men hva som er best.........................? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det spørs på vannføring og temp. i elva. Skal du fiske i en flod av ei elv (Namsen, Gaula etc.) de første uker er det stor forskjell på det og ei lita og varm sommerelv. Er elva forholdsvis klar er det ingenting som fisker så kjapt over elva som en sluk. Eneste "problemet" med sluk er at man ikke kommer helt ned enkelte plasser der strømmen er sterk eller hølen er dyp. Der kommer marken til sin rett. Men det er litt mere systematisk jobbing med marken, for at den skal fiske over bunnen på plassene der laksen kan være.

Sluk er effektivt de første dager/uker, men etterhvert som elva fylles opp med laks kan flue/tube være det mest effektive. Spesielt siste halvdel av sesongen !

I brede og tunge elver, fisker man kun over begrensede partier med ei flue/tube. Uansett om man kaster ganske langt. Tuben skal jo helst ned et stykke også hvis elva er kald og stor.

Og det er jobbigt som bare det. Men har man et perfekt strekk for flua vil faktisk akkurat flua være svært så effektivt under alle forhold. Flua er jo det redskapet som er ute i elva nesten hele tiden (slipper å sveive inn for hvert kast), og flua fisker bra helt inn !

Men selvsagt, mark er det mest effektive på sikt så lenge temp. i elva holder seg under ca. 15-16 grader.

Min taktikk er alltid:

Først sluk, så mark, mark, mark, mark, test med sluk, mark, mark, test med sluk, flue, flue, mark, mark, flue, flue, lette sluker, flue, flue, lette sluker, mark, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jevnt over så vil jeg si at jeg har fått mest fisk på sluk. Dersom elva er stor og kald så har jeg fisket med sluk, da jeg lettere kommer ned til bunn og kan fiske mye roligere. Jeg har fisket sluken slik at den dunker langs steinene på bunnen. Men jeg føler at jeg lærte mye ifjor, etter 2 uker med heavy synkeline-fiske. Så nå til sommeren regner jeg med å gå kun med flue :P

Så er det jo "regelen" om at små fluer fisker bedre på varm, liten elv. Når elva har blitt mindre har jeg tidligere gått over til mindre fluer, uten at det har gitt særlig resultater. Men ifjor begynte jeg å fiske en del med Riffling Hitch og det var effektivt! Høy fart på flua, som spruter på tvers av strømmen. Fikk riktig nok bare et par fisker på det, men det var en del dårlige tilslag også :) .. Den visuelle effekten gjør fisket mye mer spenstig! Glemmer aldri den gangen en 4-5 kilos laks tok tuben min head and tail :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde de noen undersøkelser på for noen år siden, og mark fanger mest laks pr.fisketime, etterfulgt av sluk og så flue. Wobbler utmerket seg når det gjaldt størrelsen på fisken....

Personlig heller jeg til å variere fisket etter forholdene, og å alltid fiske med det du behersker og har troen på- da fisker man mest og det er sånn man får fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang vært på en ukes laksefiske i smålakselver i Trøndelagen.(Fosen) Mine resultater derfra er ganske klar tale; null fisk på sluk, null fisk på flue, og null fisk på mark både med og uten rød bomullstråd.

Siden jeg fikk like mye på alle metodene og jeg brukte desidert minst tid på flue blir vel flue mest effektivt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang vært på en ukes laksefiske i smålakselver i Trøndelagen.(Fosen) Mine resultater derfra er ganske klar tale; null fisk på sluk, null fisk på flue, og null fisk på mark både med og uten rød bomullstråd.

Siden jeg fikk like mye på alle metodene og jeg brukte desidert minst tid på flue blir vel flue mest effektivt???

:blink:-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk etter FORHOLDA av og til er det sluk andre ganger mark og så er det flue ;)

ikke lett å bli klok på dette -_-

men det er det som gjør dette så spennende ;):D

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....eller perfeksjoner deg på en av tingene (av gangen). Det ligger mye glede i det å mestre en teknikk opp mot det fulle også. Og gjør du det vil du nesten uavhengig av valget fange fisk på de fleste forhold også, selv med bare en at teknikkene tilgjengelig. Fiskeglede måles ikke alltid i kilo fisk på land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. mange meninger om dette. I forhold til det estetiske, så heller jeg vel dit hen, at så lenge enn fiske raktivt, så spiller det ikke noe rolle om det er flue, mark eller sluk. Det som på meg virker litt kjedelig er å hive ut en markklyse og et søkke på 250 gr, og sette seg ned. Selv om jeg forstår at noen trives med et slikt "behagelig" fiske. Er også tilhenger av å fiske med det en føler at en mestrer, og for meg er det sluk fiske. Har fått et par-tre laks på mark også, men har vel følt at det har vært litt tilfeldig. kommer nok til å fortsette med sluk, og heller konsentre meg om å bli en flinkere sluk/laksefisker. Trives godt med det. Morsomt å lese hvilke erfaringer folk har, og hva de forkjellige mener -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det har mye med temp i elva,men i gaula tror jeg at jeg ville brukt mark/sluk tidelig på sessong

og godt over til flue litt ut i sessong. ;)

men du som har kjøpt haspel prøv flue og dupp, det er veldig morro, og det fanger flott laks :D

men hva som er best.........................? -_-

Enig med sølvreven har fisket mange år laks fått fra 15 kg til1 kg mark er for med det mest effektive utfra mange tusen timer jeg har brukt i div vassdrag, men varier utfra temp og vannsatand.mark funker på alle vannstander liker selv best 12" stang med ambassadør ved fiske i de større elvene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. mange meninger om dette. I forhold til det estetiske, så heller jeg vel dit hen, at så lenge enn fiske raktivt, så spiller det ikke noe rolle om det er flue, mark eller sluk. Det som på meg virker litt kjedelig er å hive ut en markklyse og et søkke på 250 gr, og sette seg ned. Selv om jeg forstår at noen trives med et slikt "behagelig" fiske. Er også tilhenger av å fiske med det en føler at en mestrer, og for meg er det sluk fiske. Har fått et par-tre laks på mark også, men har vel følt at det har vært litt tilfeldig. kommer nok til å fortsette med sluk, og heller konsentre meg om å bli en flinkere sluk/laksefisker. Trives godt med det. Morsomt å lese hvilke erfaringer folk har, og hva de forkjellige mener -_-

Ja det er viktig det, å fiske med det man føler man mestrer, eller synes er mest moro.

Men dette med markfiske er noe helt spesielt synes jeg. Jeg fisker også mye med flue og har hatt mange artige fighter på det. Men å beherske markfisket skikkelig er virkelig moro. Og jeg synes at markfisket er mye mere krevende enn å fiske med flue. Slukfiske passer for alle, spesielt nybegynnere. Klarer man å slenge uti sluken, har man gjort det meste. Og slukfiske eller dupp/flue er det mest avslappende fisket synes jeg. Man jobber ikke så mye med redskapen. Men markfisket krever sin mann hvis det skal gjøres riktig. Og her er det følsomhet som bare det ! Men det er nok mange fluefiskere som overdriver dette med kasteteknikk og kastelengde etc. Fluefisket kan gjøres meget enkelt og behagelig og det kan læres ganske kjapt i forhold til markfiske. Iallefall ser jeg i lakseelva at det er flere som behersker fluefisket tilfredsstillende fremfor markfisket, likevel om markfiskerne er i stort flertall.

Og når laksen tar marken, ja akkurat den følelsen er ubeskrivelig. Også når den gaper over flua selvsagt.

Det er jo en god del perfeksjonisme innen slukfiske også, det har jeg sett mange eksempler på.

Noen fisker best med sluk hvert år, likevel om de andre fisker med sluk, gjerne dobbelt så lenge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde de noen undersøkelser på for noen år siden, og mark fanger mest laks pr.fisketime, etterfulgt av sluk og så flue. Wobbler utmerket seg når det gjaldt størrelsen på fisken....

Personlig heller jeg til å variere fisket etter forholdene, og å alltid fiske med det du behersker og har troen på- da fisker man mest og det er sånn man får fisk :P

Du tenker kanskje på denne? Laksefiskeboka

Jeg har valgt å spesialisere meg på fluefiske, og det hender jeg får fisk når verken sluk eller markfiskere får noe, men det er veldig ofte motsatt! Noen sesonger/perioder er marken utrolig effektiv! Har sett noen markfisere rundfiske fluefiskere som normalt ville tatt mye fisk under tilsvarende forhold. Men denne kvelden var det kun mark som fungerte :P

Det samme husker jeg når reke var lovlig, reka kunne fange fisk når ingenting annet fungerte. Sluk og flue fisker ofte bra samtidig, selv om sluken noen ganger utfisker flue og omvendt. :) Slukfisket er nok det mest effektive for å dekke store områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.