Gå til innhold
Fiskersiden

Noen småproblemer med dorge/trollingbåt


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Har en Lasse 15 Hardtop som jeg bruker til å fiske med på et vann. Bruker den en del til dorging også. Båten er gammel, motor, kontrollboks og styring likeså. Det er en Evinrude 6 fisherman motor (2 sylindra), den går sur innimellom, men skal få en overhaling til vinteren.

Men styringen, som jeg tror er orginal med båten, dvs gammal, er tung som f....., den har en sånn tjukk kabel bak til motoren. Hvordan smører jeg evt. opp denne? Er det demontering og oppsmøring generelt som gjelder? Hvordan får jeg olje/grease inn i wiren? (Selve opphenget på motoren smurte jeg opp med grease forrige sesong, så motoren beveger seg lett).

Gear/gass er to separate hendler, noe jeg hater og er også trege som f...... Hva gjør jeg? Det går to wire til motoren fra denne. Hva koster evt. en ny en?

Vannet jeg fisker i er ganske smalt og med mye kastevind fra ulike retninger, dvs at jeg ofte må styre ganske aktivt for å holde båten stabilt på kurs. Er det noen enkle grep som kan gjøres for å bedre retningstabiliteten på en slik båt? (Det gjør ikke noe om den blir mindre manøvreringsdyktig, det er tross alt en liten lettstyrt båt uansett).

Ellers fornøyd med båten, den skal, etter planen, snart få kalesje og litt mer stell, men ikke for mye for da er det altid noen duster som stjeler. Det gjelder forøvrig motor osv, kan ikke har for fine greier for da blir det rappa ganske kjappt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å heng opp kablene dine. tre på en trakt e.l. som du taper eller bruker slangeklemme til strømpen for å få det tett.

fyll på med diesel og la dette stå å "trekke" seg, gjerne dra wiren i strømpen litt frem og tilbake hvis du klarer etter noen dager så vil forhåpentligvis dieselen har kommet igjennom slik at den renner ut i andre enden, tøm da trakten og fyll på med olje, for å la dette renne igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å heng opp kablene dine. tre på en trakt e.l. som du taper eller bruker slangeklemme til strømpen for å få det tett.

fyll på med diesel og la dette stå å "trekke" seg, gjerne dra wiren i strømpen litt frem og tilbake hvis du klarer etter noen dager så vil forhåpentligvis dieselen har kommet igjennom slik at den renner ut i andre enden, tøm da trakten og fyll på med olje, for å la dette renne igjennom.

Samme teknikken på den tjukke styrekabelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland i litt olje i dieselen også.

Aberet på denne type re.smøring er at i kalde tider blir det hardere å styre.

Dessuten så er jo styrekabel/snekke rimelig da.

Og da snakker vi om ca?

Edit: Fant ut selv, under 500,- for snekka, skal sjekke hva kabelen koster også.

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå på f.eks www.maritim.no der finner du styresnekke til 449,- og styrekablene begynner på 1135,- alt etter hvilken type og lengde su skal ha, Det som ofte koster mest er jo tilkoblingsdelene til den spesifikke motor.

Vær også oppmerksom på at du muligens må skjære hull eller tilpasse på andre måter hvis du går over til teleflex.

Hydraulisk styring får du hos Seatronic i Moss for ca 3500,- :P monterte dette selv for litt siden og det er en drøm i forhold til teleflex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, "wire" - da snakker vi en sånn tynn vaier som henger i trinser rundtomkring, eller snakker vi Teleflex/Ultraflex?

Har sånn wire-greier, og sliter en del, ønsker meg Teleflex-greier, men finner ikke noe til under 3000,- ?

Snakker om Ultraflex på marineshop.no

Styresnekke begynner på 445,- Styrekabel begynner på 599,-

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om Ultraflex på marineshop.no

Styresnekke begynner på 445,- Styrekabel begynner på 599,-

Min er en tjukk greie, er vel en flexettellerannet da tenker jeg. Men det er uansett så gammalt at det ikke vil være allverdens å hente på flikking. Med det prisleiet så blir det vel bytte til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om Ultraflex på marineshop.no

Styresnekke begynner på 445,- Styrekabel begynner på 599,-

Oki, takk. Er vel der jeg har kikket, det blir vel tett på 2000,-, ikke 3000. Spørs om jeg kan gjenbruke rattet, og hva koblingen til motoren koster.

ULTRAFLEX Styresnekke T71 FC SKU# 2471 kr 724,-

ULTRAFLEX Panelfeste X34, rett SKU# 2434 kr 100,-

ULTRAFLEX Styrekabel M66, 9' SKU# 2449 kr 813,-

ULTRAFLEX Brakett og rør S40 SKU# 2040 kr 229,-

+ kobling motor, oppheng kabel + evt ratt hvis det ikke kan gjenbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk. Er vel der jeg har kikket, det blir vel tett på 2000,-, ikke 3000. Spørs om jeg kan gjenbruke rattet, og hva koblingen til motoren koster.

ULTRAFLEX Styresnekke T71 FC SKU# 2471 kr 724,-

ULTRAFLEX Panelfeste X34, rett SKU# 2434 kr 100,-

ULTRAFLEX Styrekabel M66, 9' SKU# 2449 kr 813,-

ULTRAFLEX Brakett og rør S40 SKU# 2040 kr 229,-

+ kobling motor, oppheng kabel + evt ratt hvis det ikke kan gjenbrukes.

Hvis du kan koble styrekabelen direkte på motorbraketten er vel det det greieste. Da trenger du bare en styrearm istedenfor brakett og rør + kobling motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan koble styrekabelen direkte på motorbraketten er vel det det greieste. Da trenger du bare en styrearm istedenfor brakett og rør + kobling motor.

Hei, du, dette skjønte jeg ikke helt. Har prøvd å spørre Marineshop, men de svarer ikke på e-posten,

Jeg har en 25-30 år gammel Tohatsu. Dagens wire-styring er koblet til en bøyle foran på motoren, med en stålplate og en låsebolt. Jeg regner med at jeg kan koble Ultraflex'en på samme måte, men Ultraflex'en må jo holdes fast i båten på et eller annet vis for å kunne dytte og dra på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du, dette skjønte jeg ikke helt. Har prøvd å spørre Marineshop, men de svarer ikke på e-posten,

Jeg har en 25-30 år gammel Tohatsu. Dagens wire-styring er koblet til en bøyle foran på motoren, med en stålplate og en låsebolt. Jeg regner med at jeg kan koble Ultraflex'en på samme måte, men Ultraflex'en må jo holdes fast i båten på et eller annet vis for å kunne dytte og dra på motoren?

Hvis du bruker det systemet jeg snakker om så er det motorbraketten(den delen av motoren som du skrur motoren fast med) du fester styrekabelen til. Den går igjennom motorbraketten i ett rør og festes videre til bøylen. Men det er slett ikke sikkert at motoren din har slik motorbrakett med denne muligheten(rør). Heller ikke nyere mindre motorer med rorkult har dette.

Hvis du ikke har denne motorbraketten må du kjøpe endeledd og akterspeilfeste(evt. motorbrønnfeste?) til å feste styrekabelen med.

Håper du skjønte dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker det systemet jeg snakker om så er det motorbraketten(den delen av motoren som du skrur motoren fast med) du fester styrekabelen til. Den går igjennom motorbraketten i ett rør og festes videre til bøylen. Men det er slett ikke sikkert at motoren din har slik motorbrakett med denne muligheten(rør). Heller ikke nyere mindre motorer med rorkult har dette.

Hvis du ikke har denne motorbraketten må du kjøpe endeledd og akterspeilfeste(evt. motorbrønnfeste?) til å feste styrekabelen med.

Håper du skjønte dette :o

Sitter vel brukbart nå.. Du sier at båtmotorer og styring dertil har utviklet seg på usle 30 år? Jaja.. :-)

Tohatsuen har nok ikke slikt, og Skibsplast'en har bare to små slisser wirene løper gjennom. Regnet med å bolte noe fast i den ene slissen og finne noe å henge kabelen på motoren med. Blir nok artig. Var innom en Tohatsuforhandler, og de hadde aldri hørt om/sett min type 25hk, så det ligger vel an til å be naboen som er sveiser om en tjeneste.

Har ihvertfall fått lading ut av motoren, med selvloddet likeretter og hjemmemekket uttak, så nå blir det snart så flott atte. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter vel brukbart nå.. Du sier at båtmotorer og styring dertil har utviklet seg på usle 30 år? Jaja.. :-)

Tohatsuen har nok ikke slikt, og Skibsplast'en har bare to små slisser wirene løper gjennom. Regnet med å bolte noe fast i den ene slissen og finne noe å henge kabelen på motoren med. Blir nok artig. Var innom en Tohatsuforhandler, og de hadde aldri hørt om/sett min type 25hk, så det ligger vel an til å be naboen som er sveiser om en tjeneste.

Har ihvertfall fått lading ut av motoren, med selvloddet likeretter og hjemmemekket uttak, så nå blir det snart så flott atte. Takk for hjelpen!

Prøv:

Loxkel AS

Nygardsvn. 67

Boks 170, N-1401 Ski

Norway

Er tohatsu importøren tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.