Gå til innhold
Fiskersiden

Service på båtmotorer


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg sku legge ut en liten "advarsel" angåendes en viss forhandler på Hamar.

Motoren til en bekjent ble småsyk, hostet og harket litt.

Kjører den til en viss forhandler og sier... hei hei den her er ikke i form, vær så snill og fiks den til vi reiser til Bornholm.

Dette var i slutten av mars. Forhandleren på Hamar bytter plugger og dette koster 800kr... Men... neida samme dritte med motoren... Kjører den opp igjen og sier at... ingen forandring... Skjønner nå at han ikke får den båten med til Danmark,

Han gir så beskjed om at den MÅ være i orden til 1.5

Men når dem kommer til Hamar og skal hente båt og motor den 29.4... Er det ikke gjort en DRITT med den. En må kunne forvente at et autorisert verksted gjør noe med et problem i løpet av 30 dager. Og hvem ville betalt et bilverksted for skifte av plugger som ikke var nødvendig hvis gearkassa hadde tatt kvelden? Den kjøres med en annen tank, men ikke noen forandring skjer. Til slutt tar da forhandleren opp og ser på motoren... HEISANN det er vann og spon i girolja... Dette bruker dem altså 1mnd på å finne ut. Når dem ikke fant feil på det elektriske i begynnelsen av april burde dem vel da tenkt seg til at det var noe mekanisk, men han måtte altså stå på ryggen til vedkommende for at dem sku sjekke der... 1 skrue måtte løses. Forhandler sier så at han har krav på ny motor og jeg blir hoppende glad, MEN...

Den må kjøres dit den er kjøpt fordi denne har mer å slå i bordet med ovenfor forhandler.

Båten trekkes så til ØSTFOLD... Og får der beskjed om at dette kunne forhandler på Hamar gjort siden denne er autorisert forhandler. Østfold rekker ikke se på motoren før i uke 20. Trolleren tilter og skjønner det nå blir lite fiske på han i år.

Det blir så importør og denne bekrefter og at forhandler på Hamar kunne tatt seg av servicen da det er landsdekkende garanti på den aktuelle motor.

Hans erfaring er gull verdt, det gjør at jeg vet at neste gang jeg skal ha motor blir det noe annet enn Suki/Johnson

Er dette vanlig "service" rundt om i landet, eller finnes det noen som faktisk yter service til folk? Er det noen i Mjøsområdet er jeg VELDIG intr i å vite hvem, samt hvilket merke de har?

Kan anbefale EN på Hamar, det er Hamar Båtsenter, dessverre ville ikke dem skru på min siden dem ikke var autorisert forhandler av mitt motormerke og det er en garantisak.

NB etter å ha snakket med flere båtfolk har dem samme erfaringen med den ikke navngitte forhandler

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg sku legge ut en liten "advarsel" angåendes en viss forhandler på Hamar.

Motoren til en bekjent ble småsyk, hostet og harket litt.

Kjører den til en viss forhandler og sier... hei hei den her er ikke i form, vær så snill og fiks den til vi reiser til Bornholm.

Dette var i slutten av mars. Forhandleren på Hamar bytter plugger og dette koster 800kr... Men... neida samme dritte med motoren... Kjører den opp igjen og sier at... ingen forandring... Skjønner nå at han ikke får den båten med til Danmark,

Han gir så beskjed om at den MÅ være i orden til 1.5

Men når dem kommer til Hamar og skal hente båt og motor den 29.4... Er det ikke gjort en DRITT med den. En må kunne forvente at et autorisert verksted gjør noe med et problem i løpet av 30 dager. Og hvem ville betalt et bilverksted for skifte av plugger som ikke var nødvendig hvis gearkassa hadde tatt kvelden? Den kjøres med en annen tank, men ikke noen forandring skjer. Til slutt tar da forhandleren opp og ser på motoren... HEISANN det er vann og spon i girolja... Dette bruker dem altså 1mnd på å finne ut. Når dem ikke fant feil på det elektriske i begynnelsen av april burde dem vel da tenkt seg til at det var noe mekanisk, men han måtte altså stå på ryggen til vedkommende for at dem sku sjekke der... 1 skrue måtte løses. Forhandler sier så at han har krav på ny motor og jeg blir hoppende glad, MEN...

Den må kjøres dit den er kjøpt fordi denne har mer å slå i bordet med ovenfor forhandler.

Båten trekkes så til ØSTFOLD... Og får der beskjed om at dette kunne forhandler på Hamar gjort siden denne er autorisert forhandler. Østfold rekker ikke se på motoren før i uke 20. Trolleren tilter og skjønner det nå blir lite fiske på han i år.

Det blir så importør og denne bekrefter og at forhandler på Hamar kunne tatt seg av servicen da det er landsdekkende garanti på den aktuelle motor.

Hans erfaring er gull verdt, det gjør at jeg vet at neste gang jeg skal ha motor blir det noe annet enn Suki/Johnson

Er dette vanlig "service" rundt om i landet, eller finnes det noen som faktisk yter service til folk? Er det noen i Mjøsområdet er jeg VELDIG intr i å vite hvem, samt hvilket merke de har?

Kan anbefale EN på Hamar, det er Hamar Båtsenter, dessverre ville ikke dem skru på min siden dem ikke var autorisert forhandler av mitt motormerke og det er en garantisak.

NB etter å ha snakket med flere båtfolk har dem samme erfaringen med den ikke navngitte forhandler

Hørtes ut som det meste innen motor/bil/båt bransjen.

Meget lite dyktige og servicevennlige fagfolk.

Det er vel muligheter for å kontakte forbrukerrådet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som det meste innen motor/bil/båt bransjen.

Meget lite dyktige og servicevennlige fagfolk.

Det er vel muligheter for å kontakte forbrukerrådet!!

Det er mulig det blir skrevet noen linjer til dem om ting ikke retter seg vil jeg tro.

Er ikke bare denne saken og denne båteier som er temmelig forbannet, frustrert og irritert

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

JEg har en ny 4-tkt Suzuki 40hk som jeg er veldig fornøyd med. Det eneste jeg lurer litt på er: Jeg synes motoren min vibrerer noe på visse lave turtall - under 1000rpm. gasser jeg den opp rister den litt til, inntil et visst turtall hvor den da går silkemykt.

I tillegg vil jeg si at denne vibrsjonen forsvinner etter noe kjøring/trolling.

Kjøremønstret mitt er slikt: starter opp motoren, lar den gå i 1-2 minutter før jeg setter den i gear. Vanligvis kjører jeg den i 3000rpm altså rolig fart før jeg slipper ut utstyret (i dette tilfelle Steinsfjoirden før jeg nesten slipper ut "umiddelbart" og da ned til 2000-2500 når jeg slipper ut wobbs. Så følger timer med trolling. Gasser opp hardt i ny og ne flytting mellom plasser.

Tanken at motoren blir daukjørt har slått meg. Men den har ennå ikke varslet 100 (eller var det 200 timers service).

Visst forplanter kabler og slikt noe vibrasjoner, men det er motoren som forårsaker dette til syvende og sist.

Har noen noe formening om dette? For det er vel svært lite jeg kan gjøre her når motoren har innsprøytingssystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.