Gå til innhold
Fiskersiden

Vann på ringsaker\lillehammer området


kaenth
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen bra tips til vann på ringsaker\lillehammer området? vet det kanskje er litt tidlig.. men noen som vet om noen bra steder ? :lol: Blir glad hvis noen svarer!

jeg har ikke vært å fisket så mye i området, men tror det er en rapport fra det området på dette forumet eller på glommaguiden.com, men bevares så er det jo mange vann med pen fisk, men spørsmålet er hvor i vannet. Du har Mjøsa, Sjusjøen og Lågen som alle har en del pene fisker, men sikkert andre som vet mer enn meg, men Furnesfjorden er sikkert ikke dum å prøve, det er visst muligheter til å ta pen ørret i området rundt biri også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette delta området er en grei plass. Litt seint for gjedda ang vekt,men sikker plass.

Hvis du rusler ut på halvøya å sniker deg langs land så er ørreten en sikker innertier :lol:

Litt comando stil under alle trær som henger utover vannet er alderi feil fremgangs måte.

http://kart.gulesider.no/kart/index.c?ps=1...llX=0&scrollY=0

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Området er stint av fine plasser. Bak birkebeinerstadion på kanthaugen har du abbortjern som huser brukbar ørret. Mesnaelva fra kroken og innover er full av gjedde, men det tas noen ørretrugger der også iløpet av sommeren.

Kjører du litt lenger nordover til Øyer, så har du Okstjern nedenfor Pellestova, Øvre moksjø, rautjønnet...osv.

Tar du andre dalføret mot Gausdal og vestfjellet(Nylig omdøpt Huldreheimen.) Har du mange gode vann, men det er et stykke lenger og kjøre.

På Jørstadhøgda kan du ta svarttjernvegen innover langs kjølen.Der finner du et par fine vann langs vegen og innerst, i passe gangavstand fra vegen ligger en perle som heter kroktjernet. Her er det fin fisk!! Men den er ikke lett å lure :lol:

Kjøp deg kart over øyerfjellet, Gausdal vestfjell, og Lillehammer. Så er det bare å lese i vei og planlegge timesvis med gøy!

Hva slags fisk er du forresten ute etter? Jeg er bare nysgjerrig... he he.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en tur på Øyerfjell for endel år tilbake (ja det er faktisk hele 10 år siden ser jeg her nå. Utrolig hvordan tiden flyr). Kjørte da av ved Tretten, Østfjellvegen opp til nordsiden av Våsjøen, og helt innerst til Raubergsletta seter (950 M.O.H). Satt igjen bilen der, og tok sykkelen videre med full oppakning sørover igjen langsmed det opparbeidede sykkelnettet (Trollveien).

Hadde skaffet meg kart over området, og info om alle vannene i området på forhånd. Planen var å fiske seg nedover mot Sjusjøen, der du også treffer på Åsta underveis hvis du vil fiske elv litt også. Jeg startet fisket på Gopollen (ørret og sik). Den leverte fisk. Der overnattet jeg ett døgn, og syklet så videre. Jeg anbefaler vel at du styrer unna Nedre Åstavatn ((Neråstvatnet), i perioder ekstremt med mygg, dessuten et ørekytevann av dimensjoner slik jeg opplevde det den gangen). Bøy heller av ved Djupen, og følg veien nedover mot de andre vannene. Underveis har du også vann med røye i (Esteinsvatnet).

Du havner etterhvert nede på Sjusjøen da, så kan du bare fullføre sykkelveien rundt, og ta deg nordover igjen til bilen. Da har du vært igjennom en rekke vann underveis.

Kjøp deg kartet over Øyerfjell, så du er forberedt. Husk myggnett!

Og... få deg en vaffel med ost på Raubergsletta. Koselig budeie :blush:

Så kan du avslutte fisket i Gudbrandsdalslågen når du kommer ned igjen, for eksempel.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngsjøen....Lyngen heter den nå om dagen ja. Korteste vei er fra bøsetra, følg traktorveien gjennom bjørkeskogen til du ser en flat stein med innrisning BULONA på, ta stien til høyre så kommer du til utosen av vannet. Der har iallefall jeg tatt mest fisk. Det er visstnok også båt å få lånt der og ei åpen hytte(uten budeier!!) hvor du kan ta en kvil.

Ellers anbefaler jeg Jogrimen. Parker ved neråstvatnet og følg stien over skyttilhaugen. Da du kommer til skyttilen(gammel seter på venstre hånd) så går du over brua nedenfor og følger myra på skrå nordover, da finner du jogrimen som forøvrig har en artig slags gapahuk midt på sørsida.

Saltbelgen er det fin fisk i.

Det vannet jeg har hatt på størst fisk i er Koltjønnet innenfor Hornsjø. Og rautjønnet langs hitvegen, mellom øvre moksjø og pellestova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som forresten har vært på breitjønna? vært der et par ganger og der er det muligheter for storfangst. Eneste minuset er at du må gå en 2-3 timer for å komme seg inn dit. Jeg vet det ligger ei hytte der også, men ingen som vet noe om hvem som eier den hytta? kanskje turistforeningen eier den og muligens kunne leid den ut.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Dra på øvre Megrunnsvatnet i Espedal istedet. Bare en time å gå fra Sveasetra(rett opp) og der er det forresten åpen hytte for alle og enhver. Fisk med mark (eller ørekyte) og glidesøkke, altså bunnmeite, fra odden i nordenden av vatnet. Der er det en fin sandbakke. Der er det forøvrig fin teltplass også, dersom hytta er full. Den åpne hytta ligger i nordøstenden av vatnet.

Får du fisk innpå der så er den sjelden under halvkiloen.... kjenner en som hadde på fisk på oter oppå der. Den dro under fjøla og slet snøret!! Jeg fisker ikke med oter selv. Er ikke fisking det. Det er matauk!!

Sluk med flue på en opphenger ovenfor sluken gir nesten alltid fangst på øvre Megrunn. Men det er heller ikke min favoritt. Bunnmeite eller duppmeite er nemlig det gode liv!!

På nedre Megrunn får du også leid båt. Kontakt Strand Fjellstue og spør dem. Tror de har nøkkel til bommen også.

Anbefaler ei langhelg innpå der på det varmeste. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.