Gå til innhold
Fiskersiden

fluer til neste sesong


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Gå på lesernes innsendte (https://www.fiskersiden.no/fluer.asp) og plukk deg ut de som er innsendt av Roar Velle, han er vel forholdsvis godt kjent i nevnte elv. Ellers kan det jo hende Frode deler noen gode tips bare han svinger innom denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Blått er en farge som er kjent å fiske godt i Bjerkreim. Nå har ikke jeg fisket i Bjerkreim på et par år - men elva er forholdsvis klar med et grønnlig/blålig preg. Ville derfor laget i alle fall noen mønstre med disse fargene, gjerne med sølvkropp. På mørkere dager pleier gult/svart være en god kombinasjon i klare elver. Sunray Shadow og svarte fluer i mindre str. er obligatorisk i klare elver....[ :D ]

Roar harnok brukt mer tid i den elva og kommer sikkert med noen anbefalinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Gå på lesernes innsendte (https://www.fiskersiden.no/fluer.asp) og plukk deg ut de som er innsendt av Roar Velle, han er vel forholdsvis godt kjent i nevnte elv. Ellers kan det jo hende Frode deler noen gode tips bare han svinger innom denne tråden.

Se også på fluene til Erik Røysland. Det er også fluer som fungerer.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Brukes stort sett disse i Bjerk....

1. Rusty Rat. Krok, salar sølv #9

2. Black Charm/Stoat's tail tube; 5 cm tube, sort tykk kropp,med tykk sølvribb, og en LITEN bunt geit like lang som tuben. (kanonflue på vannføring fra 15 m3/s.Kveld/nattflue)

3. Peter Ross

4. Ally's shrimp (en sikker vinner)

5. Micro tuber. Sort geit med flash

6. Blåtann (fungerte bra som kveldsflue denne sesongen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også høre med tres bien, han har også noen killere til denne elva.

ei flue jeg fikk et rå tips om er den bjerkreim favoritten som ligger på flue sidene.

bind gjerne heller grønn/chartreuse ice dub eller lignende som fremdel,istedet for floss. en jeg kjenner tar sykt mye laks på denne flua i bjerkreim. anbefalt størrelse er visstnok 5-8.

en annen flue er sillen. den har jeg ikke prøvd , men tror denne er kanon til bjerkreim.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Andre du bør prøve:

Svenske sersjant #8-10 (Dobbel mustad kobber)

Red butt str #8-10 (Dobbel mustad kobber)

Har vi gjennomgått alle farger og varianter av fluer nå?

Fisker du i august/september trenger du bare ei flue med deg, Ally's Shrimp. [ :D ]

Tidlig fiske (juni/juli) med bra vannføring 30 m3/s+++ er det bare ei flue som gjelder for meg, Black Charm tube. ha,ha har en liten historie om denne flua nok engang. Den svikter aldri...

Begynte å fiske på åpningsdagen denne sesongen, og etter en uke uten ett eneste napp var jeg veldig frustrert. Til og med kompisen som hadde slappet av i sydhavet i denne perioden tok fisk før meg. Så kom det som lyn fra klar himmel....jeg hadde ikke prøvd Black Charm enda.

Knyttet den på og hadde forventninger. Etter ett par kast...fast fisk. Stor fisk[ :D ] Fikk jeg den opp, nei[} :) ] Kroken ble maltraktert...men jeg hadde fått kjørt årets første fisk noen minutter, så den flua gjorde jobben IGJEN.

Torbjørn (tres) fisker en del med svarte fluer. Donald er en flue han skryter uhemmet av. Får gi beskjed om at han skal skrive ett innlegg om sine erfaringer med fluer der. Tar vel ikke mer en 10 min, så har du side opp og side ned om hans fluer...like avhengig av fiskersiden som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Roar, svarte fluer du, Doanld er ikke svart i det hele tatt, kroppen er ikke svart, men koksgrå.

Nei er enig med Roar i det meste han skriver, hekkan man må jo tro på en mann som tar så mye fisk i Bjerkreim, få fisker mer, men det står respekt av fangstene hans[ :D ]

Jeg fisker mest kveld natt og morgen og derfor går det mye i duse farger og mørke fluer, Donald er vel unntaket, denne brukes morgen og kveld før det blir stummende mørkt. Ellers synes jeg fisker med litt innslag av grønt er kanon, svart og med grønn butt f.eks og litt grønne herl fisker bra for min del, samt Holy Moses som jeg har nevnt tusen ganger: svart vinge, dobbel så lang som krokne, blank kropp, orange butt, undervinge orange, mellomvinge lyseblå marabou og overvinge a svart med 2-4 flash av orange perl i mode av hele suppa. Kanon når det er bekmørkt, det eneste jeg sklår Roar på er vel nattfiske mitt[} :) ]

Men dagtid, er små flue å foretrekke etter min erfaring, men mange fisker med tuber (noe jeg aldri gjør) og de tar da også fisk,masse fisk[ :D ]

En kar jeg traff for et par år siden fiska med ei enkel tbe, rosa hackle og ei lita svart vigne på en naken plaskropp, hadde fått 37 fisk når jeg traff han, alle på samme stygge tuba[:I]

Jeg tror som alltid at det betyr mer hvordan man fisker flua, men tror selvsat at når jeg får fisk på eget mønster at den er best i hele elva..hehe

Den svenske sersajnten har jeg enda ikke fått fisk på, men en danske i fjor jeg fiska ett døgn med skrøt veldig på middelsvannstand eller lav og når lyset var dust, altså ikke sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.