Gå til innhold
Fiskersiden

Problem med stangring


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

Den nest øverste stangringen på warrior stanga mi løsnet i dag.

Ikke hele stangringen, men "innmaten" løsnet. Så etter nærmere at det var en sprekk i stangringen, og det hadde gjort at "innmaten" løsnet.

Hvordan går jeg frem for å fikse dette?

Kan jeg gjøre det selv, eller anbefales det å levere stanga inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle ringen tar du best av på følgende måte:

Skjær oppå den gamle ringen (på den siden du ser beinet sitter) med et barberblad eller et sylskarpt linoleumsblad. Ta så tak med en negl eller løft forsiktig opp med bladet for å få tak innunder den gamle surringa. Best er det om du får tak i en tråd som gjør at du får surra opp den gamle surringa.

Når du har fått av den gamle tråden tar du baksiden av linoleumsbladet og skraper forsiktig der du ser de gamle surringene har sittet. Dette for å fjerne spor fra den gamle lakken som eventuelt, om den hadde fått sitti, kunne skape problemer med å få til en jevn og fin surring.

Når du har kjøpt ring er det viktig å file ned beinet helt ytterst for å få en minst mulig overgang fra selve stanga og opp på ringen når du surrer.

Lettest er det å bruke litt lynlim for å feste ringen til stanga før du begynner å surre. Jeg bruker bare tape på den ene foten og surrer den andre.

Selve surreprosessen bør presentere på en annen måte enn en ren beskrivelse - gidder ikke å skrive om det her og nå (for trøtt og sliten nå - men kan seff guide deg pr.telefon eller msn eller no' hvis det skulle bli aktuellt).

Når ringen er ferdig surret bruker du to-komponent lakk - jeg bruker enten Duragloss eller Flexicoat.

Surretråden jeg bruker er Gudebrod - finnes i et utall av farger og meg bekjent bare i såkalt A-tråd og D-tråd her i Norge. D-tråd er litt tjukk og kan med fordel brukes på grove stenger og A-tråden brukes helst til finere fluestenger. Lettere å jobbe med en tråd som er tykkere også! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tillate meg å supplere Henning;

Når du fjerne de gamle surringene så må du være forsiktig og ikke skade selve stangemnet! Eventuelle grader og ujevnheter fra tidligere lakk kan du fjerne med FINT smergelpapir.

Har du ikke surret stangringer før, kan det være lurt å tørrtrene på f.eks en blyant. Videre gjør du som følger;

Fest stangringen med maskeringstape i den ene foten og sikt inn slik at den står på linje med de øvrige! -Dette gjøres best ved at du sikter fra holken og fremover, med stangringene ned. Gjør evt. justeringer nå

1. Du trenger en arbeidsbenk/støtte for stangemet ditt.

2. Bruk f.eks en skoeske som du skjærer et V-formet hakk i begge ender.

3. Surretråden legger du i et lavt glass, slik at den kan rulle fritt (ikke hasple av)

4. Tråden trekker du mellom f.eks to tunge bøker, telefonkataloger el. som gir jevnt press.

5. Surringen startes lengst vekk fra stangringen.

6. Legg tampen mot stangringen og lås den fast med 4-5 surringer mot stangringen. Kutt tampen

7. Fortsett surringene med jevnt press og etterjuster ved å skyve trådene mot hverandre.

8. Når du har omlag 1-2 cm igjen, surrer du fast en løkke av mono. på siden av stangringen

9. La løkken peke fra surringene

10. Etter den siste surringen, trer du tråden inn i løkka, og trekker monofilamentet ut.

11. Tråden skal nå være låst og tampen beskjæres med en skarp tapetkniv.

Gjenta prosessen fra andre siden (snu stangemnet)

Nå er du klar for å lakkere. Selv har jeg kun erfaring med Duragloss og det er viktig at du leser bruksanvisningen nøye! Lakken påføres nokså rikt og det burde holde med ett lag. Bruk en flat pensel som er like bred som surringen.

Stangemnet roterer/ruller du i hakket på esken samtidig som du kikker på fotball eller noe annet dritt på TV :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint med en "sufflør" [ :D ]

De eneste forskjellene er at jeg bruker et egenutvikla stangsurrestativ og et motordrevet lakktørkestativ.

I tillegg gjør jeg den forskjellen at jeg under punkt 10, Rams, ikke trekker surretråden ut igjennom de tidligere surringene. Dette gjøres ved at jeg trekker surretråden såvidt innunder før jeg kapper - således kommer ikke surretråden ut igjen, men legger seg bare innunder. Men man kan selvfølgelig svi forsiktig av tuppen med en lighter før man lakkerer.

Et annet tips, som jeg ikke har prøvd men kan tenke meg fungerer sånn nogenlunde, er å bruke tokomponent, snartørkende tokomponent lim for å forkorte tørketiden. Men om det blir like pent er jeg ikke helt overbevist om før jeg har prøvd det.. [ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STAAAANS!!![:0][:0][:0]

Jeg har tidligere drevet å skiftet hele ringene. I høst fikk jeg sprekk i en keramikkinnmat på surfstanga. Fjernet keramikken og målte innvendig diameter. Tok kontakt med Cato på Elbe. Han sendte meg en ny keramikkinnsats som jeg limte inn med lynlim. Pusset forsiktig av gammelt lim med en Dremmel slipemaskin. Resultatet ble like bra som før, og jeg sparte meg masse arbeide.

[ :D ][ :o ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hos meg var det ikke sprekk i metallet.

Da er det vel bare å trø til som foran beskrevet.

Det var utrolig enkelt når det kun var keramikkringen som var sprukket. Til å begynne med var den litt trang, men jeg bearbeidet den med Dremel slipemaskin. Jeg har brukt stanga et par måneder i ettertid og den holder...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.