Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefestival - Storsjøen


Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal møte opp når bilde som dokumenterer vekt og lengder er nok til å delta i konkurransen.... Ser ikke poenget i å kakke store gjedder for ikke no....

ja er jo litt enig der da.. å visste at den skulle komme med engang!..menmen... overflod av gjedde i storsjøen..hhhehe.. så blir det ikke mange gjeddene på meg om jeg får kommi meg dit..vi snakker jo festival, akkurat som..; hvor mange konserter får du med deg på en festival :):) ehhhe...

jaja... ikke 99,8% sikkert jeg får kommi dit sjøl..(dama har bursdag å det er jo ikke bare bare det heller... ;) ) :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sier det jeg hører fra andre jeg.. ikke det at man skal ta det for god fisk men..heh...

Å jeg er jo enig i det at det ikke er noe særlig at man må dra opp vær jøvla gjedde å banke livet ut'an for å kunne være med.. men vi snakker om ODAL her..hehe. Å jeg er ikke med for å vinne, men ta meg en pinne å ha det moro..(om det blir noe da..) ehheh... =)

Sitat ; Svein Andre :"Ser ikke poenget i å kakke store gjedder for ikke no...." bedre å kakke dem en de mindre gjeddene som kan vokse seg store vel.. heh :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kan litt om øko-systemet, vet at uten de store så blir det bare små-fisk igjen.. Hørt om "1000 brødre"??

Skal litt til før det blir slike tilstander i Storsjøen, men.......

Syns det er totalt meningsløst med slike festivaler.. Kunne heller hatt fluefestival da.. Og drukket seg sørpe dritings på Bukkeneset på Fluefestivalen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det mann,men vi snakker jo om STORsjøen. Og det var jo ment som en liten spøk da mister.. regna med du skjønte det men...hehe :)

yeye... la oss alle være venner og jeg skal ikke klubbe ihjel noen gjedder udødvendig... blir nok ingen tur heller. hehe..skulle være med en kompis på hytta, men ser ut som jeg sliter så... yeye..

PEACE

:)

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på festivalen,og jeg skal klaske i hjel alt som er av fisk....Drit å dra alle samme...Og det mener jeg,la oss sleppe ut all fisk,det er vel ***** ikke no foto objekt alle gjedden som burde ha svømt runt i storsjøen..Først må man fån ,så kan men hoppe på hue hans etterpå...Skulle tru at alle fikk et tonn med gjedde vær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at såpass råe gjeddefiskere som f.eks Cato Bekkevold, Jan Leirud og Arnt Aage Børresen IKKE er med på slike slaktefestivaler.

De har vel antagelig forstått hvilken innvirking det har på en sjø om 50-100 båter møter og slakter alt som beveger seg io vannet. Og hva er premien? 70 kroners plastikkpokal, og heder fra andre slaktere. Det er en heder jeg ikke hadde satt så veldig pris på.

Det er ikke noe argument å bruke at Storsjøen er stor.

Og som Ray sier, og han bor vel praktisk talt langs ved Storsjøens bredder, "storgjedda nesten forsvunnet" og "Har jo også skjedd mye med den andre fisken på disse årene." Altså mye mulig som en virkning av 10-12 år med slaktefestival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært med et par ganger på denna festivalen+at jeg har hytte der(har fisket i storsjøen de site 20 åra).Mitt inntrykk er nå at folk som er med på gjedde festivalen er flinke til å oppdatere seg på hvor stor fisk som har blitt veid inn,så dem kan sleppe ut gjedder som da er mindre.Her er det kun største gjedde som får premie,ikke antall kg per båt...Jeg har heller ikke lagt merke til noe nedgang på gjedde fronten,det er vel faktisk først nå de siste årene jeg har fått stor gjedde i storsjøen...Så slakte festival er vel litt drøyt å kalle det...Det er også en egen abbor klasse,du får melde deg på der....Vil også påpeke at på kvelden på lørdag pleier det å væra bra med liv...Så kom dere til Storsjøen i helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært med et par ganger på denna festivalen+at jeg har hytte der(har fisket i storsjøen de site 20 åra).Mitt inntrykk er nå at folk som er med på gjedde festivalen er flinke til å oppdatere seg på hvor stor fisk som har blitt veid inn,så dem kan sleppe ut gjedder som da er mindre.Her er det kun største gjedde som får premie,ikke antall kg per båt...Jeg har heller ikke lagt merke til noe nedgang på gjedde fronten,det er vel faktisk først nå de siste årene jeg har fått stor gjedde i storsjøen...Så slakte festival er vel litt drøyt å kalle det...Det er også en egen abbor klasse,du får melde deg på der....Vil også påpeke at på kvelden på lørdag pleier det å væra bra med liv...Så kom dere til Storsjøen i helga...

Dette høres jo iallefall litt bedre ut en slik det gjøres på Steinsfjorden.

Men finnes alikevel forbedringspotensiale. Burde vært mulig å ta vekt og lengde, samt bilde, og det hadde holdt.

Det at du først de siste årenene har fått stor gjedde der kan jo være som et resultat av at du har blittt en flinkere fisker med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAn jo ta EM i gjeddefiske som et eksempel, der får alle båtene utdelt et engangs kamera, samt et offisielt målebrett. Man fotograferer fisken mot dette brettet, og slepper den uti igjen. Når konken er over så leveres alle engangs kameraer samt mål inn og juryen får dem fremkalt og godkjenner evt underkjenner innmeldt fisk.

I USA så er det offisielle dommerbåter, og de blir kalt opp når det er fisk på G, de måler og fotograferer mannskapet, som alle har hvert sitt nummerskilt.

Dette er 2 måter å gjøre det på, siste varianten er og mulig å gjennomføre med vekt...

Edit: haha blei en fin setning oppi der, men jeg lar den stå til spot og spe

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er nå at folk som er med på gjedde festivalen er flinke til å oppdatere seg på hvor stor fisk som har blitt veid inn,så dem kan sleppe ut gjedder som da er mindre.

Merkelig rart det er en eller to frysere fulle med gjedde da, C&F (catch and fryser). Ca 500-600kg. Ligger som regel også masse gjedde å flyter rundt i sjøen. Når det gjelder abborklasse er det heller ikke riktig å ta de store individene av disse.

Er svært beklagelig å konstatere at snittet på abboren er ca halvert de 10 siste årene. Man kunne også ta brasme på mellom 3 og 4kg i Storsjøen for 10-15 år siden. I dag finnes det knapt fisk på over 2kg, og snittet er langt lavere. Det blir i dag tatt ut en alt for stor prosentandel gjedde i forhold til annen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja,200 drita fulle polske arbeidere tenker jeg,som lage et sant hælvete i ellers så fredelige nord-odal...Dem surfer vel runt med et par 15 kg gjedder på beina å henter søppel rundt om,bare for å hive uti vannet...Og når festivalen er ferdig så er vel halparten av alle damene oppi der gravide å tenker jeg...Nei den festivalen burde vært forbudt...Storsjøen burde kun være for lokalbefolkningen...Nå kom jeg meg desverre ikke på festivalen pga sykdom,men detta blir F... for dumt å sitte å lese...Når blydunker`n la ut rapport fra steinsfjorden var det ikke mange negative svar...Og der er det vel faktisk antalll kg per båt som teller...Nei,dere for komme dere ned til vannet nå,før start singnalet går i morgen.Får på søndag klokken 12.00 da er det tomt i S.Sjøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.