Gå til innhold
Fiskersiden

En liten rapport fra den gærne fjorden.


Perca
 Share

Recommended Posts

Endelig..!

I går fikk jeg lånt en bil med hengerfeste slik at Fruen og jeg kom oss ut på Oslofjorden. Båt på henger er jo greit, men det forutsetter at man har bil med hengerfeste...

Det var makrell som Fruen og jeg hadde planer om å fiske. Båten ble som vanlig sjøsatt ved Vækerø og kursen ble satt mot øyene i indre del av fjorden. Det var noe vind og bølger og jeg hadde selvfølgelig "flatt jern" ut fra Bestumkilen og det var ikke mye populært... :D Fruen som satt i baugen var mer i lufta enn nede på tofta! Og hver gang hun var på vei ned og båten på vei opp så møttes de..! Hun vræla ut og truet meg med både det ene og det andre så da viste jeg en av mine myke sider, jeg dempet farten... Det hun ikke tenkte på var at da jeg senket farten så gikk baugen mye dypere i vannet. Og det gikk som det måtte gå! En bølge veltet over baugen og traff Fruen i ryggen og fulgte denne til en kroppsdel noe nedenfor ryggen... Hun ble blaut! Ordentlig blaut!!! En skikkelig knallstart på fisketuren.

Utenfor Nakholmen begynte vi og dorge uten at vi fikk noe som helst. Vel det er egentlig litt feil, for vi fikk jo "noe". Sjøen var full av dritt (tang og tare) som fløyt rundt og dette hang seg selvfølgelig fast på voblerne. Da vi kom til Gressholmen så var det mindre dritt i vannet og der fikk vi de første makrellene. Disse var små, såkalt pir, men det var ihvertfall noe å få. Sjøen hadde ikke akkurat noe siktedyp å skryte av, Det var maks en 1/2 meter.

Utover kvelden så begynte makrellen å jage brislingen opp i vannmassene og måkene svermet rundt og stupte litt her og litt der og viste oss veien til makrellen. Og utover kvelden så fikk vi også en del makrell av brukbar størrelse. De største ver tett oppunder kiloen. Fruen fikk også en horngjel på 3/4 meter. Hvor mange makrell vi fikk telte jeg ikke, men det ble da til noen middager.

Ikke så vi noe som kunne mistenkes for å være sjøørret eller havabbor, men det kan nok tenkes at disse fiskeslagene ikke lager så mye hopp og plasking når vannet minner om en litt tynn kopp med kaffelatte.

Uansett så var det godt og komme en tur på fjorden igjen! Og i kveld så kommer det til å lukte stekt makrell i Enebakk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.