Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfisk som agn i ferskvann?


TorgeirW
 Share

Recommended Posts

Har sett både i fiskefilmer og bøker at agn som makrell og sild kan fungere veldig bra til gjedde i alle fall, men har ikke prøvd dette selv enda. Det fungerer visstnok best hvis det ikke er fisket med slike agn på stedet tidligere, ettersom det virker som at gjedder som en gang har blitt tatt på f.eks. makrell, ikke gjør det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om det ikke var cb som skrev om makrell som agn til gjedde i en eller annen artikkel?

Sild er vel brukt til både gjørs og gjedde det.. Som et eksempel på hva ferskvannsfisk kan ta, en gjørs jeg sløya for å sjekke mageinnhold hadde ei lita skrubbe innabords... (tok den gjørsen i Visterflo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både makrell og sild er fremragende gjeddeagn. Bruk gjerne halv makrell (Haleseksjonen), hel pir (Småmakrell) eller hel sild . Makrell sitter helt fint på dersom den krokes i halerota. Sild er heller ikke så verst, men kan med fordel være lett frossen når den settes på for da sitter den bedre. Litt agnstrikk kan gjøre festet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, tenkte kanskje å prøve det litt på Akersvannet, primært etter gjørs, om jeg kan finne en fin plass fra land da!

Hvis du primært er ute etter gjørs blir lett både makrell og sild for stort agn. Gjørs er småspist i forhold til gjedda og foretrekker en litt mindre agnfisk. 10-15cm lange sørv og lauer er vel mer typisk gjørsagn.

Min erfaring med gjørsmeite er ihvertfall at for store agn lett bare blir dratt i og at det blir vanskelig å kroke fisken. Det er ikke alltid det hjelper å gi slakkline heller fordi gjørsen slipper hvis den merker motstand fra snøret / blyet etc. Finn de minste makrellene og sildene du kan hvis du primært er ute etter gjørs (tror nå jeg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sild og makrell til gjedde og lake. Til gjørs har jeg nok mye mer trua på sørv gitt. Burde ikke være noen heksekunst å lobbe opp noen av de på Akers. Kan legge til at min største gjørs derfra tok en hel sørv på 2-300 gram.

Gjørsen er mere storspist enn de fleste tror ja! Aldri feil med et stort agn til gjørs! Gjerne en buk el. på 4-500g delt i to!

Dette leverer mye gjørs helt ned i 3-kilosklassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart at sørv er beste agnet til gjørs jeg også, og bruker da hel fisk på 10-15 cm. Hadde tenkt å bruke omtrent like store fileter av sild og makrell, da jeg også tror at hel fisk blir i største laget for gjørsen. Får vel bruke sild og sørv 50/50 og se om det blir noe forskjell. Noen som har erfaring med å fiske høyere opp i vannet, jeg har kun fått gjørs på bunnen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har meitet endel etter abbor, gjedde og gjørs; Kan man bruke eks sild og makrellbiter, de lukter jo mye og er lett å få tak i! Eller vil fisk som daglig står på menyen fungere bedre?

Jeg har meitet litt gjedde med saltvannsfisk, men er langtfra noen ekspert.

Kjøp fersk fisk fra ferskvaredisk! Den henger bedre på kroken. Har også prøvd med frossen ørret fra peru, (frysedisken på ica) men den holdt akkurat til to kast....

Jeg har hatt best hell med nyfanget småabbor og mort.

Meiting med ørekyte har gitt mange pene abbor, lake og ørret i Mjøsområdet, og G.Lågen. Tangerte persen på fjellørret(1,2kg) for to uker siden med ørekyte.(fisker med død ørekyte fanget i vannet jeg fisker i.)

Mvh Kokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.