Gå til innhold
Fiskersiden

Art nr. 74 endelig!


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Kunne omsider etter flere forsøk legge pølseklypene på en liten Gullfisk, ca 250-300 gram,

jeg hadde lurt med meg svogern min, og etter flere timer i Gullfiskvannet, Ble det besluttet å prøve gullvederbukvannet som også huser arten, sjangsen for litt action anså vi som litt større der også.....

observerte masse gullfisk yngel der ifjor så trua var på plass.

Etter et par minutters fiske sitter den første buken, så følger et par til og det begynner å mørkne, og da napper det igjenn, og i det fisken bryter vannflata og er helt svart i mørket er jeg ganske sikker i min sak når jeg gliser med meg sjøl og mumler Gullfisk med et bredt glis, fisken glir inn i håven og jubelen slippes løs.

Får fisken i karpesekken og svogern roper :GULLFISK! Så minutter seiner ligger nummer to i sekken, vi lander totalt 5 Gullfisk og 8 gullvederbuk på noen timer i "feil" vann, men det gjør ingenting... :-)

(rapporten er skrevet på mob.tlf, så bilde blir lagt til ved annledning)

så et tips til de som vil ha gullfisk på lista er: dra til gullvederbuk vannet, og fisk 1-3 meter ut fra takrørskogen på høyre hånd, og ingen ulempe å fore med grunnfor og hamp ved fiskestart, merkbar forskjell på aktivitetern på forplassen og Utenfor.

Krok 10-12 med et lite maiskorn er nok det beste våpenet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tørn ved maurtua på mandags kveld, og når jeg ankom, spratt det to fiskere ut av en varebil og løp ned mot vederbukvannet. Jeg tenkte det kunne være noen FS-folk :blush:

Det kan muligens ha vært Trym og Hoffa på date? Skjer tydeligvis en del skule ting i kulissene her vettu, og det var det første som slo meg da jeg så ordet varebil...

Blir dyreparktur med jentungen til uken og man skal ikke se bort fra at noen muligens kan få en nødtelefon om det skulle knipe med å få lurt opp et eksemplar eller to av de fargede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kjapt ha skjønt at det ikke på noen som helst måte kunne ha vært Hoffa og meg, Espen.

Disse avslørende ordene umuliggjør den muligheten :

spratt det to fiskere ut av en varebil og løp ned mot vederbukvannet

Grattis med ny art Asmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om varebilen var en burgunder caravelle så var det ikke mye sportsfiske de to drev på med....

Jeg "ferska" de på tirsdag ved gullfiskvannet,, og da kom det frem at de hadde ute ei ruse til "Gullfisk"(buk) i det bukvannet,de hadde fått 6 stykker og skulle ha fisken til en hagedam.

Jeg forklarte forskjellen på buk og gullfisk og da lurte de på om jeg viste hva de små svarte flate fiskene de fikk i rusa var, og jeg fikk konstantert min misstanke i fra i fjor at det var godt med gullfisk i bukvannet.

de hadde vist fått store mengder med gullfisk yngel i rusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Om varebilen var en burgunder caravelle så var det ikke mye sportsfiske de to drev på med....

Jeg "ferska" de på tirsdag ved gullfiskvannet,, og da kom det frem at de hadde ute ei ruse til "Gullfisk"(buk) i det bukvannet,de hadde fått 6 stykker og skulle ha fisken til en hagedam.

Jeg forklarte forskjellen på buk og gullfisk og da lurte de på om jeg viste hva de små svarte flate fiskene de fikk i rusa var, og jeg fikk konstantert min misstanke i fra i fjor at det var godt med gullfisk i bukvannet.

de hadde vist fått store mengder med gullfisk yngel i rusa.

Stemmer dette, de løp mye opp og ned til bilen og vannet mens jeg var der, lyssky aktiviteter altså?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når eg var der satte dei ruse innimellom vannliljene til høyre for maurtua. Vi snakket litt med dei, og eg tviler vel sterkt på att dei har bruk for så mye gullfisk, og gullvederbuk i en liten hagedam.. Noe annet i gjære her tror eg. Dei dro også opp ruse fra gullvederbukvannet når eg var der, og dei viste stor forkjærlighet for en ørretpinne som hadde forvillet seg inn i rusa. "Kunne ikke ta ut sånn fin fisk fra vannet" sa dei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden var vi en hel natt og fotograferte i begge vannene.

I det tradisjonelle gullfiskvannet så vi kun yngel + noen ål og tre bever, mens i gullvederbukvannet var det større gullfisk (dog ikke over 300 gram tipper jeg) og gullvederbuk og et garn med gullvederbuk (og nesten en undervannsfotograf) i :)

Garnet satt fast i en rot på bunnen og det var egentlig ikke så mye jeg kunne gjøre med det og all den råtne fisken.

Som vanlig var sikten dårligst i det vannet der det var mest fisk å se

Ja, det var også en mus ved gullvederbukvannet som stjal maisen vår da vi fisket. :)

Samtlige bilder er tatt hos gullvederbuken. De store buk'ene var sykt redde for harmløse meg, så det ble bilder av småfisk i steden........

rsv066cd093.jpg

rsv066cd086.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.