Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor gammel er denne laksen?


Pchenet
 Share

Recommended Posts

Jeg nettopp fikk tilsendt dette bildet av en 26 kgs laks, tatt paa flue i Alta i forrige uke. Den lille jentungen og laksen har samme "hoeyde". Jentungen er syv aar gammel, hvor gammel er laksen? syv aar? Jeg har ikke noen svar, men det hadde vaert goey aa faa vite det, om man har tatt proever paa laksen og noen har svaret

http://www.fiskevatn.no/foto/arkiv/12828/31288_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis ca7år.....

Ja, det tror Jeg ogsaa, men om Du og Jeg har rett, da har vi nettopp funnet ut en ny metode for aa avdekke en laks alder!! Neste gang Du drar opp en store bamse, er det bare aa sammenligne hans lengde med ditt barn's hoeyde!!! Om de to er like, saa er deres alder!!! Bingo! :)

Fra spoek til alvor, jeg tror at syv aar for denne laksen er noksaa riktig. Jeg har vaert heldig nok til aa fange to meget store lakser paa henholdsvis 19,5 og 21kg, i den tiden (1982/1983) naar Vosso elven var fremdeles en "stor laks" elv. Vi tok skjell proever for begge fisk og det viste seg at den minste var ca fem og et halv aar gammel og den stoerste seks aar. Denne fisken er ca fem kilos mer i vekten enn min stoerste, derfor kan man antyde at han tilbragt et aar til i sjoen.

Men spoersmaalet er aapen og alle er velkommen med sine synspunkter. Han som faar det riktig svar vinner 10% av alle "royalties" som jeg vil sikkert faa for min oppfinnelse! Karl Inge S, Du faar noye Deg med en oel, for det foerste svar, riktig eller ei! :unsure:

Antageligvis ca7år.....

Ja, det tror Jeg ogsaa, men om Du og Jeg har rett, da har vi nettopp funnet ut en ny metode for aa avdekke en laks alder!! Neste gang Du drar opp en store bamse, er det bare aa sammenligne hans lengde med ditt barn's hoeyde!!! Om de to er like, saa er deres alder!!! Bingo! :)

Fra spoek til alvor, jeg tror at syv aar for denne laksen er noksaa riktig. Jeg har vaert heldig nok til aa fange to meget store lakser paa henholdsvis 19,5 og 21kg, i den tiden (1982/1983) naar Vosso elven var fremdeles en "stor laks" elv. Vi tok skjell proever for begge fisk og det viste seg at den minste var ca fem og et halv aar gammel og den stoerste seks aar. Denne fisken er ca fem kilos mer i vekten enn min stoerste, derfor kan man antyde at han tilbragte et aar til i sjoen.

Men spoersmaalet er aapen og alle er velkommen med sine synspunkter. Han som faar det riktig svar vinner 10% av alle "royalties" som jeg vil sikkert faa for min oppfinnelse! Karl Inge S, Du faar noye Deg med en oel, for det foerste svar, riktig eller ei! Ja, jeg vet, verden er urettferdig!!!! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tippe alderen på laks må man ta hensyn til hvor fisken er i fra, siden denne laksen er i fra alta tipper jeg dette er en tredjegangsgyter med en alder på mellom 4-8 år.

Etter to somrer og én vinter i sjøen veier laksen vanligvis 1 - 3kg, etter to vintre 4 - 7kg, mens vekten er 8 - 15kg etter tre sesonger.

http://www.lakseelver.no/Biologi/Livssyklus.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.