Gå til innhold
Fiskersiden

Jula kom tidlig i år gitt...


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

kunne ikke dy meg lenger, lenge har mine fantasier løpt løpsk omkring gravfisk!

Har fått endel sjøørreter i år som jeg ennå ikke har brukt - men to av dem ligger nå omsvøpt med salt/sukker/hvit pepper og masssse dill, en liten cognac til hver av fiskene og en litt større til meg...så nå er det bare å vente noen få dager - gjett om jeg gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur enkelt som helst - men jeg tipper glasset med cognac var det som utløste interessen? :lol:

Frossen fisk halvtines og flekkes til to sider uten midtbein. Skrap skjellene av fiskefiletene, men pass på å ikke skylle kniv, fisk eller annen redskap i vann før ETTER du har lagt ned fisken ferdig. Fjern bein og tørk filetene med tørkepapir.

Pr. 1 kg filet - lag en blanding av 3/4 dl salt og 3/4 dl sukker + 20 hvite pepperkorn som males opp, eller knuses.

Legg et godt lag med dill i en lav form, jeg brukte i kveld bare aluminiumsfolie som ble pakket godt rundt.

Gni blandingen salt/sukker/pepper på begge sider av den første fileten og legg den med skinnsiden ned på dillsenga. Klipp over mere dill og gni den andre fileten med blandingen og legg den oppå den andre fileten med skinnsiden opp - ergo skal filetene ligge "kjøtt mot kjøtt". Og dekk godt med dill.

Hell tilslutt et glass med en god cognac, hell på HALVE glasset på fisken - resten av glasset tar du selv! :lol:

Dekk det hele med med folie og setter svalt/kjøleskap duger.

Filetene snus ett par ganger i døgnet og etter noen dager, småfisk 2 - større 3-4 dager er fisken ferdig til å nytes. Serveres med en god sennepsaus, gjerne loff og noe meget godt drikke.

(Noen liker en noe sterk sennepsaus - men de fleste vil nok foretrekke en mild og rund en...).

Har du mye gravfisk kan du godt fryse den, men du bør prøve å servere den til middag også - da gjerne akkompanert med en god potetstuing.

Jeg har også gravet fisk med knuste einebær og akevitt, i tillegg til salt og sukkerblanding - men jeg synes ikke det var i nærheten så godt!

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Graving av laks/sjøørret er en av mine favoritter .(samt speking)

Jeg bytter ut loffen med grovt brød og så må det være stuede poteter om det er serveres som feks.middag.

Nam nam. :lol:

interesert i å vite hvordan du speker?

har smakt det og det var kjempe!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interesert i å vite hvordan du speker?

har smakt det og det var kjempe!!!!!

Speking er jo egentlig bare salting.Ypperlig turmat i sekken på varme sommerdager som all spekemat.

Legger ved en link til deg,da jeg ikke har tid å skrive selv akkurat nå.Bruk litt større fisk enn det i oppskriften.

http://www2.nordhordland.no/matsider/index...139&recid=12591

Uten å bli beskyldt for å kuppe tråden, vil jeg og nevne makrell når vi er inne på graving.De litt større eksemplarene er perfekt til formålet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.