Gå til innhold
Fiskersiden

Blå og rød ferskvannsfisk?


Recommended Posts

Hei.

Sitter og går igjennom og behandler et par tusen bilder fra Mexico. I dag har turen kommet til "blå ferskvannsfisk tatt i cenote ved Akumal".

31552_s.jpg

Jeg har en bok med ca. 500 meksikanske ferskvannsfisker her i hylla, men det er kjekkere å jobbe med bilder enn å bla i bøker for øyeblikket :D

Så, hvis noen har en slik hjemme i akvariet, tar jeg gjerne imot tips om artsnavn :blush:

Hvis ikke får jeg ta den når nettene blir lange og kulda setter inn..........

Har 2-3-4 typer gyppier også, så hvis noen er gode på gyppies, kan jeg sende dem noen bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg bladd litt i boka og funnet ut hva det er :blush:

Chiclasoma robertsoni - er ihvertfall 98-99% sikker

Takk for svar, men når jeg søker på det latinske navnet du nevner ThorEH, så får jeg ingen treff.

Det skal vel være Cichlosoma robertsoni tenker jeg eller? Er det den som nå kalles Amphilophus robertsoni? i Så tilfelle synest jeg fisken min er litt butt og brei i tryne for å være denne.

Ellers så ser den jo ut som en Jack Dempsey, men ikke helt.............

Burde nok fulgt bedre med i timen da vi hadde om mexicanske ferskvannsfisker på barneskolen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det Rudolf.

MEN, alle bildene jeg har funnet på nett av den er den ikke spesielt lik... Men i Akvarieleksikonet til Ståle (det lille tjukke grønne som har ALLE fiskene) så er den kliss lik, med tverrstriper, røde markeringer på gattfinne OG rød kant på ryggfinna. Jeg er faktisk oppe i 99-99.5% sikker nå.

Ståle kan sikkert komme med tilleggsinfo om hvilken forfatter osv på den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvertfall _nesten_ sikker på at det er en Jack Dempsey, altså Archocentrus octofasciatum hvis jeg husker korrekt.

Cichlasoma slekten blei vel oppløst for en del år tilbake.

Det finnes utrolig mange populasjonsvarianter av disse ciklidene så det er ikke alltid like lett å sammenligne med bilder fra nettet, men jeg hadde et lekende par en gang i tida var veldig lik den på bildet.

(hadde en kort karriære som akvarist for noen år siden)

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det Rudolf.

MEN, alle bildene jeg har funnet på nett av den er den ikke spesielt lik... Men i Akvarieleksikonet til Ståle (det lille tjukke grønne som har ALLE fiskene) så er den kliss lik, med tverrstriper, røde markeringer på gattfinne OG rød kant på ryggfinna. Jeg er faktisk oppe i 99-99.5% sikker nå.

Ståle kan sikkert komme med tilleggsinfo om hvilken forfatter osv på den boka.

Høres ut som en bok jeg burde kjøpe dette akvarieleksikonet :) For et par år siden hadde jeg det som en tilleggshobby å handle fiskebøker på internett, men den boken har jeg gått glipp av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke underkjent JD, men i den boka vi kikket i virket robertsoni mer korrekt. Boken er forøvrig som bibelen: gammel og full av feil :)

Skal prøve å sjekke den mer oppdaterte aqualogen idag.

Fine greier :D

Setter stor pris på at noen engasjerer seg.

Noen av disse fiskene hadde mye større panne, mens andre igjen hadde litt andre farger. De var ikke så veldig fotogene, men jeg skal se om jeg kan legge ut noen flere bilder i kveld.

Vet dere om det er stor forskjell på hann- og hunnfisk hos denne arten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, jeg og Ståle (som driver zoo-butikk) har underkjent Jack Dempsey :)

Jeg driter vel i hva dere har underkjent :D

http://images.google.no/images?hl=no&q=oct...er+bilder&gbv=2

Mange av de variantene der er ganske like fisken på bildet. Kroppsfasongen er 100% like, mens robertsoni har ganske annerledes hodeform f.eks. Uansett er jeg ganske sikker på at octofasciatum er mye vanligere enn robertsoni, både i naturen og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen bilder jeg skal scanne (fra Aqualogen) og legge ut her.. men jeg er nok minst 10% nærmere deg nå etter de bildene Bendik, men ikke helt overbevist...

En annen ting jeg og Ståle diskuterte idag, er om det kanskje ikke er A.robertsoni det er bilde av i den gamle boka til Ståle.

Har forøvrig funnet ett 3. alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å surfe rundt på fishbase og cichlidae.com eller hva det er.

Men jeg syntes ikke den fisken der ser ut som noe fra amphilophus slekten hvertfall, men som sagt er det mange år siden jeg har holdt på med ciklider osv.

Hvorfor ikke sende bildet til han kullander typa i sverige hvis dere er så usikre? Han vet 100% sikkert med en eneste gang han ser bildet hvilken art det er.

Jeg tipper på octofasciatum inntill det motsatte er bevist.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sende bildet til han kullander typa i sverige hvis dere er så usikre? Han vet 100% sikkert med en eneste gang han ser bildet hvilken art det er.

Jeg tipper på octofasciatum inntill det motsatte er bevist.

Hei alle

Her er et par bilder til. Det første viser en fisk som er mye tykkere i hodet/har større panne, men jeg regner med at det er samme art eller kan det være to forskjellige? Den har jo ikke helt samme farger heller.

Slenger med et bilde av en ferskvannsmalle også tatt på samme sted hvis dere er flinke på det også

:rolleyes:

31707_s.jpg

31706_s.jpg

31708_s.jpg

Og Bendik, det er jeg som har spurt om dette. Har ikke peiling på "akvariefisk", så derfor synes jeg diskusjonen her er lærerik og jeg setter stor pris på at folk med mer peiling enn meg engasjerer seg.

Hvis du har e-mailadressen til "han kulandertypen i Sverige", hadde jeg satt stor pris på å få denne, så skal jeg sende ham noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å se guppy bildene :rolleyes:

Fikk du ikke tatt bilder av sverddragere?

Når det gjelder å artsbestemme cikliden ville jeg sendt et bilde til Juan Miguel Artigas Azas som driver The Cichlidroom Companion. Flere storkanoner på ciklider enn gjennom den siden finner du ikke. (Og det er inkludert Kullander som noen nevnte tidligere i tråden).

For ikke å glemme denne karen:

http://home.c2i.net/Cichlid-Power/

Ja, det var han som var med i flere vendinger av spørreprogrammet Kvitt eller Dobbelt :blush:

Mvh

Arild

Endret av ArildH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å se guppy bildene :lol:

Fikk du ikke tatt bilder av sverddragere?

Når det gjelder å artsbestemme cikliden ville jeg sendt et bilde til Juan Miguel Artigas Azas som driver The Cichlidroom Companion. Flere storkanoner på ciklider enn gjennom den siden finner du ikke. (Og det er inkludert Kullander som noen nevnte tidligere i tråden).

For ikke å glemme denne karen:

http://home.c2i.net/Cichlid-Power/

Ja, det var han som var med i flere vendinger av spørreprogrammet Kvitt eller Dobbelt :lol:

Mvh

Arild

Hei Arild

Skal prøve å kontakte dem du foreslår.

Skal også få lagt ut guppybildene, men jeg har ikke fått behandlet dem ennå. Holdt på 90 minutter med en orange hann med en svær ryggfinne i en cenote som holdt på og kurtisere en hunn. Han løftet ryggfinnen lynfort, snudde seg bort og ødela omtrent alle bilder jeg prøvde å ta ved å gjøre et hopp, legge ned finnen igjen, svømme ut av fokus eller svømme slik at hunnen kom i veien :rolleyes:

Nei, jeg fikk ikke tatt bilde av sverddragere. Det er begrenset hvor lenge en får ligge i vann pr. dag når en er på familietur :blush: , men jeg har endel guppybilder som jeg skal legge ut så snart jeg får gått gjennom dem.

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Alf Stalsberg svart som følger.

Første fisk er en oppdrettsvariant av Jack Dempsey kalles Blue Jack Dempsey, noe ordentlig dritt når de hiver sånne fisker ut i naturen. De andre to tror jeg også er Jack Dempsey, den første som er en oppdrettet bastard har fått mye juling etter de flisete finnene.

Den som er en Blue Jack Dempsey er den med den høye pannen.

Case closed :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener den første er en Blå Acara, eller blå ciklide om du vil. Jeg har noen av disse, og før de ble kjønnsmodne var de nærmest identiske med den på det første bildet. Legger ved et bildet av den ene hunnen min, den er nesten svart på bildet, men bare 2 uker før dette var den helt lik i fargene som den på bildet.

IMG_1429.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.