Gå til innhold
Fiskersiden

hunn vs. hann, o-laks vs. vanlig laks


Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet etter svar på dette spørsmålet, men fant lite.. (kunne sikkert søkt litt bedre, men men)

Ettersom det er nye regler i Gaula nå i august har jeg ett par laksespørsmål.

1. Hvordan ser man hvilket kjønn en laks er?

2. Hvordan ser en forskjell på O-laks og vanlig laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofafisker'n

1. Hvordan ser man hvilket kjønn en laks er?

Letteste her er vel å se om fisken har "underbitt". Underbitt = hannlaks.

2. Hvordan ser en forskjell på O-laks og vanlig laks?

Denne er faktisk litt verre, pga en del "gammel" o-laks. En vanlig laks har langt større spore enn en o-laks. Hvor mye større er vanskelig å si, man ser det bare..;) En "gammel" o-laks kan ha utviklet en bedre halefinne, slik at det er vanskelig å se forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker så mye for svar! :)

Må si det begynner å bli litt vel innviklet for en nybegynner å fiske laks for tida, I alle fall her i Trondheimsområdet. Så spørs om jeg avslutter fiske etter blankfisk, i alle fall i Gaula for sesongen.. Forresten, gjelder disse reglene i Nidelva også?

Ett siste spørsmål: Har all hannlaks underbitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, i disse dager er nok det meste som tas inn "hannlaks" i Gaula :)

Snakket med endel fiskere, og de fleste som evt. vil få på en blank hunnlaks vil nok tukle ekstra mye før den evt. settes ut, slik at den blør ihjel før slukkrokene er fjernet. Så slik er nok holdningen til dette blant mange.

Og å se forskjell på hunn eller hann på en smålaks på 1,2kg. (som det er endel av) er heller ikke greit for de aller fleste.

Nesten alle jeg har snakket med synes akkurat dette med å sette ut hunnfisken er noe forbasket tøv, bare 1mnd. før laksestopp.

Hva med alle fluefiskerne, hvis de evt. skulle få på en feit og sprek (blank) 10-kilos eller større og den er hunnlaks. Etter 30-45 min. kamp, tror jeg melkesyra i den laksen ikke akkurat er liten.

For meg har ikke reglene noenting å si, men vi synes det er merkelig med en slik snål forandring akkurat nå !

Jeg fikk en smålaks på 2,2kg. igår på sluk. Det var en hann. Den har litt lengre hode enn hunnlaks, og har en liten krok i underkjeften. Men hunnlaks kan også ha en liten "krok" i underkjeften.

Spesielt dette med hodet er karakteristisk for hannlaks, det er større (lengre). Man skal helst ha sett endel lakser, før man er sikker på dette når det gjelder små laks.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.