Gå til innhold
Fiskersiden

Synke snøre!


n/a
 Share

Recommended Posts

Hei på dere[ :) ]

Var ute på Vervenbugta her om dan og fisket med flue sheeesh det dumme snøret er sagte synkende og det er pain in the ass, så er synkende 2 bedre? jeg kan godt tenke meg et snøre som får ned snøret noen meter ganske snart Remy any suggestions? Vanelig fiske fra land er det jeg spør om kanskje ikke for rask synkende men normalt synkende.

Og kanske Seabass snørene er bra?

Og ps ingen Mongo svar nå Espen for en gangs skyld! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Striped Bass-lina fra SA i synk 4 har jeg brukt med hell en stund nå - fordrer at det ikke er særlig grunt langs land om du fisker fra land, men f.eks der det går mer rett ned er det glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kulda er det viktigere enn ellers å strekke snøret før bruk dette gjør du enklest med hendene du kan gjerne trekke snøret stramt mellom hendene et par ganger mens og etter at du har dratt det av snelllen det holder seg som regel greit gjennom fiskeøkten da en annen dette er greit å gjøre med ujevne mellomrom ellers i året også tenkte jeg skulle ta med tipset slik at alle fikk det med seg ellers er noen snører mer plagsomme med tanke på minne enn andre jeg synes ikke det sa-snøret jeg refererer til er noe værre enn andre i hvertfall snarere tvert i mot skitt fiske og lykke til med fluekastingen i vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter et intermediate snøre (Rio AquaLux) som fungerer godt ned mot null-føre. Dersom jeg ønsker å komme lengre ned, setter jeg på en synk3 fortom (med kort spiss).

Men som Espen er inne på; Det er greit å strekke minnet av snøret. Ikke fordi hverken SA eller Rio lager dårlig vare, men fordi materialet naturlig nok har en annen treghet ved så lave temepraturer som i Norge (husk at snørene i utgangspunktet er produsert for et annet føre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi dere det beste rådet jeg har fulgt:

Skyteline: Vision Ace Runningline, absolutt 0 minne og da mener jeg ikke en liten krøllengang uasnett snø og minusgrader, slites jada, men da er det bare å kappe litt eller snu!

Klump: Ikke mye det har å si om synkeklumpen er litt ruglete, den går seg til av seg sjøl vanligvis. Synkeklump har så liten luftmotstand og de fleste vil kyle 20-35 m avgådre uansett kasteteknikk.

Hele snører på vinteren er nesten bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Bare nesten TB[ :) ] - jeg har brukt mye - og bruker fremdeles i gitte situasjoner klump til sjøfiske. Likevel - når du fisker ofte nok[ :) ] - blir man lei av skjøten som til stadighet skal dras gjennom ringene.

Ved elvefiske bruker jeg helst klump og skyteline. I sjøen derimot bruker jeg klart int eller synk 3 helliner . Int. lina med flytende "skytelinedel" - praktisk og man slipper den irriterende skjøten - legger man ned litt flid i arbeidet er det mulig å lage en fin skjøt MEN ved fiske i saltvann tæres fort skytelina og man er hele tiden avhengig av å kutte skytelina, lage nye skjøter osv - ikke alle som tar seg tid til det[ ;) ]. Dette er imidlertid et spm om den enkeltes ønsker og sålenge man selv er fornøyd med det man bruker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist høst og vinter fiska eg med eit nytt Cortlandsnøre,555 interm.camo. Om det var snøret eller flogevalg veit eg ikkje, men fangsten vart alvorleg auka.Dette er ett snøre som vert usynleg under vatn, og som ikkje skremmer fisken, det er sjølvsmørande og takler saltvatn godt.Synkegrad er ikkje alltid det viktigaste; avfisking/hastighet/flogevalg/temp. ol tel meir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av F. Mortensen

Bare nesten TB[ :) ] - jeg har brukt mye - og bruker fremdeles i gitte situasjoner klump til sjøfiske. Likevel - når du fisker ofte nok[ :) ] - blir man lei av skjøten som til stadighet skal dras gjennom ringene.

Vil vel påstå at den skjøten veier opp for ei krøllete synkende skyteline og at jeg fisker nok til å se at den er et problem, men at det veier opp for bakdelen med det andre (minne), tja, for meg i alle fall og snørekurv gir i alle fall meg begrensinig på hvor jeg kan fiske og vade[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.