Gå til innhold
Fiskersiden

Klare fluesnører i sjøen


svenna
 Share

Recommended Posts

Hei,

Det er sannsynligvis en fordel med klare intermediate snører i sjøen på dagtid. Det fanger rett og slett mer fisk. Det ser ut som om fisken blir mindre skremt av disse snørene.

Når det gjelder natt fisket er det mer delte meninger. Jeg har ikke klart å finne ut hva som er best, rent bortsett fra at det bør være et flyte snøre. Et flyte snøre som er farget vil trekke mer oppmerksomhet mot overflaten, og det er i mange tilfeller positivt. Det er ikke sjelden at man opplever at fisken biter på selve kastesnøret, men de fleste fiskene biter på flua som kommer bak. Ett klart flytesnøre (eller ett intermediate med silikonolje, som også flyter) vil også trekke endel oppmerksomhet til overfalten, men man får ikke den klare siluetten som ett farget snøre vil lage. Hva som er best, vet jeg som sagt ikke. Derfor har det blitt til at jeg har fisket mest med flytesnøre, fordi det er lettere å håntere i mørket.

De klare kastesnørene som jeg har prøvd, har ikke hatt noe problemer med kaldt.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som fører SA Stillwater i Oslo?

Tenkte jeg skulle begyne å bruke snørekurv i sjøen. Har ergra meg grønn over at snøret vikkler seg inn i tang og dritt. Noen som har peiling på hvem som har det i Oslo området?

Takker forøvrig for de svarene jeg har fått. Var redd for at de klare snørene ble ubrukelige i kaldt vann, for stive.

Kommer til å kjøpe intermediate eller sakte-synkende snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Vision Extreme Distance, klar intermediate klump med hvit flytedel i sjøen. Funker bra, men merket at skytelinedelen blir litt vanskeligere å håndtere når vanntemperaturen blir lav. Ikke så ille priset, ca. kr. 600. Mitt favorittsnøre når det blåser mye.

I tillegg har jeg Airflo 40+ Expert, klar skyteklump og flytende skytelinedel. Kan bare anbefale denne hvis du er villig til å skifte ut snøret etter. ca. 3 mnd jevn bruk da skytelina lett går i stykker. På plusssiden, du kaster langtttttt, og snøret koster ca. 350 kr. i England (vet ikke hva det kommer på ved nettkjøp, ca. 400?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmm, svarte igrunnen på en forespørsel om klare snører i sjøen.....

Men ja coatingen på Airflo's expert 40 går fort i stykker. På den andre siden har de femårsgaranti på snørene sine (ihverfall i UK), dvs, bruk det til det går istykker, returner det og få et nytt uten kostnad. Dessuten Airflo's andre snører, dvs Synkesnører + intermediate (de har både rask og saktesynkende klare intermediate til gunstige priser) blir regnet for å være brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipper Airflo's expert 40. Vurderer også skyteklump, men er litt usikker på om jeg ville velge flyt-skyteline. Hvis det er blikk stille har jeg en teori på at SØ meget sky, og stripinga vil skremme fisken. Kan hende dette er fulstendig feil, eller .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.