Gå til innhold
Fiskersiden

Vann litt nord for Peterson i Moss


Frank M
 Share

Recommended Posts

Hvis det er Kamboelva dere mener, så er det fin produksjon av sjøørett i denne. Og det tiltross for at store deler av elva ble ødelagt når det ble bygget ny motorvei og jernbanestasjon ved Son.

Men elva har klart seg brukbart tiltross for dette.

Noen ca 0,5 til 1 km lengre syd renner elva fra vannsjø ut i Mossesundet. Det er elendig vannkvalitet i Vannsjø og det er bare noen få 100 meter fra oset og opp til demningen i Moss sentrum. Det er ikke noe produksjon å snakke om i denne elva.

Forøvrig sjøøretten vernet i gyteperioden i begge elvene. Det betyr at du ikke kan fiske sjøørett i elva, men må prøve deg i sjøøområdene utenfor.

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar turen innom bekken på søndag. Skal på kombinert andejakt og dorgetur i Saltnesområdet, hvis været er ok.

Legger ved ett bilde fra 2004 av min barndoms elv. Den er ofte tørrlagt på sommeren, men hver høst er den proppfull av gyteklar ørrett. Fiskene på bilde er litt vanskelig å se, men de er på mellom 0,5 til 2 kg.

141020042238stH56TNhdK7yrX1xJx.JPG?39

Denne bekken har jeg kultivert i årevis på egenhånd og bestanden er konstant god. De største ørrettene jeg har sett er på ca 4 kg. Snittvekten er på ca 1 kg, noe som er ganske høyt. Hver høst gyter det mellom 100-300 sjøøretter på en strekkning på 1,5 km. Det har vist seg at gytingen er svært avhengig av vanntempraturen (noe som er lite behandlet i littraturen). Varme og fuktig høstvær er klart best for gytingen.

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.