Gå til innhold
Fiskersiden

Bytte av kork.


Tommy
 Share

Recommended Posts

Det kommer helt an på hvor mye som skal skiftes - ikke godt å si hva det vil koste, men det er egentlig ikke sååå vanskelig å gjøre dette selv. Er det en tohånds- eller enhåndsstang. Skal snellefestet skiftes også?

Vanligvis tar jeg på meg slike oppgaver, men ikke føre jul - og helst for de som kan levere/hente stanga si i Osloområdet. Dette fordi det er dyrt å sende stenger via posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er en 1hånds Fenwick iron feather #7.

Jeg må bytte hele , har mistet en bit av korken og på resten er det store porer/sprekker. Legger med ett bilde av stanga.

Jeg bor i oslo og trenger ikke å få fiksa den med en gang.

Har jeg fått en stang med dårlig kork siden det er så mye porer/sperkker i den? Korkbiten som er borte er nok min feil, men syns resten av korken er av dårlig kvalitet.

Fenwick.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Jeg mottok nettopp nytt korkhåndtak fra Grandes fluefiske. Jeg sendte han målene og bilder av håndtaket, og så mottok jeg ett nytt. Ble noen kroner, men denne korken skal være av ypperste kvalitet.

I tillegg fikk jeg ett lite korkhåndtak som skal sitte over hovedhåndtaket. Dette pga jeg synes stangen egner seg til tohåndskasting. Kan ikke si noe annet at det blir helt for j**** bra.

Kommer nok til å legge ut bilde av min nye 1:2 stang[ :) ]

Jeg kommer til å fjerne ringene for så skyve korkhåndtaket på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tommy

Stanga er en 1hånds Fenwick iron feather #7.

Jeg må bytte hele , har mistet en bit av korken og på resten er det store porer/sprekker. Legger med ett bilde av stanga.

Jeg bor i oslo og trenger ikke å få fiksa den med en gang.

Har jeg fått en stang med dårlig kork siden det er så mye porer/sperkker i den? Korkbiten som er borte er nok min feil, men syns resten av korken er av dårlig kvalitet.

Du har to muligheter:

1. Du fjerner den ene stangringen, spicker av korken, men lar snellefestet sitte igjen. Og bygger opp igjen derfra.

2. Du varmer forsiktig opp snellefestet og drar det av, spicker av korken og bygger opp igjen derfra. Hvis det er treinnlegg i snellefestet og det ellers sitter godt fast ville jeg ha gått for løsning nr.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kork-eik, hvor korken blir tatt fra, begynner å bli en mangelvare idag - ihvertfall i finere kvaliteter. Kork brukes i stor utstrekning til vinflasker, men blir også brukt til fiskestenger.

Vi som har levd en stund har sett utviklingen på vinflaskene; fler og fler bruker i dag plastbelagte, pressa korker. Og prisen på "champagnekvalitet" på korken er blitt høy.

Når dere skal velge fiskestenger, se godt på korken om den virker hel eller om den er sparklet opp. På bildet til Tommy ser dere groper i korken og disse var, når han kjøpte stanga, fylt opp med sparkel - men de løsner etterhvert. Hvorfor de løsner? Jo, fordi det blir forskjellige hardheter/strekkfasthet i korken og i sparkelmassen.

Hvor dere får kjøpt kork; Destination Fishing (Lasse Vangen) har ferdige formede korkhåndtak i forskjellig utforminger og de har løse korkringer hvis du ønsker å bestemme både lengden og formen på korkhåndtaket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar Laksefiskern , men tror ikke jeg tør å prøve å bytte den selv. Har fått ett tips om at Lasse Vangen bytter kork ganske billig så jeg tror jeg tar en prat med han.

Det med at dem sparkler opp korken viste jeg ikke. Jeg har faktisk tenkt litt på hvorfor de hulla i korken plutselig dukka opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.