Gå til innhold
Fiskersiden

Tomic Bomber


Femmer
 Share

Recommended Posts

Ser og hører mange som bruker tomic, men jeg har ikke fått en eneste fisk på dette enda. Farten ligger mellom 2,2 og 2,5 knop, og jeg har byttet til str. 2 treblekrok. Syntes gangen er fin når jeg ser på den i vannet.

Når det gjelder bomber.... Har hørt så mange lovnadsord om disse men fisker gjør dem ikke. Er disse best i overflata? Jeg har bare fisket med rigg foreløpig.

Noen som har tips? Evt. gode fargevalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mye på Tomic 4 toms og 5 toms både i mjøsa og R Fjord en trebel str2 på sen vår og sommer kjører jeg 2,5-3,0 med tomic.

bomber bruker jeg stort sett i overflata og med dråpebly ,fisker godt

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Ser og hører mange som bruker tomic, men jeg har ikke fått en eneste fisk på dette enda. Farten ligger mellom 2,2 og 2,5 knop, og jeg har byttet til str. 2 treblekrok. Syntes gangen er fin når jeg ser på den i vannet.

Når det gjelder bomber.... Har hørt så mange lovnadsord om disse men fisker gjør dem ikke. Er disse best i overflata? Jeg har bare fisket med rigg foreløpig.

Noen som har tips? Evt. gode fargevalg?

Bruker stort sett bomber og tomic jeg. om våren når det er kaldt vann ligger jeg på 2,5 kn men når tempen stiger så ligger jeg på mellom 2,8 og opp til 3 kn. Bruker disse både på rigg og oppi. Når det gjelder bomber så fjerner jeg alle krokene og bruker en stk owner nr 2. bruker splittring-svivel-splittring og fester kroken i dette. Har også brukt sluklås og splittring for da kan man enkelt ta av kroken når de ligger i skrinet. Men noen mener att det da kan være en fare for att denne kan opne seg når man har fisk på. Ellers så bruker jeg stort sett grønne-blå og lyse farger både på tomc og bomber. Fikk mye fisk på bomber xbl i vår men det var en liten periode så fikk jeg ikke mer på den. Prøver og kjøre med litt forskjellig og får jeg fisk på en farge så hender det jeg setter på flere i den fargen hvis jeg har eller finner noen som ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bomber og tomic jeg. om våren når det er kaldt vann ligger jeg på 2,5 kn men når tempen stiger så ligger jeg på mellom 2,8 og opp til 3 kn. Bruker disse både på rigg og oppi. Når det gjelder bomber så fjerner jeg alle krokene og bruker en stk owner nr 2. bruker splittring-svivel-splittring og fester kroken i dette. Har også brukt sluklås og splittring for da kan man enkelt ta av kroken når de ligger i skrinet. Men noen mener att det da kan være en fare for att denne kan opne seg når man har fisk på. Ellers så bruker jeg stort sett grønne-blå og lyse farger både på tomc og bomber. Fikk mye fisk på bomber xbl i vår men det var en liten periode så fikk jeg ikke mer på den. Prøver og kjøre med litt forskjellig og får jeg fisk på en farge så hender det jeg setter på flere i den fargen hvis jeg har eller finner noen som ligner.

Oki Da ser det ut til at farten har noe med saken å gjøre. Må nok lære mer om disse :)

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke bedre agn etter ørret enn tomic.

Farger som jeg har hatt suksess med er 383, TeamØya, 521, 746, 398, 730.

Fargene er blått, grønt, hvitt og perlemor. Kjører fra 2.4 og opp til rundt 2.8

Knyter BESTANDIG Tomicen rett på snøre uten noen form for hemper.

Har og skiftet ut orginalkroken med en owner ST41BC strl 2 på både 4 og 5" , men på de 60 nye skal jeg prøve med orginalkrok.

Bomber har jeg fisket lite med i år, men siste ørret ble tatt på en 15A Sal25 på 40 fot.

Jeg får derimot ALDRI fisk på Lappia, så om noen er intr har jeg en del til salgs

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Ser dacron knyter direkte på tomic. Jeg bruker kun sluklås så jeg tror det blir en smaksak. Men ser att de anbefaler direkte knyting på sia til tomic så det stemmer sikkert att det kan være best, men jeg har tatt bra med fisk alikevell så jeg tror ikke det har så veldig stor betydning. Grunnen til att jeg ikke knyter er for att hvis jeg knyter det på og drar knuta i bakkant sånn som det står og jeg har ett bett som jeg ikke registrerer og knuta flytter seg over på siden så går den ikke riktig. Dette er kun en teori jeg har så det er ikke sikkert det stemmer, har kun prøvd og vri knuta på siden og testet den ved siden av båte og da går den ikke riktig derfor tror jeg att noe sånn kan skje ved ett bett som ikke registreres også. Men jeg har tatt feil i så mangt før så det kan hende jeg er på bærtur her også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 per stk både brukt og ubrukt... Har vel ehhh 7-8 stk

DRITTWOBBLER

Mister Dacron om du är köpt lappia av mig och är missnöid med producten så är du den förste såm är aldrigt

fåt en fisk med de wobblerna.

Så du kan maila din namm och adress till mig så köper jag till baka dinna 8 st a 75kr st

info@lappia-jorma.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ALDRI kjøpt lappia av deg Jorma, men derimot VR og VK, disse er jeg veldig fornøyd med (skal dog sies jeg ikke har testet VR enda), men

Lappia wobblere fungerer ikke for meg i Mjøsa. Har samme "problemet" med de som Roger'n har hatt med Bomber og Tomic. Bestekompisen fisker bra med Lappia, mine biter det rett og slett ikke på.

Men som sagt vil noen kjøpe de lappia jeg har er de tilsalgs for 75,- stk eller alle samlet for 500

I år har jeg forsøkt følgende etter ørreten og laksen: Grizzly spoon, den stive, Tomic, Bomber, Lappia, devon, hjemlagde skjesluker, apex, tnt og Rapala Husky. Lappiaene er de eneste jeg ikke har fått et eneste napp på, og derfor er de nå pensjonert.

I morgen blir det ny tur ut og jeg vet allerede nå at lappiaene ikke vil komme i vannet da jeg hver gang jeg fisker håper på å få en fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av tomic fargene vi får fisk på, trykk på tomic for større bilde

thumbnail_DSC00192.JPGthumbnail_DSC00193.JPGthumbnail_DSC00194.JPG

thumbnail_DSC00195.JPGthumbnail_DSC00196.JPGthumbnail_DSC00197.JPG

Så bra!

Jeg har 383 gf, 918, 283, og 185 så utvalget er ikke stort....

Noen som skal utpå i morra tidlig? Tenkte jeg skulle svirre litt nede mot helgøya fra rundt lysnings timen og utover til midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du färgerna på dina Lappia Dacron? Gärna med bild. Jag tar dom om färgerna är de rätta.

Mvh

Wiberg

Bestemt meg for å legge dem sammen i pakka jeg selger nå.

Er også med en del Rapala og Bomber. 25-30 wobblere totalt

Trolling sett

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså du mr Wiberg, bare om farvene er de rette......Nu var det ju bare 2 som passar så 500:- for 7 nja.

Lappia har til tider vært helt overlegen i Venern, hvis noen av er skulle se Wiberg sin plotter eller plotter til hareide så skulle noen forstå at det er en meget god wobbler.

Senn er det slik at man MÅ bytte av og til for ørret og laks er/kan være veldig selektive med hva de vil ha for dagen.....

Ps Jeg shoppar lappia så fort jeg har fått lønn.Ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg vært på mjøsa en tur. Reiste ut halv seks. Fikk fisk på 5-24 meter. 5 stk 40-42-45-45 og 60 cm.

Den på 60 veide 2,35 kg, fikk den på et dobbeltbett, med en som ca var like stor, som slapp da den var i luften. Mistet også noe som kjentes tungt ut men mistenker det for ikke å være ørret. Fikk også en abbor ved helgøya. Fisket hele strekningen kongsrudskjærene til øya sør på helgøya. Den på 42 fikk jeg på en perlemor bomber på 5 meters dyp. Ellers var det apex og tasmansk. Misten på uforklaslig vis en bomber, den vår da rett og slett borte. 15 nederste cm av senen var krøllete, men ikke flisete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøllete, men ikke slitt snøre tyder på at du muligens var litt rask med knuten. Kan ha vært på fisk som da dro opp knuta.

Knuten var nok god nok, jeg tester knutene mine ved å trekke dem hardt. Vet sånn noenlunde hvor mye en kunte på mitt snøre skal tåle.Tenkte på om den hadde snurret av en eller en annen grunn og fått tvinn på sene og så gått på en fisk. Måtte ta av endel sene fos sikkerhetsskyld.

Til nybegynner å være er jeg veldig fornøyd med fangsten :lol:

Solbrent ble jeg og... :)

Kan nesten ikke vente til våren med nytt førerhus (om jeg får det til) og planerboard utstyr. Kanskje en autopilot og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.