Gå til innhold
Fiskersiden

Penn MAG 525 - hvilken da?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Som en spinn off til min tråd rundt Penn som surfstang lurer jeg på litt rundt denne snellen.

I stedet for å se meg blind på tilbud hvor alt kommer i en pakke med stang snelle og snøre (som forøvrig kan være litt digg - sånn rett til sjøen pakke.) har jeg begynt å se på en pakke som jeg setter sammen selv.

Jeg kom da over 3 forskjellige MAG 525 sneller fra Penn...

http://www.veals-mail-order.co.uk/acatalog...e_Penn_106.html

Er det noen som kan fortelle meg litt om forskjellene på de.

Fordeler/ulemper ved slidy vs. knobby eller GS ??

[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme tankene selv, har utrolig lyst på en 525 mag. Men trolig få her som har brukt noen av dem, så jeg fant dette forumet:

http://neilmackellow.sea-angler.org/cgi-bi...2.cgi?read=4805

Han anbefaler slidy, og har fisket med begge. De får bra kastelengder og om du leser alle trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Som en spinn off til min tråd rundt Penn som surfstang lurer jeg på litt rundt denne snellen.

I stedet for å se meg blind på tilbud hvor alt kommer i en pakke med stang snelle og snøre (som forøvrig kan være litt digg - sånn rett til sjøen pakke.) har jeg begynt å se på en pakke som jeg setter sammen selv.

Jeg kom da over 3 forskjellige MAG 525 sneller fra Penn...

http://www.veals-mail-order.co.uk/acatalog...e_Penn_106.html

Er det noen som kan fortelle meg litt om forskjellene på de.

Fordeler/ulemper ved slidy vs. knobby eller GS ??

[8)]

Standard Penn 525 GS er ikke med magnet brems, bare "nobby" og "slidy".Jansenh er den eneste på forumet med Mag 525 såvidt jeg vet ,han er kjempefornøyd i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av limanda

Standard Penn 525 GS er ikke med magnet brems, bare "nobby" og "slidy".Jansenh er den eneste på forumet med Mag 525 såvidt jeg vet ,han er kjempefornøyd i alle fall.

Jepp, 525'ene er strålende sneller. Jeg hadde en GS tidligere; ble frastjålet flere stenger og sneller... Nå har jeg en MAG og kommer iløpet av sen-vintern å skaffe én til, antageligvis sammen med en Penn stang.

MAG'en er noe lettere å tune enn en GS, men bare marginalt. Men den er bedre på andre måter, tror spolen er lettere, samt att den virker mer presist sammensatt.

Knobby har jeg ett subjektivt inntrykk av er utviklet for EXTREM casting, med Knobby funksjonens hovedtanke mot å regulere magnet-bremsen iløpet av selve kaste sekvensen; att man altås strammer bremsen noen på slutten av kastet; og dermed kan ha løsere brems i begynnelsen; og få lenger kast

Har lest noe tester som hevder att Knobb'en bare er i veien og alltfor lett ubevisst endres under bruk, med katastrofale følger.

525 er "kresne" på sena; jeg får den ikke til å funke med multi-sener, samt for tynne moner. 0,35 av god kvalitet er tingen. Samt att den må ha exact mengde sene. Jeg kjøper 12oo meters billige fra England og bytter hvis jeg får en bird-nest (noe som skjer veldig sjeldent, etter å ha lært meg snella).

Når snellebrems, sene, søkke/stang er tunet funker det helt kanon. Endres noen parametre pleier jeg å ta ett par forsiktige kast i begynnelsen før jeg drar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Har du noen erfaringer med ABU Mag og Daiwa Slosh-snellene da? Hvordan er disse å kaste med/tune i forhold til Penn 525? Hvilken snelle vil evt. egne seg best for en nybegynner?

Har en Daiwa Slosh 30, og det er en rimelig krevende snelle å bruke, ikke det jeg vil anbefale til nybegynnere, mulig at en mindre Slosh 20 er lettere å kaste med.Abu sine Mag sneller er betydelig mer lettkastet, og kan trygt anbefales.Har i flere år brukt standaed CT Elite sneller fra ABU, men har nå også skaffet MAG.Kastemessig er nok ABU på høyde med Penn,men Penn snellene virker særdeles sterke.

Trym; Du har helt rett, det er kommet en mag utgave av 525GS, tro hva som skiller den fra en slidy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisene og multisneller ment for kasting har vel aldri gått bra i hop, i alle fall ikke ved tyngre fiske. Ved spoleoverslag lager multien et kråkereir som bare saks kan løse. Det kan bli dyrt i lengden som nybegynner når man må klippe 300 meter multi av snella på hver tur... Da koster det betydelig mindre å bestille inn 1000-metersruller fra UK til en hundrings.

Hovedgrunnen til å bruke multi på haspel ved surffiske, er vel å oppnå større kastelengder samt at bruddstyrken tillater at man bruker tynne diametre. Kraftig surfstang og multisnelle er etter min tanke noe man behøver ved fiske i sterk strøm hvor tunge søkker er nødvendige, på dypt vann, etter stor fisk og ved råtten bunn, samt at man har behov for lange kast for å komme ut til fisken. Dette blir for meg typisk Vestlandsfiske, og da må man uansett bruke en lang sjokkfortom ved bruk av multi. Du mister selvsagt den gode nappindikasjonen som multien gir, men kan til gjengjeld spenne opp stanga bedre men mono på grunn av strekket i sena.

Kan derfor tenke meg at multi gir få fordeler ved bruk av heavy utstyr, og ser derfor ingen grunn til å ikke foretrekke en god monosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.