Gå til innhold
Fiskersiden

Sjørøye i Hå-elva


Karleif
 Share

Recommended Posts

Har fått signaler på att det skal være tatt sjørøye i Håelva på Jæren nå nylig. Har ikke sett noe bilde, og har vel egentlig litt problemer med å finne ut hvor den kan komme ifra.

Noen som aner hvor nærmeste stamme er? og eventuellt er det noen som aner hvor langt dei kan vandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fisken finnes kan du sjekke følgende: se etter små, sorte prikker i skinnet, slike som torsken har. Det er umodne, innkapselde stadier av en ikte som finnes overalt langs kysten. Uten å ha sjekket mener jeg den heter Cryptocotyle lingua på fint - sortprikksyke på norsk.

Har den sorte prikker har den vært i saltvann, hvis ikke er det mer tvilsomt! ;)

Men det var da veldig langt sør..? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karleif,

Naar jeg foerste kom til Jaeren i 1975, var Jeg ute og fiske overalt og ble fortalt at Jeg kunne faa sjoeoerret ved munningen av Haa elva. Jeg fisket med en Mepps spinner paa sjoe siden og riktig nok fikk jeg en del sjoe oerret saa tidlig som i Mars April, men mer interessant fikk Jeg tre stykker sjoeroeye i loepet av en uke. Fisk som var rund kiloen!! Hvert aar etter det, kom jeg tilfeldigvis bort i sjoeroeya paa sjoe siden av munningen, men i de aarene jeg fisket Haa elva, fanget jeg imidlertid aldri denne arten i elven! Saa jeg tror nok at det Du hoerte kan stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interressant dette her. Husker du når på året du fekk sjørøyene?

Det var alltid paa vaar parten (Mars eller April) langt foer lakse sesongen begynte. Jeg gikk aldri der i sesongen ettersom denne delen av elven er noksaa "privat" og jeg ikke ville bli beskyldt for tjyve fiske (selv om jeg alltid fisket i sjoen og ikke i elva). icon4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der å elfiska etter laks både i fjor høst og i vår. Fikk ingen røye da men det betyr ikke at den ikke er der. Var ikke så lange strekka vi gikk. vet at NINA har vært der å gjort endel undersøkelser så kanskje de har funnet noe.

Er det ingen vann med røye høyere opp i systemet som den kan ha sluppet seg ned fra?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.