Gå til innhold
Fiskersiden

kan det være samme fisken ?


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Kan opplyse at fisken ble satt pent ut igjen. Den ble ikke skadet mer en det såret som var.

Har sett på bildet fra Thilen sin abbor og min at de er like. Fisken ble tatt der bildet ble tatt.

Artig med gjennfangst av fin abbor. :blush:

Artig artig, er en liten gromplass det der.

Flott at den forsatt er der ute, kanskje kanskje den kan bli tatt igjen.

Har du fått mye annen flott abbor i dette område ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig artig, er en liten gromplass det der.

Flott at den forsatt er der ute, kanskje kanskje den kan bli tatt igjen.

Har du fått mye annen flott abbor i dette område ??

Har ikke tatt mange store abbor i Steinsfjorden, men endel mellom 500-800g. Noen er tatt på denne plassen men flest lengre mot grunna.

Endret av Marken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et meget rart spørsmål altså ?

Men svaret er jo selvfølgelig NEI.

Rart spørsmål ?? og hvorfor er det selvfølgelig ?

Jeg ser jo at den klarte seg, men har man dyr som blir skadet, lar man ikke de bli plaget. Hadde jeg fått den abboren, hadde jeg vurdert den til at den burde kværkes, så jeg ser ikke helt den dær.

Det er ikke sikkert fisken har det fryktelig bra med et sånnt sår selv om den overlever. Nå er ikke jeg en veterinær heller, så jeg skal ikke si for mye om at den lider, men jeg hadde nok kværket den. Det er jo for pokker ikke et husdyr man snakker om her heller !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart spørsmål ?? og hvorfor er det selvfølgelig ?

Jeg ser jo at den klarte seg, men har man dyr som blir skadet, lar man ikke de bli plaget. Hadde jeg fått den abboren, hadde jeg vurdert den til at den burde kværkes, så jeg ser ikke helt den dær.

Det er ikke sikkert fisken har det fryktelig bra med et sånnt sår selv om den overlever. Nå er ikke jeg en veterinær heller, så jeg skal ikke si for mye om at den lider, men jeg hadde nok kværket den. Det er jo for pokker ikke et husdyr man snakker om her heller !

Altså altså jeg lar tvilen komme fisken til gode, kjipt å drepe en fisk som kanskje lever et greit liv.

Så i mine øyne er dette en selvfølge ja, men dreper ikke en fisk pga. av et sår. Det håper jeg faktisk ikke du gjør heller.

Når du ser at denne fisken har blitt tatt to ganger, så det var det jo godt at ikke du fikk den første gangen, for da hadde den vært dau.

Så hvis du er i tvil så tror jeg jammen du skal la fisken få gå....................... Og dør den av såret en eller annen gang så er det en del av naturens gang.

I går fikk vi en gjedde med en fortom hengende ut av munnen og den så fin og frisk ut, den tok en shadjiigg og så lenge matlysten er til stede dreper man ikke denne fisken. Det vi gjorte var å ta vekk det vi kunne av fortomen og så lot vi den svømme videre. Hva som satt på fortomen vet jeg ikke etter som den hadde delere av den ned i magen.

Så jeg står forsatt ved mitt svar jeg og jeg er forsatt overbevist at vi gjorde det helt riktig, og det vil jeg forsette å tror, hvis du ikke har noen bedre argumenter å komme med ?? <_<

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel kanskje være at jeg hadde satt ut om jeg ikke skal ha det til mat, men skadet fisk har jeg lært at skal drepes, og ikke la den lide unødig. Så jeg tror nok kanskje jeg hadde vurdert annerledes. Men Ok, ser den frisk og sterk ut, så hadde jeg vel kanskje latt den få svømme jeg også.

Så kommentarene på rart spørsmål, og en selvfølge, syntes jeg hvertfall var litt for bombastisk. Forum er en plass hvor man diskuterer ting, og er ikke dette et emne for diskusjon, så begynner det vel bli litt smalt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel kanskje være at jeg hadde satt ut om jeg ikke skal ha det til mat, men skadet fisk har jeg lært at skal drepes, og ikke la den lide unødig. Så jeg tror nok kanskje jeg hadde vurdert annerledes. Men Ok, ser den frisk og sterk ut, så hadde jeg vel kanskje latt den få svømme jeg også.

Så kommentarene på rart spørsmål, og en selvfølge, syntes jeg hvertfall var litt for bombastisk. Forum er en plass hvor man diskuterer ting, og er ikke dette et emne for diskusjon, så begynner det vel bli litt smalt ???

Jo jo jo klart man skulle kunne diskuteter det og det var kanskje litt dumt å skrive "rart spørsmål" men at jeg mener det var en selvfølge i sette ut denne fisken står jeg ved i det tilfelle.

Regner med at du ikke tar abbor på 1,4kg til mat, da er det vel bedre med mindre abbor, det ser jeg også på som en selvfølge.......

:huh:

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at abboren skal leve, mulig at fisken sliter med å oppnå toppfart under matsøk pga. skaden.

Jeg vil aldri slakte en fisk fordi noen andre mener at den ikke har livets rett pga en skade og jeg er veldig glad for at Marken også behandlet fisken skånsomt og satte den tilbake, vi vet begge hvor den bor og kommer helt klart til å forsøke samme plassen igjen senere.

Værre er det med de som fisker med for kleint utsyr, gjedda i går svømte rundt med en fortom ut av kjeften og kroker i magan!!!!

Som Bendik sier burde vi kanskje ha medisinskrinet med oss neste gang, men hva slags stoff brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt mange store abbor i Steinsfjorden, men endel mellom 500-800g. Noen er tatt på denne plassen men flest lengre mot grunna.

Det der er litt interresangt. Har fått et par pene borror opp mot grunna. Den ene gikk på et overfalte bete men var feil kroket, men har ikke fisket der så mye, men det bør kanskje prøves.........

;)

Klart at abboren skal leve, mulig at fisken sliter med å oppnå toppfart under matsøk pga. skaden.

Jeg vil aldri slakte en fisk fordi noen andre mener at den ikke har livets rett pga en skade og jeg er veldig glad for at Marken også behandlet fisken skånsomt og satte den tilbake, vi vet begge hvor den bor og kommer helt klart til å forsøke samme plassen igjen senere.

Værre er det med de som fisker med for kleint utsyr, gjedda i går svømte rundt med en fortom ut av kjeften og kroker i magan!!!!

Som Bendik sier burde vi kanskje ha medisinskrinet med oss neste gang, men hva slags stoff brukes?

men er ikke fisk å dyr veldig flinke til å behandle seg selv når det gjelder sår/overfalteskader ??

Så et program om en mann som levde sammen med ulver og han fikk ofte dype kutt av å bli bitt av ulven. Han ble sydd, men ulvene slikket opp stingene og sleiket i såret og det grodde bedre mente ulvemannen selv. Det var baktierier på ulvens tung som holdt infeksjoner ol borte fra såret slik at de fikk grodd på en ordentlig måte.

Kan være jeg er på veldig tynn is her nå men ....................... :huh:

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så abbor kan settes ut igjen om den er skadet og ikke skal spises. Jeg er ikke helt sikker på om det blir etisk riktig for meg men. Begynner nesten å bli snev av egoisme det der, "den vil kanskje lide, men sjangsen for gjenfangst veier tyngre ".

Og bør man egentlig fiske samme fisk opp gang etter gang ? Jeg ser litt det betenkelige med det jeg men. Fisken er vel ikke no jækla sirkusartist heller vel ?

Men er den så dum å bite på gang etter gang, så er det jo ikke til å unngå at den kommer opp flere ganger kanskje :lol:

Har aldri prøvd å spise abbor over kiloen nei, men hadde jeg mått kverke 1 p.g.a. skader, så hadde jeg nok prøvd. Men småabbor er snadder mat. Jeg personlig foretrekker å fiske etter fisk som skal spises, men jeg kan godt sette ut igjen fisk jeg ikke skal ha jeg og. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så abbor kan settes ut igjen om den er skadet og ikke skal spises. Jeg er ikke helt sikker på om det blir etisk riktig for meg men. Begynner nesten å bli snev av egoisme det der, "den vil kanskje lide, men sjangsen for gjenfangst veier tyngre ".

Og bør man egentlig fiske samme fisk opp gang etter gang ? Jeg ser litt det betenkelige med det jeg men. Fisken er vel ikke no jækla sirkusartist heller vel ?

Nå må du skille mellom div. skader, og det er en avgjørelse du tar der og da med fisken i hende.

Du sier jo selv at du ikke er dyrlege, hvordan tørr du ta å ta livet av en fisk pga. av skade. Du har jo rett og slett ikke kunnskapen om det er en dødlig skade eller ikke. Jeg har heller ikke nok kunnskap, men jeg lar tvilen komme fisken til gode. En skad fisk f eks i Øyern7Steinsfj lever nok ikke så lenge da det forsatt er en del gjedde i disse vannene som fort ville ta seg en munnfull, noe som er naturens gang. La naturen få ordne opp i dette og la oss ikke være overdommer, spesielt når kunnskapen er for liten som det kan se ut som den er i vårt tillfelle.

Kjipt å drepe en fisk som klarer seg helt fint, er det ikke ?

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Bendik sier burde vi kanskje ha medisinskrinet med oss neste gang, men hva slags stoff brukes?

Det finnes noe i karpemiljøet... klinik (eller hva det heter), som er nettopp til å behandle sår fisken får.

Står litt om det her : http://www.carponline.se/artikel.php?id=3

Vet at Tom Ole hadde det i butikken før, men fant den ikke der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ingen grunn til å ta livet av en fisk som tydeligvis klarer seg utmerket selv med det aktuelle såret. Fisken er fortsatt i god kondisjon, noe som beviser at den tar til seg mat og klarer å jakte. Den har ikke tapt seg i vekt, ei er den hemmet av såret. Såret ser jo ganske likt ut på begge bildene, noe som viser at det ikke har forværret seg heller. Som Trym er inne på hadde det kanskje vært greit å fått på noe desinfiserende middel som kanskje kan hjelpe fisken. Å ta livet av den for å hjelpe den er nok en bjørnetjeneste i dette tilfellet mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.