Gå til innhold
Fiskersiden

Hummeren fredet ?


pikewallis
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=162715

Man leste for en tid tilbake at det ble tatt masse teiner på sørlandet som fisket ulovlig på en art vi alle vet det begynner å bli svært lite av.

Nå kommer det ønske om å totalfrede hummern i mange år eller sterk reduksjon i tillat fiske. Dette vil sikkert skape ramaskrik, men hvem andre en oss selv har vi å takke for dette. At forvaltningen har vært for dårlig de siste årene kommer frem som en årsak.

Synes dette er et godt eksempel på hvor teite vi mennesker kan være, og vi må forstå at ressuser ikke er utømmlige. Men det evner vi jo ikke før det er forsendt,i mange tilfeller.

Det må jo være flaut å se barn,barnebarn i øya og si at " pga av vår egen egoisme og grådighet så er det desverre ikke mer igjen til dere ..........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller sagt : p.g.a den dårlige reguleringen så er det ingenting igjen til dere.

De få hummerene som blir tatt og havner på middagsbordet hos folk er ikke det som er årsaken til lave bestander.

Igjen mener jeg det er reguleringen av yrkesfisket og lovene rundt dette som er galt, kvotereguleringer o.s.v.

Slike ting må reguleres med lover og regelverk, du kan ikke regne med at hele norges befolkning skal være like oppegående som deg Wallmann slik at de tar hensyn til slike ting på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ingen er som meg :) og det passer nok verden greit.

Det er helt sikkert som du sier mange faktorer i en slik case, men det forsvarer ikke at det blir beslaglagt 1000 vis av ulovlige teiner. om dette var yrkesfiskere eller vanlige hobbyfiskere vet jeg ikke...........

men det er alltid godt å ha en sak å skylde på............... :)

Nei vi "mennesker" har behov for relger men vi blir oppriktig forbannet når de kommer å vi kan ikke forstå hvorfor og vi vil ikke akseptere de.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller sagt : p.g.a den dårlige reguleringen så er det ingenting igjen til dere.

De få hummerene som blir tatt og havner på middagsbordet hos folk er ikke det som er årsaken til lave bestander.

Igjen mener jeg det er reguleringen av yrkesfisket og lovene rundt dette som er galt, kvotereguleringer o.s.v.

Slike ting må reguleres med lover og regelverk, du kan ikke regne med at hele norges befolkning skal være like oppegående som deg Wallmann slik at de tar hensyn til slike ting på egenhånd -_-

Slike ting er regulert av loven, men problemet er at både mange yrkesfiskere og svært mange andre som ferdes på sjøen fisker uhemmet etter hummer året rundt. Den tas i garn, ruser, teiner og av dykkere. Ikke alle gjør dette, men svært mange.

Det finnes ingen i Norge i dag som lever av kun hummerfiske, men en del som har dette som tilleggsnæring. Krabbefiskerne på Kvitsøy f.eks. går over til hummerfiske i sesongen, men jeg vil påstå at det ikke er disse som er problemet, men alle andre som har utstyr i sjøen.

Et annet problem er at hummeren blir fisket når den går med rogn og at det ikke finnes noen tradisjon for å sette ut store produktive rognkjerringer igjen. Det er dokumentert at store hunnhummere er mye mer produktive enn små ( 40 000 egg kontra 2-3000) og dessuten blir også yngelen fra store rognkjerringer større og mer levedyktige.

Nord i Australia fiskes det på en krabbeart som lever i mangroveskogen. Der har de kun lov å ta hannkrabber. Kankje noe å tenke for hummerfangsten også?

Det er egentlig et snodig fenomen at på land blir alt vilt fredet i yngleperioden, mens i havet fiskes det rått på arter mens de skal reprodusere enten det er torsk eller hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En totalfredning i 10 år synes jeg er helt på sin plass, hummer og sjøkreps smaker pyton iforhold til krabbe synes både jeg og mine, artig å ha en "kardinal" på bordet under et skikkelig krabbelag, men ikke noe mer. -_-

Jeg liker krabbe, men syntes både hummer og kreps er bedre. MEN, det må vel en totalfredning til for å få tatt de som fisker ulovlig også. Noen blir kanskje tatt vært år, men hva er egentlig sjansen for å bli tatt ?

Oppsynet er vel ikke akkurat av det beste, hvor ofte er det egentlig slike aksjoner ?

Vet også at Enkelte dykkere tar hummeren hele året til eget forbruk, og syntes det er helt greit. Blir det mange av de, så går vel det også ut over bestanden. En totalfredning på 10 år virker noe lenge. Men er det det som må til, så javel !

Men får de ikke til det, så kunne vel 2-3 år hjelpe på også ??

Men dette kan jeg ikke påberope meg at jeg kan veldig mye om :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1. okt så kan hvem som helst privatperson fiske hummer med inntil 20 teiner og dette er det mange som benytter seg av. Yrkesfiskere fisker med flere hundre teiner. Hjemme så er det nesten umulig å finne plass til noen få teiner hvis en ikke er første mann ute.

Et av problemene er at etter 1 Okt så er det fortsatt hummer med rogn, og det er ikke ulovlig å ta de når det er sesong, den eneste begrensingen på hummeren er minstemålet.

En mengde begrensing på antall teiner og at rogn hummer skal slippes ut kan jo være en mulighet for å øke bestanden ? kanskje mindre antall teiner på privatpersoner ? Hva med strengere kontroller av yrkesfiskere når det gjelder minstemål ?

Det at det blir tatt hummer i garn, teiner o.s.v utenom sesongen er et "piss i havet" i denne sammenhengen, jeg mener allikevel ikke at dette er akseptabelt. Heller ikke at dykkere som tar hummer skal få lov til det.

Nå er det jo slik at disse eller andre reguleringer skulle jo kommet for lenge siden, det er jo typisk Ola Dunk og ikke handle før det holder på å gå skikkelig galt. Og da blir det en enkel løsning med totalfreding, kan hende det er eneste løsningen slik det er nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det blir tatt hummer i garn, teiner o.s.v utenom sesongen er et "piss i havet" i denne sammenhengen, jeg mener allikevel ikke at dette er akseptabelt. Heller ikke at dykkere som tar hummer skal få lov til det.

Dette mener jeg er direkte feil. Hummeren vandrer lite og lokale bestander kan bli nesten helt utradert av f.eks. ålefiskere som jeg vet tar masse hummer i ruser. De fleste slipper nok slike ut igjen, men ikke alle. Torskeruser og disse sammenleggbare teinene som mange setter ut, men som ikke så mange tar opp igjen fisker også en del hummer. Det er ikke få ganger i løpet av et år at jeg åpner ruser og teiner som står nedgrodd på bunnen fulle av fisk, krabbe og hummer uten tau til overflaten.

Dykkere kan renske ut hummer i områder der teinefiskerne av forskjellige grunner ikke får satt teinene sine og totaltrykket her er jo det avgjørende. Selv om "hobbyfiskere" ikke tar 100 hummere om gangen, utover de et betydelig trykk på en allerede presset bestand så lenge dette tjuvfisket foregår mer eller mindre gjennom hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det samme Rudolf men har kom du meg i forkjøp. Klart man klarer å ødelegge en lokal bestand.

Hvis holdningene ute er at det jeg driver med ikke har noen betydning så blir det heilt feil i mine øyne.

Å det skal jo ikke mer en enn holdningsendring til, det bør ikke være så vansklig å få til egentlig.

Her snakker vi hummer men dette med holdninger i forhold bytte gjelder alle arter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener at sesongfisket er helt greit slik som det foregår ihht regelverket, men det er det ulovlige fisket utenom sesongen som har ødelagt bestanden ?

for min del nei, det er ikke enten eller i en slik sak, det er en kombinasjon av flere saker.

Men hadde alle holdt seg til det oppsatte regelværket altså fisket i sesong med de antall teiner som er lov så er det i utgangspunktet den senarioe man må jobbe med. I steden for å bruke masse resusser på tjuvfiske og dens omfang. Men at tjuvfiske kan ha større skade på lokalebestander en regulert sesongfiske er ikke umulig i mine øyne.

Så kan man som tidligere nevnt sette regler for utslipping av rognkjærringer, øke minstemålet, sette ned lovlig antall teiner mm. i selve sesongen..........

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at tjuvfiske kan ha større skade på lokalebestander en regulert sesongfiske er ikke umulig i mine øyne.

Vi er jo egentlig enige, men noe av mitt poeng er at sesongfisket i dag ikke er nok regulert. Og at det sesongfisket som foregår i dag ødelegger mer for bestanden enn den ulovlige fiskingen. Jeg sier ikke at den ulovlige fiskingen ikke ødelegger. Nå bor jeg i et kystmiljø og kjenner til en del av det som foregår med tanke på dette. Og det er ikke noe forsøk på å stikke det som foregår under en stol e.l. Det er nå min mening, det blir spennende å se tiltakene som kommer og ikke minst hva som kommer utav det på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo egentlig enige, men noe av mitt poeng er at sesongfisket i dag ikke er nok regulert. Og at det sesongfisket som foregår i dag ødelegger mer for bestanden enn den ulovlige fiskingen. Jeg sier ikke at den ulovlige fiskingen ikke ødelegger. Nå bor jeg i et kystmiljø og kjenner til en del av det som foregår med tanke på dette. Og det er ikke noe forsøk på å stikke det som foregår under en stol e.l. Det er nå min mening, det blir spennende å se tiltakene som kommer og ikke minst hva som kommer utav det på sikt.

NEI NEI NEI jeg vil ikke være enig med deg heheeheh. Vi er nok ikke så langt fra hverandre i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener at sesongfisket er helt greit slik som det foregår ihht regelverket, men det er det ulovlige fisket utenom sesongen som har ødelagt bestanden ?

Nei, dårlig regulering må nok ta mye av skylden. I veldig mange år var minstemålet på hummer så lite, at den knapt hadde fått formert seg før den ble fanget. Det at unge hunner som har rogn for første gang får hovedansvaret for å føre slekten videre, er en sykt dårlig løsning. De klekker små larver, har få egg og liten overlevelse etc.

På de britiske øyer f.eks. står det mye bedre til med hummerbestanden. Men de har også hatt et minstemål som er større enn det vi har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg mener forsatt at det er alt for mange med feil holdninger i forhold til ressuesen vi har i våre fjorder,sjøer,vann,elver åer, og bekker. De har en alt for liten grunnleggende respekt for det som finnes der.

Og vi gjør ikke noe annet en å ødlegge for de som kommer etter oss.

Og man kan ikke alltid legge skylden på andre, som f.eks yrkesfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen hummerteiner liggende på loftet,men kommer ikke til å bruke de i år heller.

Rognhummeren burde vært totalfredet,samt at straffe reaksjonene mot de som har hummer i båten utenom sesongen får båten beslaglagt.For dykkere bil/utstyr/båt.

En begrensning til 10 teiner for privatpersoner og MYE strengere kontroll av yrkesfiskerene.

Maks 2 døgn uten tilsyn av faststående redskap burde vært en selvfølge.

Utrolig mange badegjester som spekulerer i å la torskerusene være ute til de kommer tilbake på hytten neste helg.

Like før sessongen starter hvert år,så blir flere fersket med samleteiner med hummer i.

For to år siden så ble en yrkesfisker tatt på fersken med nesten 50 hummer bare 2 dager før sessongen startet.

I havna er det kun 2 registrerte yrkesfiskere registrert,så dere får glo stygt på dem neste gang dere rusler i norges flotteste kystperle.

Desverre er dette det eneste jeg tror kan hjelpe,for bot fikk han ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Irland hadde de en genial og enkel regel, mao selvsagt umulig å innføre her hjemme, der ting skal være uforståelig og innfløkt.

Greia var i hvertfall at dersom man fanget hummer under minstemålet, hummer med rogn eller hummer utenfor sesongen, skulle det klippes et v-formet hakk i halen, og deretter skulle hummeren slippes ut igjen levende. Denne hummeren var nå fredet for resten av livet. Å bli tatt med en sånn hummer, eller å kjøpe, selge eller servere en sånn merket hummer ga saftige bøter. Utover dette var det selvsagt også endel generelle bestemmelser, men akkurat den enkle og lett forståelige regelen hadde jeg sansen for. Men dessverre er det selvsagt uaktuelt å innføre noe sånt her hjemme. Vi må for all del ikke finne på å skjelne til hva som faktisk fungerer i andre land (hummeren er en viktig art lokalt i Irland), og for all del tenke mer på de som fisker hummer enn hummeren selv. Er det rart det går i dass med stadig flere arter her hjemme sier jeg bare...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Irland hadde de en genial og enkel regel, mao selvsagt umulig å innføre her hjemme, der ting skal være uforståelig og innfløkt.

Greia var i hvertfall at dersom man fanget hummer under minstemålet, hummer med rogn eller hummer utenfor sesongen, skulle det klippes et v-formet hakk i halen, og deretter skulle hummeren slippes ut igjen levende. Denne hummeren var nå fredet for resten av livet. Å bli tatt med en sånn hummer, eller å kjøpe, selge eller servere en sånn merket hummer ga saftige bøter. Utover dette var det selvsagt også endel generelle bestemmelser, men akkurat den enkle og lett forståelige regelen hadde jeg sansen for. Men dessverre er det selvsagt uaktuelt å innføre noe sånt her hjemme. Vi må for all del ikke finne på å skjelne til hva som faktisk fungerer i andre land (hummeren er en viktig art lokalt i Irland), og for all del tenke mer på de som fisker hummer enn hummeren selv. Er det rart det går i dass med stadig flere arter her hjemme sier jeg bare...

Det var faktisk en uskreven regel blant endel hummerfiskere før at de merket svære hunnhummer som du beskriver, og satte dem ut igjen for at den skulle føre arten videre. Men, den regelen har nok gått i glemmeboken for lenge siden..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.