Gå til innhold
Fiskersiden

fluebinding


morten74
 Share

Recommended Posts

Har alt i en plast kasse med lokk. Sorterer materialene i kategorier, dubbing i en pose,hår i en annen osv. Tråd og verktøy har jeg i et slukskrin og krokene i en liten eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta bilder når jeg kommer hjem og presentere, men stikkordet blir likevel: Ta deg en tur innom avdeling for oppbevaring på IKEA - du vil få en mengde ideer bare av en kjapp rundtur der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller disse: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=389382

Er og få fra 1 til 70 liter :)

For tungvint - i hvertfall til de mangdene jeg har. Søkte på IKEA på nett etter systemet mitt, men fant det ikke. Det består av små treskuffeseksjoner hvor rammen på alle er like store slik at de enkelt kan stables etter ønske (same som Remy henviser til over), men du får de med smale skuffer, høye skuffer + + og dermed kan det tilpasses det meste. Ellers så vil nok tipsene variere litt om trådstarter kun har et skrivebord som innimellom brukes til annet også eller om han som meg har klart å få satt av et eget lite rom til fluebinding. Har man fått et dedikert rom eller kott så har f.eks jeg laget meg noen planker med masse små øyeskruer i. Stort sett all flash jeg bruker er satt sammen med en liten strips (om den ikke er det så setter jeg på en) stammen på stripsen trees ned i øyeskruene og dermed har jeg all flash tilgjengelig på veggen inntil skrivebordet og kan enkelt plukke noen strå av ønsket farge uten å måtte rote gjennom skuffer og skap først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her :) Det blir ikke ett eget rom for fluebinding ....enda , men vil gjerne se bilder av hvordan det kan gjøres.

Har heller ikke et eget fluebindingsrom, men en dag...

Så inntil da blir det på kjøkkenet til samboers store frustrasjon. Fant noen plass bokser på Clas Ohlson som jeg tenkte å prøve.

Kjøpte et par slike, og de tror jeg kommer til å fungere bra. Kan også stables i høyden. De tar jo litt plass, men det blir iallefall litt orden i rotet. :)

Fluebinding1.JPG

Fluebinding2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke et eget fluebindingsrom, men en dag...

Så inntil da blir det på kjøkkenet til samboers store frustrasjon. Fant noen plass bokser på Clas Ohlson som jeg tenkte å prøve.

Kjøpte et par slike, og de tror jeg kommer til å fungere bra. Kan også stables i høyden. De tar jo litt plass, men det blir iallefall litt orden i rotet. :P

Fluebinding1.JPG

Fluebinding2.JPG

Dette så jo fint og oversiktlig ut.. ^_^ men hva skal jeg gjøre når jeg har 20 ganger mer skrot enn dette :blush::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rimelig mye utstyr og utfordringen er ikke bare å ha orden i det, men også utstyret samlet ikke tar mer plass en nødvendig. Dersom man har halvfulle esker er det dårlig bruk av skap-plass og lager unødige problemer om man vil ha med alt sammen med i bilen f.eks.

Jeg tok utgangspunkt i plassen øverst i et skap og målte opp at jeg fikk plass til 6 stk (2 rader a 3 stk) 8 liters esker + 6 stk kokosbolleekser + fiskeskrinet jeg bruker til fluebinderskrin. Dermed er skap-plassen utnyttet nesten maksimalt.

Desverre er jeg ikke like glad i å rydde i fluebinderutstyr som jeg er til å binde fluer, så nå er det forferdelig rotetete i utstyret, og det vil det nok først blir orden på midtvinters :)

Men her er i hvert fall bilde av skapet:

1709200723296PTN3GLjFRe1SYgyvA.jpg?46

Plassen til overs til høyre er ment til denne esken:

170920072331D8FdrBAlAtOix7RA4W.jpg?38

Oppå ishockeyspillet øverst har jeg er Ramløsabrett hvor jeg har det jeg bruker akkurat for tiden, slik at jeg ikke trenger å pakke tilbake på plass for hver gang. Ofte er det jo slik at jeg i perioder binder mye gjeddefluer, andre perioder mye laksefluer o.l.

170920072332DdWxwFgUwGHEAovWm4.jpg?42

Nå er det litt i meste laget oppi det brettet :)

Skal jeg opp til Svenna og binde fluer f.eks tar jeg med esken + ramløsabrettet (legger det i en pose) , har jeg tid på forhånd plukker jeg ut

det jeg tror jeg vil trenge og legger det på Ranløsabrettet (colabrett fungerer også :D ) . Men i verte fall kan jeg ta med noen av de mest aktuelle eskene - for de passer fint i bredden i IKEA-posene også.

Konklusjonen blir at man bør bruke litt tid på å forberede kjøp av oppbevaringsgreier. Har man god eller dårlig plass hjemme (trenger man å pakke så kompakt?). er det stor sannsynlighet for at mengden utstyr vil øke kraftig i nærmeste framtid? (da kan det være lurt å ikke pakke så kompakt). Hvor ofte er det aktuet å ta med utstyr hjemmefra for å binde fluer?

Man må altså tenke minst problematisk oppbevaring, oversiktlig og ryddig å finne fram i, lett å ta med seg osv. Ingen spøk :D

PS - har i tillegg litt fluebinderutstyr her og der i leilgheten - det hører liksom med

:lol:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke glemt deg - måtte bare få ryddet litt ;-)

(Beklager litt kjipe bilder, men dro opp på ISO1600 for å slippe blitzlys. Teksten kommer en del bedre frem om du klikker på fullversjonen....)

35289_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14366/35289.jpg

35290_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14366/35290.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det tidligere, noe av pynten henger igjen som du ser...

Jasså, vært backstage etter konsert? De fleste som har vært der har stort sett ikke husket at de var der eller skylder på grovt alkoinntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

:) En flue kan du få, men fluebinderplassen min får du aldrig!(ser helt jævl......., og derfor har jeg ikke bindt noe særlig i år. Trenger ikke det når Espen er med.

Forøvrig så har jeg småting i skuffer i en kommode, og større ting som store nakker, hår etc i klare kasser på rundt 40x30x50cm med lokk. Det gjør det greit å se hva som er oppi. Alt av tråd og tinsel mm. i en liten ikea sak med tre små skuffer og to litt større. Som står oppe på skrivebordet. det funiker det. men orden er det ikke akkurat nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.