Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt kongebete for jagende abbor


Thile
 Share

Recommended Posts

I går ble fiske suget for stort mens jeg satt på jobben, etter lunsj forsvant konsentrasjonen helt og jeg ble sittene og drømme om abbor. Holt ut helt til klokka 2, visa til de andre på avdelinga ble at jeg tar hjemmekontor :) resten av dagen - nytter ikke å konsentrere seg her med alle telefoner og kolleger som kommer for å få hjelp.

Raskt hjemmom for å lufte bikkjene og slenge utsyr i bilen, bensin og kakao fra Statoil underveis til båten. Alldri har 3 og 5 knops grensene vårt vanskeligere å holde, kjente på gikta at abboren bare venta på karamellene som skulle dyppes.

Endelig framme på første godplassen, og den gule twintailen fikk første rett. Nada fisk på plass, hmm umulig å ta så feil av godt abbor vær. Dro fram Walker light stanga med en Illex fra Avkroken i enden av en meter fc. fortom og tenkte at de kanskje sto litt høyere opp i vannet - nada.

Freste til neste plass og la båten stille og rolig på plass, dengte uti Illex'en igjen, jerka sakte inn rett under overflata - pang sa det - og abboren stakk til bunns, etter en kort fight ble fine fisken hovet og veid til 990g og 41cm lang. Noen kast senere så jeg følge fisk og gjorde spinnstopp, abboren gapte og lukket kjeften om den lille fisken - tilslag og fight og 680gram abbor la i båten. Avslutta i 19 tiden da vinden gjorde ting vanskelig. 6 abbor hadde da sett lyset etter å ha blitt frista til å smake på mine nye karameller , vekta lå fra 570 - 990 gram og jeg var lykkelig, borsett fra at kamera lå igjen hjemme.

Mobil bilde av 41cm abbor som får friheten tilbake

27092007145754WW1hH7Liaj63.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde popper-fiske for første gang for litt siden. 0-6gr stang og en skitter pop. Aldri hatt det så moro i hele mitt liv! Smatt, smatt, plask, smatt, hviiiiiiiiiin... :)

Hadde med en kompis som prøvde dette fisket for første gang, han har etter i går fått klengenavnet "PerPlex" med haka på 6. knappehølet etter angrep på wobler fisket noen få cm under vannflata.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med en kompis som prøvde dette fisket for første gang, han har etter i går fått klengenavnet "PerPlex" med haka på 6. knappehølet etter angrep på wobler fisket noen få cm under vannflata.

:D

Må ha sett ut omtrent som meg da, når ei 2,5kilos gjedde tok en meter foran skotuppene mine. Kanskje ikke såå unormalt, men jeg sto i vadere og ho kom innenfra og passerte vel mellom bena mine. Snakk om aggresjon. Var rett før vaderne ble våte inni også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å se at gamle far lærer av den litt yngre garde. Illexen er og blir et grymt bete, problemet er at det er så få som forstår det heheheh.

Tror jeg skal tørre å utnevne det til det beste jerkbete etter borre. Den kan fiskes helt i overflaten og den kan fiskes dypere. Den er grymt suspending noe som ser ut til å trigge ekstra.

Den har tre små hakk i senefeste på snuta. Knyter du på den nederste så går den høyt og små hopper/vaker i vannskorpa, øvers så går den mer som en glider og i mitten så blir det noe mitt i mellom.

Det skal ekstremt små rykk til for å få den til å gå ordentlig.

Grattis med mangee flotte borrer Eivind....................... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få fri på jobben for å dra å fiske, da snakker vi! :wacko:

Hørtes ut som en bra tur dette Eivind. Morro at du gjør dette målrettet og får klaff. Er jo et hav av forkskjell i å gjøre ting målrettet i forhold til det motastte :lol:

Overflate action på abbor, har opplevd noen syke klikker et par tre ganger, og det er helt rått. Nå vil vel de fleste si at abborfisket i østfold er sykt når det klaffer, men har opplevd et usedvandlig villt overflate action med fisk fra kilo'n og oppover noen ganger, og dette er helt drøyt!

Håper man får oppleve det snart igjen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.