Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fiske i Øyeren


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Jeg og Lettaste Døsen har planer om å ta en tur på Øyeren med båt. Vi setter ut fra Kirkebygda, der hvor Igna renner ut fra Børtervanna. Har kun 5 hester, så rekkevidden er ikke stor.

Har planer om å prøve oss etter gjedde med jerkeutstyr. Selv syns jeg "fjorden" inn mot Igna ser ut som et bra utganspunkt. Noen som har fisket der?

Leter etter dybdekart over Øyeren (på nett), uten hell, noen som vet om det finnes?

Og ikke minst, noen som vet om det finnes mulighet for å sette ut båt i området?

I det hele tatt er vi mottaglige for tips. Har GPS, så hvis noen har noen punkt i nærheten så ville det være snasent! :-)

Ønsk oss "sjit fiske"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, glimrende, akkurat denslags tips vi trenger. Det bør i grunnen holde for tur nr. 1 :-)

Hvilke dybder snakker vi om i Øyeren?

Har aldri fisket Gjedde/abbor i dype vann før. Er det noe vi kan kalle for "normaldyp" for gjedde og abbor?

Er alt som vanlig, dvs fiske langs bunnen, kanter, langs land osv. Har det noe for seg å ligge og kaste på måfå midt uti vannet, på dypet?

Har bare jerket i overflaten, eller svært grunt, inn mot land sålangt. Noen spesielle teknikker/tips ifht jerking på dypere vann? Er det bare å la den synke, jerke litt, synke, jerke osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Viggo sier kan det til tider være mye grov abbor der, men de farter mye rundt. For noen år siden måtte jeg veie for en kar som fikk en grom høstborre 1,6kg dro den digitalvekta til. Ellers ville jeg også prøvd en runde nordover på kantene på 4-10m dyp.

Flere dyktige jerkere her som sikkert kan gi svar.

Båtsportkartet koster ikke mange kronene og jeg vil anbefale deg å skaffe deg ett, lokale bokhandlere og eller lensemuseet på fetsund har det.

Ekkolodd er så godt som ett must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.