Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Oslofjorden før krigen


cb
 Share

Recommended Posts

"Nordstrand 29. oktober 1936

Har i dag været en liten tur på fjorden for å se om det kunde være noen alker indenfor Drøbak efter den søndenvind som blæste for noen dage siden, for da var det nokså mange alker ute ved Gullholmen og der omkring. Rolf og jeg reiste ved 11 tiden i fint vær og blikk stille. Vi så kun en eneste alke , som vi skjøt mitveis mellem Steilene og Bjerkøen."

Ikke noe moderne fenomen med bortblåste alker, altså. :)

"19. Juni 1939

Har nogle dage været en liten springhval her inne i Bundefjoren og Rolf og Halfdan har prøvd å få harpunert den uten det har lykkes.

Fik i dag 13 ørret i bundgarnet som til sammen veide vel 10 kg."

Forbannede miljøkriminelle! :D

Trist å se på hva det har blitt til, ja. Leste om en gjeng som hadde seilt med seilbåt fra Hirtshals og inn til Oslo på 30-tallet, og de observerte størjeknuter absolutt hele veien, hele Skagerak kokte av størje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 100 år siden så var det mye fiske etter håkjærring i Bunnefjorden også! Det ble satt ståsnører fra isen og mange og store kjærringer ble tatt. Årsaken til at kjærringene ble borte var nok ikke overfiske, men forurensing. I indre del av Oslofjorden så var det så mye forurensing at vannet var fritt for oksygen på dyp under 40-60 meter.

Ellers så kan jeg opplyse om at alt håp for størjefiske ikke er ute! Det blir fortsatt observert knuter med størje i Breiangen. Breiangen er området syd for Hurum, nord for Horten, vest for Jeløya og øst for Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

For ca 100 år siden så var det mye fiske etter håkjærring i Bunnefjorden også! Det ble satt ståsnører fra isen og mange og store kjærringer ble tatt. Årsaken til at kjærringene ble borte var nok ikke overfiske, men forurensing. I indre del av Oslofjorden så var det så mye forurensing at vannet var fritt for oksygen på dyp under 40-60 meter.

Ellers så kan jeg opplyse om at alt håp for størjefiske ikke er ute! Det blir fortsatt observert knuter med størje i Breiangen. Breiangen er området syd for Hurum, nord for Horten, vest for Jeløya og øst for Holmestrand.

noe å gutse på til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe å gutse på til sommeren?

Nei!

Om du da ikke har ubegrenset med fisketid som du ikke er inntresert i å få fisk på :lol::D

Områdene på sør og vestsida av Irland er vel det "sikreste" plassene i Europa du kan prøve deg,

og meg bekjent ble det vel knapt landet en eneste størje der i fjorårs sesongen, CB hvet nok mest om dette...han har tross alt prøvd seg der :blush:

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Aasmund. De tre siste sesongene har det blitt tatt en eneste tuna utenfor Irland. Når det gjelder de påståtte størjeknutene er det flere enn meg som er en smule skeptiske til at dette dreier seg om størje. Hvorfor blir det da f.eks ikke fanget noen ved en tilfeldighet på hele den lange veien langs kysten vår på veien til Hurum?

Riktignok ble det tatt en liten en i garn utenfor svenskekysten for noen år siden, men antall observasjoner av "størje" står på ingen måte i forhold til antall eksemplarer som blir fanget i garn, trål etc. langs kysten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.