Gå til innhold
Fiskersiden

Trolle etter storørret på dypt vann


håven
 Share

Recommended Posts

Troller mye i en sjø som storørreten hovedsakelig beiter på røye,og det ser ut som mye av storørreten oppholder seg mye på dybden der røya befinner seg på /20-40 meter,sjøen er dyp og mørk.Er det noen som har noen erfaring fiske etter røyespisene ørret ? Og hva slaks angn er eventuelt best på slike dybder ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driv og funderer litt på VK-flasher :o Er det noen som har erfaring med dem på rigg? og eventuelt farve etter sorørreten?

En flasher vil jo gjøre fisken oppmerksom i større grad enn en liten sluk, og den sender sterkere signaler utfra sin størrelse og bevegelse. Har brukt den en del på Mjøsa, rundt 18 meter. Fester den direkte i loddets finne via en fortom på 30-50cm, stacker så agnet 50-100cm over kula. Men har ikke fisket så mye med dem at jeg kan påberope meg så mange erfaringer, men velger nå å la VK'n være på kula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driv og funderer litt på VK-flasher :) Er det noen som har erfaring med dem på rigg? og eventuelt farve etter sorørreten?

Det er ikke nødvendig å sette VK flasher på rigg loddet.Det går like bra eller bedre å ha den på stangen.

Fest den ca 1,5m foran sluken ,wobbelen,Voksi raksi eller hva du vil bruke.

Angående farge så er det ikke det letteste å svare på,men i Veneren er det mye brukt Vk flasher i fargene:sølv/lilla på blank plate,blått/sølv på super glow,super glow på hvit plate,gul/blå på glow plate.

Et tips er å gå inn på siden til Laffen:full pott.no.Der kan du sjekke hva som går og gjelder,det er mulig å stille han spørsmål mener jeg.Det er en som HAR greie på Trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det fantes røyespisende ørret. Trodde dette var to fiskeslag som levde mere eller mindre side om side, men spiste forskjellig mat.

Jo det er mange sjøer som det er røye i som ørreten har røye som hovdføde,den mest kjente sjøen i norge er vel tunhovdsjøen.Siden røya går ganske dyppt er det litt klundersomt og få noe som fisker bra etter storørreten :) Men alle tipps taes i mot med stor takk

Det er ikke nødvendig å sette VK flasher på rigg loddet.Det går like bra eller bedre å ha den på stangen.

Fest den ca 1,5m foran sluken ,wobbelen,Voksi raksi eller hva du vil bruke.

Angående farge så er det ikke det letteste å svare på,men i Veneren er det mye brukt Vk flasher i fargene:sølv/lilla på blank plate,blått/sølv på super glow,super glow på hvit plate,gul/blå på glow plate.

Et tips er å gå inn på siden til Laffen:full pott.no.Der kan du sjekke hva som går og gjelder,det er mulig å stille han spørsmål mener jeg.Det er en som HAR greie på Trolling.

Har prata med laffen om det :) Så noe har jeg fått snust opp om fiske med Vk flasher.Kan være en mulighet at det fugerer på dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er mange sjøer som det er røye i som ørreten har røye som hovdføde,den mest kjente sjøen i norge er vel tunhovdsjøen.Siden røya går ganske dyppt er det litt klundersomt og få noe som fisker bra etter storørreten :) Men alle tipps taes i mot med stor takk

Har prata med laffen om det :) Så noe har jeg fått snust opp om fiske med Vk flasher.Kan være en mulighet at det fugerer på dypet.

Hvor stor er røya den beiter på??

Er det lov å bruke rigg der???

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er røya den beiter på??

Er det lov å bruke rigg der???

8-15 cm lange røyer.Ja det er lovlig med rigg der,og ingen stang begrensing,Sjøen heter storsjøen.Er vel den sjøen jeg fisker på som jeg ser mest storfisk på lodde å se:D Men det er utrolig vanskelig og lure storørreten der :huh: Di store jeg har fått der er i overflatten,men det må da gå å ta dem på rigg å,vis man får servert det riktge angne på riktig måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å sette VK flasher på rigg loddet.Det går like bra eller bedre å ha den på stangen.

Ikke nødvendig nei, men synes det fungerer bedre og bruker en agn som f.eks Apex eller tomic ødelegger en gangen ved å sette en VK rett foran, bruker en agnfisk, den stive eller andre agn uten særlig bevegelse er det greit å ha flasher på snøret rett foran sluk/agn

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet er kaldt jager røya mer eller mindere i alle vannlag.Hadde nok hatt sterk tro på vkflasher eller becholdflasher,disse er bankers.Kjør fortomslengde etter temp. kort naår det er varmt(-70-80cm) og langt (-130cm)når det er er kaldt i vannet. bruk naturlig agn og dorg sakte det gir best resultater.1-2kn.

Har nok ingen betydning om du bruker brissling,laue etc.

Ikke nødvendig nei, men synes det fungerer bedre og bruker en agn som f.eks Apex eller tomic ødelegger en gangen ved å sette en VK rett foran, bruker en agnfisk, den stive eller andre agn uten særlig bevegelse er det greit å ha flasher på snøret rett foran sluk/agn

Har mange mange mange mange timer med vkflasher.Sitter vel med helt forskjellig erfaring en du gjør med vk rett på stanga.Den ødelegger jo ikke gangen,men derimot tvert om.Den gir ujavn gange til agnet.Det er hele meningen.Prøv heller å varier fortomslengden avhengig av agntype og fart.Vk fisker også utrolig på på lange liner og planerboard.Min favoritt er 10ft ned på

riggen og 60-70ft bak loddet,det funker på ørret overalt.

Men det er jo like mange meninger som fiskere......... :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere er opptatt av flashere ,min erfaring er at det fisker like godt med bare agnet uten flasher på riggen.

Jeg kjører mye med brisling, med uv skaller .

:o

Uv skallene er helt rå.- Men jeg synes en flasher forann brisslingtakkel betydelig øker fangsten når man kjører djupere enn 40ft.Spesielt i farget vann eller dårlig lys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spesielt god erfaring med flashere .Fisker best på ørret uten.

Bruker skohorn perlemor og tomic perlemor på dypet i tillegg til agnfisk.

Dette gjelder for mitt vedkommende ned til 25 meter(har ingen erfaring på større dyp)

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker kun med dodger fra 15-25 meter.. Gjerne med små 15 cm lange dodgere.

Er det noen speiele farver du vil andbefalle på bruk av dodger-? Og vet du eventuelt hvor man får kjøpt 10-15 cm lange? Er intresert og prøve alt som kan bedre fisket på storørret på dypt vann

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen speiele farver du vil andbefalle på bruk av dodger-? Og vet du eventuelt hvor man får kjøpt 10-15 cm lange? Er intresert og prøve alt som kan bedre fisket på storørret på dypt vann

:)

Jeg har hatt mest hell med en som er sølvfarget, men så blir det ofte til det at jeg fisker med den jeg har mest "trua" på og da blir det som oftest den jeg får mest på he he...

Ikke helt sikker på hvor jeg kjøpte mine, men tror de ble kjøpt i utlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.