Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vesterålen


Recommended Posts

I mårra skal jeg prøve noe, som for meg er helt nytt av året ;) Har sett på en del DVD og lest en masse om fiske av sjøørret, både her til lands og i Danmark.

Så nå synes jeg det er på tide at jeg blir medlem av denne gjengen :o

Kommer tilbake med oppdatering og forhåpentlig en fangstrapport etter hvert :)

Og hvis der er noen som har erfaring med dette her i regionen, så tar jeg gjerne i mot tips og triks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Tom!

Er selv ifra Vesterålen, ( Bleik ) Mine erfaringer med Sø her opp er sent i juli/agust tildels september, kan være endel gytefisk da.

Men jeg har også drømt meg bort i tråder og filmer fra Sør Norge / Dannmark om sø fiske i vintermånende. Å jeg har tenkt at det må jo gå ann her å, er jo ikke bare "søringer" som skal få fiske hele året etter havets sølv :closedeyes: Men jeg har fått lite_VELDIG_lite har både prøvd i februar mars, april, har ikke begynnt å fått fisk før i slutten av mai når sesongen er nesten igang... og det har vært fisk som er nettopp kommen fra ferskvann for det var slips til de grader. Jeg har fiska mest her på Anøya, buksnesfjorden, Roksøy. Men viss du har virkelig lyst så ville jeg har prøvd Gullesfjorden, der har jeg trua. Rimelig bra Søelv der så da må det nesten være fisk som svømmer rundt i fjorden.

Lykke til! og kle deg godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Tom!

Er selv ifra Vesterålen, ( Bleik ) Mine erfaringer med Sø her opp er sent i juli/agust tildels september, kan være endel gytefisk da.

Men jeg har også drømt meg bort i tråder og filmer fra Sør Norge / Dannmark om sø fiske i vintermånende. Å jeg har tenkt at det må jo gå ann her å, er jo ikke bare "søringer" som skal få fiske hele året etter havets sølv :lol: Men jeg har fått lite_VELDIG_lite har både prøvd i februar mars, april, har ikke begynnt å fått fisk før i slutten av mai når sesongen er nesten igang... og det har vært fisk som er nettopp kommen fra ferskvann for det var slips til de grader. Jeg har fiska mest her på Anøya, buksnesfjorden, Roksøy. Men viss du har virkelig lyst så ville jeg har prøvd Gullesfjorden, der har jeg trua. Rimelig bra Søelv der så da må det nesten være fisk som svømmer rundt i fjorden.

Lykke til! og kle deg godt!!

Ser jo også for meg at der surrer en del SØ rundt inni Gullesfjorden. Men det er jo en av de første fjordene som islegges på høsten, så det utgår ;)

Men d sies at der går en god del SØ inne i Sigerfjorden...... Det skal jeg prøve å finne ut av fort som f... :lol:

Ellers har jeg dengt MASSE i fjoder og viker på yttersia av Bø, men uten at det har gitt noen som helst resultat til nå :lol:

Dvs: resultatet så langt er lekk vadebukse, et betydelig redukson av slukbeholdninga mi og nyinnkjøpte ullvotter :)

Men der skal mere enn manglende fisk til for at jeg gir meg. Bare ansiktene til de som ser meg i vadebukse, med fiskestanga i handa på denne årstia er verdt all teen i Kina :D:D:D

Det er jo helt tydelig at folk ikke er vant til at det foregår sportsfiske fra land i vinterhalvåret her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange plasser i Vesterålen som det er mye SØ på denne tiden av året også. Det er jo mange leopardbunn-bukter rundt omkring og det er mye strøm i havet i dette området. :)

Er ikke så godt kjent i Vesterålen, er fra Hamarøy selv, men bor i Mo i Rana. Det er mye SØ og laks på Hamarøy og der er det ikke så mange elver som det trekker slik fisk til. Jeg vil derfor si at det er samme forhold som i Vesterålen.

På denne tiden av året trekker små SØ nærmere land, mens de store drar ut i storhavet. Jeg fisker mye SØ på Helgeland og starter sesongen i februar. Det er for kaldt for vadere nå.

Fisk med Møresild, blank og blå eller blank og svart. De er sikkerstikk. Fisk saktere enn du fisker på sommeren. Fisken er treg på vinteren og ikke sååå morsom å få som på sommeren. De er veldig slank og ikke så veldig god å spise på vinterstid. Gi ikke opp, det tar cirka 8 timer mellom hver SØ man får. Fisk i fjorder med små elver og i områder der du kommer utenfor marrabakkan. Fisken står mye der. :D

Lykke til og ha godt med klea på deg!!!! Du e tøff!!!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen kompiser fra Andøya deltok i den hersens "NM i Sjørretfiske" vært med sia starten... første året så var d jo begrensing å

fiske i grytting omårde, men iår så valgte vi sigerfjorden.

Kort fortalt vi blanka, eller eneste fisken som ble tatt i konken ble tatt i

gullesfjorden. Stemmer at den fryser til på vinteren... Men når den er isfri så er den nokk en høvelig bra plass.

Det er nokk i mangel på plasser med fine bunnforhold d står i.

Jeg tror rett å slett av fisken oppholder seg så lenge i ferskvann at

sesongen er neste igang før de vandrer ut.

Men står man på så kan man være heldig.

Rapporter viss det blir no fangst... Artig med rapporter fra vesterålen.

Sålenge jeg bor her i regionen så forholder jeg vintern til fluebinding og isfiske!!

Skittfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Det er vel ikke noen forskjell på gjells fisk her i sør og oppe i nord?SØ holder seg i brakkvanns sonene når det blir for kaldt i vannet,den er ikke så ille glad i veldig salt vann.Vil vel tro at det er stor sjangse for å få lurt opp noen hos dere.

Prøv i sørvendte bukter hvor solen kanskje klarer å varme opp vannet litt.Det skal ikke så stor forskjell på vanntempen for at den skal trives noe bedre.Stå på ikke gi dere,den sitter før dere aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.