Gå til innhold
Fiskersiden

Alex i Kenya


captain alexander
 Share

Recommended Posts

Skal bare strø litt salt i såret!!

Sitter og gynger etter to dager på farten i de Indiske havet og nyter en "Tusker"

Denne turen har vært en blanding av paradis og mareritt med så store mengder Sailfish at det ligger i klassen med Guatemala og Costa rica.

Flere båter har hatt oppe 100 fisk per dag og fangstene lengst nord har vært eventyrlige med bla Leif Engh fra Norge med 58 sailfish på 3 dager (bla) Sail tatt på mangoskall.

Problemet er at det er så mye sardiner at sailen i de fleste områder ikke spiser noe annet, som en ørret fokuserert på art byttedyr.

Dette gjelder for de fleste arter for øyeblikket.

Ikke en gang Dorado og wahoo gidder å komme opp.

Det begynte egentlig bra på veien opp til Lamu med 4 sail 2 wahoo og en flott dorado tatt på Mustad haspelsnelle som vi tester ut.

Mindre line enn det var på den snella et øyeblikk der går ikke ann før det ikke er mer line.

Men snella var utrolig god den.

Fikke en sail i går på en havfiskesnelle fra Abu som testes og den blei så varm at crewet mitt svei fingra der hvor bremsen sitter.

Litt vann og vi berga inn en sail på 35 pluss.

Så begynte marerittet med over 100 sail rundt båten på en dag ,crew som ikke hører etter og svir de få sjansene vi får og til tider passerer vi grupper på over 10 sail uten at de gidder å flytte seg engang.

Men fy fa-- for et syn å se sailen jakte sammen og slurpe i seg sardiner.

De ringer inn sardinene med seilet sitt og slår de i hjel med billen.

Foregår egentlig meget bedagelig.

Frustrerende, men det kom jo sail opp og totalt er det blitt 15, men litt bom med kroker trassig crew har vi svidd ca 30 til som burde hatt en plast tagg i ræva.

Vi hadde ikke tid til å gå helt nord hvor sailen har vært bananas og bitt på alt.

I går gikk vi sørover igjen og kom inn i et område hvor sailen var rampete og vill bli med på leken.

Hadde 7 oppe og to tagget på strips. en kom rett inn og jeg fikk den på flue, tagget og satt tilbake ca 30 kg.

Kjøret inn fisken på ny stang jeg har tatt inn til Norge Cam Siegler en av de få fluestenger det går å pumpe med uten at de brekker.

Har med med to mindre stenger kl 10 og 8 virker sykt bra og en dag fisket vi på rev og det slang seg på en vakker blue trevally på ca 3 kg fryktelig morsomt og Cam Siegler ruler på bruket for tiden.

Skal prøve Gt på dypt vann i morra på flua og håper det slår på noen av det mere bøse gutta, litt tregt med de aller største gtene for tiden.

Sikkert også hekta på sardiner.

Har mye bra bilder som jeg legger ut etter hjemkomst.

Her er det fiskekonkuranse og fult kjør.

SKÅL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel hjemme etter 1 mnd med raske fisker, flott vær og fullt kjør nesten hver dag.

Årets seilfisk sesong går inn i bøkene som en av de beste og til tider har det tatt helt av og noen team er lei av dette fisket og sattset på annet fiske.(luksus problem)

Det virker som bestandene av fisk bare øker på for hvert år.

Vi har endt opp med over 20 sailfish , men burde egentlig hatt 50-60, men sånn er jo fiske.

Noen områder har sailen som før nevnt vært helt sykt fokusert på sardiner og frustrasjonen nesten ikke til å holde ut.

Vi kom inn i et område hvor sailen var helt sinnsyk og nærmest kom inn i båten for å ta teaseren og som vanlig gir vi opp med ordinært tackle etter tre sail og jeg fikk oppleve sailfish no 4 tagget & released på ca 30 kg tatt på flue.

Ellers har det blitt wahoo, dorado, yellow finn tuna, Gt, Rainbow Runner og masse baitfish, men i forhold til i fjor har alle artene vært meget vanskelige pga enorme mengder sardiner.

Ble ikke noe haifiske på oss denne gangen, men hadde besøk av to okser ved båten så badelysten var ikke helt på topp.

Vi fanget sardiner i creeken og fisket mindre arter med lettspinn og hadde fryktelig moro med dette.

Masse jackfish som er egnet til livebait og vi kan fylle opp livebait brønnen til dagen etter om ønskelig.

Et kast med kastenettet og vi hadde over 30 sardiner.

Jeg er i full gang med å gjøre klar til neste tur som starter i slutten av januar og holder på til midten av mars.

Da blir det marlin som er hovedmålet og en masse annet kos.

sender noen bilder fra siste tur.

39112_s.jpg

39113_s.jpg

39114_s.jpg

39116_s.jpg

39119_s.jpg

39123_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, takk meg til lyr og torsk - dette så jo nesten slitsomt ut...

Maaaaaaaaan!!!! Her bør lottokronene renne inn snarest! Jeg vil på tur!!!!

(Grusomt å presentere slikt på årstider der det kun er lyst når jeg er på jobben!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,,dårlig gjort dette her ja, men på en annen side er det godt å ha noe å drømme om.

Litt merkelig hvordan man blir blasert når man tråkker i dette her over lang tid.

Vi begynte å surmule litt etter at vi innså hvor vanskelig sailen var , men over en etterlengtet kald øl på kvelden ble vi enige om at vi kunne skamme oss.

Man fisker kanskje en hel sommer for å få en laks på 5 kg og her er vi ikke fornøyde med en fisk på 35 kg som svømmer over 100 kht og tar 300 meter av snella.

Gj snittet vårt denne gangen ble ca 2.3 sail pr dag og egentlig er ikke det så værst.

En litt artig historie, Mustad forsyner oss med mengder av krok og annet utstyr vi trenger, noe er velkjent og funker som forventet og annet utstyr har vi med ned til test.

Mustad har en ny haspelsnelle (wave)

Jeg er egentlig meget skeptisk til alt annet enn Shimano haspel og gruet meg egentlig litt til dette stuntet her.

Bestemte meg for å bruke snella til bait fisking og satte på en liten epoxy flue (surf candy) for å fiske bonitos.

Snella var fylt opp med vel 200 meter 0,27 braided line og slapp dette langt bak båten.

Jeg gjorde dette fra tårnet for å kontrolere dette selv, pga dårlig erfaring med de gutta som jobber på dekk og lett utstyr.

pang sa det og så peip lina ut i en j---- fart, jeg snudde båten og fikk holdt lina over utriggerene og satte etter i en vill fart.

Svarteper på snella og i siste liten fikk jeg kontroll over dyret som var mer i lufta enn i vannet.

Svær dorado selvfølgelig.

Jeg kom meg ned på dekk og crew tok båten.

1 time tok det og 3 ganger helt inn på sploen.

Snella holdt mål og var like god etterpå selv om jeg skal gå ned på linetykkelse for å få over 300 meter inn på spolen.

Siste test skal bli å kjøre stor gt på denne, men jeg tror at etter et kjør av denne art varer den to sportsfiskeliv i Norge.

jevn og fin brems og saltvannsbestandig.

39185_s.jpg

39186_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være, vi holder på fra oktober til ut mars.

Vakkert land, store og raske fisker og sist men ikke minst veldig god øl.

Merkelig hvordan man kan høre en øl x antall mil unna rope navnet ditt forlokkende etter 10 timer på sjøen.

Vi samles alltid ved "the mahogny reef" bardisken på Peponi hotell og som det heter "don,t get vraked"

39192_s.jpg

39193_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snygga bilder Alex!

Det ser jammen ut som pilsner bygger snygga trollingkroppar oxå :blush: !

Ta och sänd mig dit mobilnummer på PM är du snäll.

Mvh

Wiberg

Takk for komplimetet, jeg prøver å bygge en god og solid kropp bestående av tunfisk, østers, samosas og øl.

Øllen er med på å bremse viriliteten og et motsoff til all sjømaten.

Viva norska pylsor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.