Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fluestang...


fÆsker'n
 Share

Recommended Posts

Har sett litt på noen fluesett...jeg er altså ganske nybegynner... :)

I alt om fiske NR 6 2007 så var det en test med noen fluesett, og der så jeg at

Guideline pro cast xp-e ørret , vant testen... så jeg lurte på om det er ett bra sett, eller er det noe annet som passer bedre til å fiske sjøørret ( i liten elv ) og fiske i mandalselva, otra osv...? :) ( Vil helst ha en langtkastende stang )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på noen fluesett...jeg er altså ganske nybegynner... :)

I alt om fiske NR 6 2007 så var det en test med noen fluesett, og der så jeg at

Guideline pro cast xp-e ørret , vant testen... så jeg lurte på om det er ett bra sett, eller er det noe annet som passer bedre til å fiske sjøørret ( i liten elv ) og fiske i mandalselva, otra osv...? :) ( Vil helst ha en langtkastende stang )

Har dessverre ikke prøvd stangen selv, men har en kompis som har dette settet. Han er meget fornøyd, og en kompis av han igjen (med en del flere sesonger på nakken) mente stangen var helt konge da han prøvde den. Som sagt har jeg ikke fått prøvd den selv, men har hørt mye bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd dette settet selv. Jeg er heller ikke av det kaliber at jeg kan uttale meg om hva som er bra og dårlig.

Men jeg har selv vært og sett på Ørretkombo og da ble jeg anbefalt dette settet som vistnok var utrolig til prisen.

www.agdars.no har det forøvrig på tilbud til 1799,-

Noen billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på hva den beste klassen er til ørretfiske, lett kystfiske og lett laksefiske er? Er det 5,6,7,8 ?

Skulle jeg kun hatt èn stang til alt dette fisket, måtte vel det mest optimale være en 6`er... Men mest sannsynlig vil du skaffe deg stenger i forskjellige klasser til forskjellige typer fiske en eller annen gang uansett. Så jeg vil råde deg til å skaffe deg en stang til det fisket du bedriver mest først.

Hvilken klasse som er lettest å lære seg å kaste med, skal jeg la de mer erfarne ta seg av. Men tror en 5`er ikke er et gale utgangspunkt...

For en stang du skal kombinere til alt det der ville jeg gått for en 6'er...

Men det beste er jo om du har ei 5'er og ei 7'er ;) 5'er til ørretfiske og de vindstille dagene langs kysten. 7'er til de mer vindfulle dagene og laks ;)

elP

Du var litt kjappere på tasten ja :glare::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en 7er, ofte blir det skapt illusjoner om at 7 er for heavy for tørrfluefiske- :D En 7 stang egner seg til det du måtte ønske. Selv harj eg brukt 7 greia i mange år. Moro med lette stenger og fin presantasjon, men de er svake i vind. Med 7 er det lett å få tørrflua ut til de vakene som frister mest langt ute, husk å ha en fortom som er lang-det er trikset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ser på denne stanga http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=54 har den 50yds backing. Hvor stor fisk er det mulig å fiske med det, eller har det ingenting å si.

Husker ikke nøyaktig hvor mye 50 yards er i meter, men er iallefall mer enn nok til ørretfiske! Har enda ikke sett backingen på ørretstangen min... Backing er uansett verken vanskelig eller dyrt å skifte ut dersom du skulle ønske mer :P

Ville valgt en 7er, ofte blir det skapt illusjoner om at 7 er for heavy for tørrfluefiske- :) En 7 stang egner seg til det du måtte ønske. Selv harj eg brukt 7 greia i mange år. Moro med lette stenger og fin presantasjon, men de er svake i vind. Med 7 er det lett å få tørrflua ut til de vakene som frister mest langt ute, husk å ha en fortom som er lang-det er trikset. :D

Joa, funker sikkert men er ikke noe gøy å kjøre fisk under halvkiloen på 7`er stang! Kjøringen er jo halve fisket... :) Vind kan selvsagt fort bli et problem, men blåser det mye finner iallefall jeg på noe annet å gjøre enn å fiske :D

Endret av Spenolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig hvor mye 50 yards er i meter, men er iallefall mer enn nok til ørretfiske! Har enda ikke sett backingen på ørretstangen min... Backing er uansett verken vanskelig eller dyrt å skifte ut dersom du skulle ønske mer :D

Joa, funker sikkert men er ikke noe gøy å kjøre fisk under halvkiloen på 7`er stang! Kjøringen er jo halve fisket... :hailfs: Vind kan selvsagt fort bli et problem, men blåser det mye finner iallefall jeg på noe annet å gjøre enn å fiske :P

Enig i at halvkiloser er artigere på en lettere stang, men forskjellen er ikke så stor heller....en kystfisker må leve med vind. De siste dagene har vært helt ille!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen som kan svare på hvilken stang det er best med å fiske i mandalselva,otra + en liten elv ? ( fisker mest i en liten elv... altså søgneelva ) ..

burde jeg kanskje velge en #6 stang , eller #6-7 eller en #7 stang ? :D

Jeg har liten erfaring med laksefiske i elv, men vil tro en 7`er vil være det beste da du kan "risikere" å få stor fisk. Sterk strøm kan selvsagt også få en smålaks til å kjempe bra fra seg... :D Jeg ville iallefall gått for 7`er, og har gjort det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grayhair

Har sett litt på noen fluesett...jeg er altså ganske nybegynner... :o

I alt om fiske NR 6 2007 så var det en test med noen fluesett, og der så jeg at

Guideline pro cast xp-e ørret , vant testen... så jeg lurte på om det er ett bra sett, eller er det noe annet som passer bedre til å fiske sjøørret ( i liten elv ) og fiske i mandalselva, otra osv...? :hailfs: ( Vil helst ha en langtkastende stang )

Hei !

I sommer kjøpte jeg en Guideline pro stang som jeg skulle bruke til ørretfiske i Glomma.

Stanga var ment til klasse 7, men etter en test så fant jeg ut at klasse 8 passet bedre.

Dette snøret spente opp stanga bedre og med snøre 8 så kunne man dra på skikkelig.

Et 8'er snøre til fiske etter ørret kan synes noe overdrevet, men det er også snakk

om hva en er konfortabel med og ikke minst hva en tror på.

Og denne stanga kaster langt.

En ting man skal merke seg som nybegynner er at snøret som anbefales til de forskjellige

stenger ikke alltid passer. Jeg må konsekvent gå opp en snøreklasse på alle stenger jeg har hatt.

Det kan komme av kasteteknikk eller kanskje mangel på sådan.

Uansett så er det en fordel om du kan prøve forskjellige stenger med ulike snørevekter.

Det er ikke alltid man får det man er ute etter ved kun å se på andres "terningskast", så

har du muligheten så prøv venner og bekjentes utstyr før du handler.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en bra stang ?

Slate Light Weight 3 delt 9ft #6...er det gøy å kjøre fisk på under halvkiloen med denne stangen ?

( prøver å finne julegave til meg selv :) )

Hei

Kjenner ikke Light Weight stangen, men har en spx selv.

Meget godt fornøyd med denne stangen, en fryd å kaste og kjøre fisk med!

Har sett att Ligth Weithen skårer ørlitt høyere enn SPX`n i tester, men aktiv vilmark anbefalte iallefall SPX fremfor LW`n

Skal du ha en Slate stang nå til 50% bør du forte deg, aktiv vilmark i møllergt er tomme for LW, men på Alnabru har de noen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen som kan svare på hvilken stang det er best med å fiske i mandalselva,otra + en liten elv ? ( fisker mest i en liten elv... altså søgneelva ) ..

burde jeg kanskje velge en #6 stang , eller #6-7 eller en #7 stang ? :)

Fisker selv i sørlandselvene inkludert den nydelige søgneelva. 7 stang er helt perfekt, det du må tenke litt på er spey/rulleegenskapene................det er jo trangt der. Men det er nok ikke noe fasitsvar på hva som er den BESTE stanga.......Det er forskjell på de elvene og med 7 dekker du begge. Alle stenger på markedet er mer eller mindre meget bra så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.