Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg var den første...


Perca
 Share

Recommended Posts

Og så har lille meg endelig kommet meg ut på Mjærisen og helt utrolig så var jeg den første denne sesongen.

Jeg hadde ikke mer en ca 2 timer til rådighet denne søndagen til fornuftige sysler. For jeg hadde lovt min gamle far å hjelpe han litt i kåken hans før jul. Og de to timene synes jeg at jeg fikk brukt på en særdeles god måte. Jeg fisket abbor! :)

Jeg sjekket istykkelsen og fant ut at den var rundt 8 cm "tykk" og det holder for en liten tass som meg... :) Og jeg gikk direkte til en av de bedre plassene for abbor på denne tiden av året. Jeg hadde stygge planer om å overliste storabboren og hadde tatt med meg et isbor med diameter på 20 cm.

Det var ikke så veldig vanskelig å få høl på isen. Og så var det å dyppe balansen ned i Mjærvann. Ingenting skjedde de første 10 minuttene og i det jeg skulle ta opp balansen for å fiske i et nytt hull så beit det! Jeg kjente at det var en grei abbor og fikk den opp ihullet og opp på isen.

abbor16125.jpg

En fin Mjærabbor på 505 gram. Ingen trofefisk, men fin matfisk var det.

Jeg forsøkte i 10 minutter til i samme hullet uten å kjenne noe mer. Så var det å prøve et nytt hull. Og det samme gjentok seg. Jeg satt i rundt 10 minutter og så hogg det på en abbor. Noe mindre denne gangen, men 310 gram veide den.

abbor16126.jpg

De er pene abborene!

Og etter denne så var det ikke mer å kjenne i dette hullet. Nytt bytte av hull og akkurat det samme skjedde her. Jeg satt og "trøkka" i 10 minutter og så beit det!

abbor16124.jpg

En abbor på 420 gram.

Og slik fortsatte det i to nye hull. 10 minutters venting og så høgg det på en abbor. Jeg var litt fascinert av noen flotte iskrystaller som var på isen og forsøkte å feste de på minnebrikka.

abbor16122.jpg

Slik så de ut på nært hold.

abbor16123.jpg

Og som du sikkert ser av bildet så var det slike iskrystaller over hele vannet. Den røde bygningen på bildet er Mjær ungdomskole.

Og så var det å fiske litt igjen... Og det samme gjentok seg i hvert hull! 10 minutters fiske og så beit det. Men det var to unntak, i to av hullene så fikk jeg 2 fisk rett etterhverandre, men i begge tilfeller så hadde jeg fisket i 10 minutter i hullene før den første beit på. Og størrelsen på abboren var mellom 350 og 480 gram.

Og så var klokka så mye at jeg måtte gi meg. Jeg skulle bare lage et hull til... Og jeg hadde ikke mer en sluppet ned balansepilken så høgger det til! Denne dro litt annerledes og jeg tenker fanken også, er det en gjedde dette. Men jeg får snart se at noen gjedde er det ikke! En småpen abbor kommer opp i hullet. Da jeg får vippet den opp på isen så ser jeg årsaken til at den dro annerledes.

Isfiske16122007004.jpg

Den har en gammel skade på ryggraden i halerota og halefinnen er litt morken. Det var nok årsaken til at den dro på en annen måte en de andre abborene jeg fikk.

Isfiske16122007023.jpg

Her er et nærbilde av halen. Se også at den har en gammel skade rett ovenfor gattet. Denne abboren veide 545 gram og var dagens største for meg.

Dette var ikke verdens største fangst, ei heller verdens største abborer, men det var godt å komme igang med isfiskesesongen. Jeg tok med meg 7 abborer hjem til mat. Og den minste veide 310 gram og den største veide 545 gram.

Og nå erklærer jeg herved at isfiskesesongen i Enebakk for åpnet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallåpning på sesongen! :-)

Ikke for å ødelegge gleden, men ut fra hva jeg har lest om vannkvaliteten i Langen, Våg, Mjær så er det såvidt badevannskvalitet ved utløpet av Våg (tangenelva), og i Mjær anbefales ikke bading. Litt morsomt at vannskiklubben ligger der da :D

Men bør man spise noe særlig av fisken fra Mjær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lagt begrensninger på badingen i Mjær så behøver ikke det å ha noe og si på kvaliteten på fisken. Det er avrenning og miljøgifter fra jordbruket som er det jeg bekymrer meg mest og det er ikke så himla mye jordbruk som drenerer til Mjær. Det har vært noen algeoppblomstringer som har gitt disse baderestriksjonene.

Du kan trygt komme deg på isen nå Thile! Hus bare at det er ikke bare den totale vekten som gjelder... Det er noe som heter marktrykk, og jeg har nemlig lavt marktrykk! Jeg har nok mindre trykk pr. kvadratcentimeter med mine støvler i størrelse 48 en mange andre med kroppsvekt på under 100 kg og som bruker damestørrelse 43 eller deromkring. :glare: Med en istykkelse på 8-10 cm og stålis så tåler den omtrent vekten av en bil, og så tunge er vi vel ikke ennå.

Om noen tenker på å ta en tur på Mjær så er det et par plasser som man skal være litt varsom! Der hvor elva fra Vågvann renner inn i Mjær er det fortsatt åpent! Og erfaringsmessig så er det også betydelig tynnere is i sundet utenfor plassen som heter Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hva jeg skal i romjula :glare:

Gikk du så langt utpå som øya?

Nei jeg gikk ikke over bekken etter vann... :D

Kanskje "Team Prostata" skulle ha et møte på isen i jula? Skal vi gjøre et forsøk på å dra Laksefisker`n ut av godstolen også? Hvis vi lokker`n med bål og noe godt og spise og drikke så kanskje vi får lurt`n ut selv om det er kuldegrader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strekker meg vanligvis laaaangt for å være med på en sosial happening, meeeen...

Sist jeg var på isen, tror det var very close to der du og madammen var i båten sist, hadde jeg med meg bl.a sovepose på isen - jeg lå mer oppi den enn jeg var aktiv fiskende. Dette ble ble bare avbrutt når kjærsten min dengang ville varme seg og "forlangte" plass i soveposen. Ajungilak Igloo er det bare plass til en i, så da måtte jeg dessverre krype ut av påsan - ellers hadde vi nok funnet på noe veldig morsomt utpå der, bare det hadde vært plass til to... :glare:

Jeg glemte jo rent å si at dette var før 1.ste verdenskrig eller...

i hvertfall er det ca. 27 år siden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lagt begrensninger på badingen i Mjær så behøver ikke det å ha noe og si på kvaliteten på fisken. Det er avrenning og miljøgifter fra jordbruket som er det jeg bekymrer meg mest og det er ikke så himla mye jordbruk som drenerer til Mjær. Det har vært noen algeoppblomstringer som har gitt disse baderestriksjonene.

Du kan trygt komme deg på isen nå Thile! Hus bare at det er ikke bare den totale vekten som gjelder... Det er noe som heter marktrykk, og jeg har nemlig lavt marktrykk! Jeg har nok mindre trykk pr. kvadratcentimeter med mine støvler i størrelse 48 en mange andre med kroppsvekt på under 100 kg og som bruker damestørrelse 43 eller deromkring. :glare: Med en istykkelse på 8-10 cm og stålis så tåler den omtrent vekten av en bil, og så tunge er vi vel ikke ennå.

Jeg og Lettaste Døsen kommer til å ta en tur på Langen i morgen. Ser dessverre at det er meldt -10, uten sol... *brrrrrr*. Vi får komme tilbake med rapport om is og fisk. Skal ha med en Ire, som, strengt tatt, trives best på sjøen/vann, når det er frosset og flatt.

Marktrykket mitt er høyt.... til tross for størrelse 45 på ispilkestøvlene. Må vel snart over på beltedrift... ;-)

Ang. kvaliteten på vannet så er det vel fosfat som er problemet, tipper jeg? Jeg tenkte automatisk tungmetaller og fandenskap. Lurer på hvor de skal gjøre av alt utslippet ettersom de bygger ut i bøtter og spann rundt Våg og Mjær? Begge vannene er vel helt i grenseland ifht. utslipp pr. nå.

Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.