Gå til innhold
Fiskersiden

Honda 2,3 hk brukbar som trollingmotor?


L K
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med den luftkjølte 2,3 hken til Honda som trollingmotor på brakett?

Har nå en 4hk mariner 2t som jeg bruker,men vil ha en som bråker\rister mindre.

Er luftkjølt Honda 2,3 bra til dette? Båten er en Nordkapp 17ht med 85 hk Yamaha.

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med den luftkjølte 2,3 hken til Honda som trollingmotor på brakett?

Har nå en 4hk mariner 2t som jeg bruker,men vil ha en som bråker\rister mindre.

Er luftkjølt Honda 2,3 bra til dette? Båten er en Nordkapp 17ht med 85 hk Yamaha.

Nordkappen veier jo litt... 2.3HK blir SNAUT til dette såfremt du ikke skal trolle i 0.5knop og på HELT blankt vann. Du BØR opp på minimum 9.9HK

En kompis hadde en 5HK Honda som trollingmotor på sin Rana17, det fungerte, men var i minste laget, og inbiller meg at nordkappen veier litt mer

enn 350kg

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt og motor bikker nok 700 kg,men har jo brukt 4 hk til nå uten problem...

Men båten har jeg pusset helt ned og sprøytelakkert med Topcoat så den er det ikke mye motstand i.

Men det jeg lurte på var om Hondan støyer lite? Har hørt noen som sa de bråkte ved gasspådrag,men i mitt tilfelle skal jo motoren bare gå litt over tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt og motor bikker nok 700 kg,men har jo brukt 4 hk til nå uten problem...

Men båten har jeg pusset helt ned og sprøytelakkert med Topcoat så den er det ikke mye motstand i.

Men det jeg lurte på var om Hondan støyer lite? Har hørt noen som sa de bråkte ved gasspådrag,men i mitt tilfelle skal jo motoren bare gå litt over tomgang.

en 2,3 hk vil du nok trenge å bruke litt mere enn tomgang på tror jeg desverre. spørs litt på hvilken fart du har tenkt deg. honda er jo kjent for å gå stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg måtte vri litt på gassen for å ligge i 2 knop med 4 hk,så jeg tror motoren er stor nok.

Skal også fungere som reservemotor og bilr sittende på hele tiden,derfor vil jeg ha den så lett som mulig.

Pleier ikke i å dorge i mye motvind og dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg måtte vri litt på gassen for å ligge i 2 knop med 4 hk,så jeg tror motoren er stor nok.

Skal også fungere som reservemotor og bilr sittende på hele tiden,derfor vil jeg ha den så lett som mulig.

Pleier ikke i å dorge i mye motvind og dårlig vær.

Det er DU som skal kjøpe motor, jeg ville IKKE hatt en 2.3 bak... nettopp pga det med hjelpemotor og at en ikke bestemmer når det blir dårlig vær og vind. Hadde en bestemt det ville jeg heller ikke hatt tak på båten. Men som sagt ditt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg måtte vri litt på gassen for å ligge i 2 knop med 4 hk,så jeg tror motoren er stor nok.

Skal også fungere som reservemotor og bilr sittende på hele tiden,derfor vil jeg ha den så lett som mulig.

Pleier ikke i å dorge i mye motvind og dårlig vær.

Jeg har tohatsu 5 hk 4-takt på en selco 18ht det holder i massevis når det gjelder fart, men den durer litt og det er fordi det er en èn sylindret motor. 2,3 holder nok den, men er det noe stillegående du er ute etter så kikk på en 2-sylindret.

Tohatsu`n bruker bare 0,5 liter i timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har båten på henger og er mange steder med den. Man jeg dorger en del på Eikeren og i sjøen.

Jeg har ikke rigget båten med rigger og planerboardmast,hadde jeg hatt det hadde nok motoren blitt for liten. Derfor jeg skriver dorge og ikke trolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har båten på henger og er mange steder med den. Man jeg dorger en del på Eikeren og i sjøen.

Jeg har ikke rigget båten med rigger og planerboardmast,hadde jeg hatt det hadde nok motoren blitt for liten. Derfor jeg skriver dorge og ikke trolle :)

Skal du ha behaglig motor så bytter du ut det du har og setter på kun en stor 4-takter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant ja.... Men en 4t i 80-100hk klassen er nok litt i dyreste laget for meg :o

Yamaha 85 hk jeg har nå betalte jeg 12 000 for,får vel ikke en 20 hk engang for det i 4t,he he

Vinner jeg i Lotto blir det ny maskin :D

I samme båt der vi da hehe. Skal bytte ut evinrud 50 og 5 hk tohatsu med en 4 takt 50-70hk når jeg får råd.

Kjøpte 4 takt trollingmotor for totaktsrøyken er rimelig plagsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et søk etter motoren på www.baatplassen.no. Mener å ha lest at Hondaen bråker mye, men kan huske feil her...

Har hørt noe om dette jeg også. Leste på Baatplassen om en som var forbanna på noen unger med 4hk Honda som leika i havna. Bråkte visst mye. Men som var det flere andre som mente disse motorene ikke bråkte.....

Uansett er vel 2 sylindret å foretrekke men da må jeg vel opp i 6hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en litt større motor er at du kan dorge med lavere turtall som igjen gjør at det blir mindre støy. Kjøp deg en motor som slipper eksosen i propellen, ikke via kjølevannet. Kan for lite om alle motormerkene, men er mulig de fleste 4-t gjør det. Er utrolig behagelig å slippe eksosen på vindstille dager. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe om dette jeg også. Leste på Baatplassen om en som var forbanna på noen unger med 4hk Honda som leika i havna. Bråkte visst mye. Men som var det flere andre som mente disse motorene ikke bråkte.....

Uansett er vel 2 sylindret å foretrekke men da må jeg vel opp i 6hk?

Minste 2 sylindret 4-takt jeg fant er 8 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en litt større motor er at du kan dorge med lavere turtall som igjen gjør at det blir mindre støy. Kjøp deg en motor som slipper eksosen i propellen, ikke via kjølevannet. Kan for lite om alle motormerkene, men er mulig de fleste 4-t gjør det. Er utrolig behagelig å slippe eksosen på vindstille dager. :)

Er det noen påhengsmotorer som bare slipper ut eksos gjennom propellnavet..?? Det står at min Honda 10 HK har eksosutslipp gjennom propellnavet, men mener på at det også kommer eksos ut et hull som er langt oppe på motoren, altså over vannlinjen.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..Jeg har en firtakt Honda 2,3 og i ditt tilfelle ville jeg ikke valgt den. Den bråker og rister alt for mye etter min mening. Før den hadde jeg en firtakt Yamaha 4 som også etter min mening rister og bråker for mye. Du må nok som det blir sagt her opp i en tosylindret motor.Det jeg gjorde var å selge den store totakteren for å kjøpe meg en helt ny 50 hk EFI motor. Nå kjører jeg bare med den. Er som en drøm i forhold, null vibrasjoner, så godt som null lyd og alt er så mye trivligere. Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det den motoren som fikk pepper på baatplassen pga støy, ikke den perfekte trollingmotor vil jeg tro..

Da blir det ikke den motoren ihvertfall! Får nok kikke etter en to sylindret etterhvert.

Greier meg jo fint med den 4 hk jeg har imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.