Gå til innhold
Fiskersiden

Persing på enhånds flue


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Vi befinner oss igjen i Gaula, en Julikveld i 2003. Elva går med ca 50-60 kubikk, og været er overskyet,varmt og lummert. Perfekt elv for enhånds fluefiske. Det er imidlertid et problem. I iveren etter å komme meg i elva, har jeg raska med meg feil fluestang. Jeg har fått med meg ei 9,5 sølvkrokenstang isteden for min kjære Fenwick. Dette er ei stang jeg kom over på tilbud engang, tror jeg betalte 200kr. Stanga har siden den ble kjøpt levd et anonymt liv sammen med diverse utrangert og ubrukt utstyr innerst på bua.

Vel,vel, nå står jeg altså her ved ei perfekt elv med ei uprøvd stang i klasse 7-8 av typen billig,billig,billig.

Å kjøre hjem for å bytte blir raskt skrinlagt i det det begynner å vise seg smålaks på oppgang i strømkanten uti renna. Stanga blir montert med en Redbutt i dobbel åtter på fortommen, og jeg rusler opp mot toppen av renna for å begynne fisket.

Jeg fisker meg forholdsvis raskt nedover strekket som jeg bruker. Jan Erik som fisker sammen med meg i dag, kommer fiskende nedover etter meg i et atskillig roligere tempo, slik som han foretrekker det.

Smålaksene viser seg jevnt og trutt mens vi fisker, men ingen viser interesse for fluene våre.

I det jeg begynner å vurdere kveldens første fluebytte, plasker det kraftig i strømkanten nedenfor meg. Jeg rekker bare å registrere bølgene etter fisken, men ser fort at dette dreier seg om større fisk. I løpet av et par minutter er laksen oppe enda to ganger. Akkurat der hvor laksen viser seg er det en grusrygg som går i fra øra og skrått ut i elva, bak denne ryggen er det adskillig dypere, og her har altså laksen stoppet for en stakket stund. Nå begynner jeg å få tro på en skikkelig fiskeopplevelse. Som regel har jeg store problemer med å kroke laks på flue rett nedstrøms, men dette er et litt spesiellt laksetak, som gir fluefiskeren gode odds for en nedstrøms kroking. Det gjelder å fiske flua akkurat over bakkanten av grusryggen, slik at laksen må jage opp fra det dypere vannet nedenfor for å ta, og så må man ha den nødvendige isen i magen til å la den få snu og gå ned igjen med flua.

I det Redbutten seiler inn over grusryggen, står jeg med bankende hjerte klar til å slippe bukta med løstøm, noe jeg til dags dato aldri klarer på laks som tar når jeg er uforberedt.

Det går som det skal gå i en fiskehistorie med lykkelig utgang... Laksen tar flua i en rolig bevgelse med en virvel i vannflata, snur og tar med seg løstømmen på tur ned. Jeg løfter stanga og har fast fisk.

FISK! roper jeg til Jan Erik som står lenger oppe i strømmen. Stor? Kommer det sedvanlige spørsmålet tilbake. Veit itj, men æ trur deinn e brukbar, svarer jeg som sannt er. Laksen står bare og holder en god stund, så begynner den på typisk vis å gynge på stanga. No går`n snart sier jeg over skuldra, og ikke før har jeg snakka ferdig, så slår turboen inn. Laksen har fatta pointet, og raser ned strømmen.

Da jeg skal til å sette stanga inn mot kroppen for å kjøre fisken, går det opp for meg..... SHIT!!!!

Stanga har ingen fightingbutt, jeg kan rett og slett ikke sette bakenden på stanga mot kroppen for da låser jeg snella. Laksen raser ned hele strømmen, jeg følger øra til endes og kommer ikke lenger. Heldigvis stopper laksen i djuphølen borti muren. Du store min for et slit jeg har med å få fisken opp igjen, ryggen i stanga er rett og slett utnyttet til det siste, så fisken må regelrett lirkes oppover. Tre ganger skjer det samme, jeg sliter og lirker fisken opp, og den tømmer omtrent snella på nytt. Når fisken vil ned for fjerde gang, sier jeg til Jan Erik at nå har jeg to alternativer, enten så må jeg gamble på å blåholde fisken her oppe, ellers så må du ta stanga for å få den opp igjen, venstrearma mi klarer rett og slett ikke en runde til...

Hvor tjukk fortom har du? Kommer det rolige spørsmålet fra kompisen. 0,33 svarer jeg. Da gambler du på å holde den sier han, denne fisken skal du kjøre ferdig sjøl. Han har så rett,så rett. Denne fisken skal jeg kjøre sjøl. Dessuten har kampen pågått i over tre kvarter i forholdsvis varm elv, og faren er overhengende for at fisken kan sprenge seg og velte over på sida ved et siste utras, da er det takk og farvel. Livløs laks blir utrolig tung i strømmen.

Jeg setter hardt mot hardt og stopper laksen. Stanga flater ut og har ikke mer å gi i det hele tatt, det knaker stygt, men underet er et faktum, laksen snur.

Et par minutter seinere kan Jan Erik taile en nydelig lusete hunnlaks på 9,5 kg. Tatt på enhånds fluestang,av billigste sort og uten fighting butt.

Jeg var stiv i venstrearma i dagesvis etterpå, men hadde persa kraftig på enhånds flue.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det var tangering av mitt enhåndspers. 9,5 kg i Etneelva, trur det var i 1983. Laksen tog i sone 1 "enaren" en høl som var heilt nydelig innen den store 100-års flommen tog den i 1984.

Laksen bet på i øvste dyphølet og jeg var nødt til å bade for å berge laksen to ganger. Den førsta gangen da den snudde og svømte nedover. Måtte kaste meg i elva for å komme over fra søstranda til øyno for å klare alle de nedhengende trærna ut etter sørstranda. Vel nederst på øyno fortsatte laksen nedover og jeg måtte bare svømme tilbake til sørstranda frå øyno, ner forbi "Karihølen". På stryket rett på opsiden av siste sving ut mot fjorden lykktes det meg å strande den stora laksen. 9,5 kg ikke nygått, men sprek som fasen. Tid: 1 tim og 15 min, det lengste jeg noensinne har kjørt en laks. Jett om jeg var totalt slutt

Til saken hør at jeg også hadde glømt min enhånds laksestang hjemme i Stockholm, men jeg hadde fått låne en enhånds laksestang av en kamrat (Fenwick 10,5 fot klasse 8/9). Forlengelsesbutten røyk på stanga og jeg måtte erstatta den da jeg kom hjem, hehehe. Men det var det vert.

Vedr. stivhet i armer, jeg veit hva du meiner, hehehe :)

Grattis med ditt pers på einhånds Nils

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manglet (glemt) butten på 1-håndsen flere ganger under kvelds/nattfiske etter s-ø.

Synes bare det er kronglete nok og temmelig hardt til håndleddet :)

Kan tenke meg hvordan det var med en slik laks ! Huff å huff. Fisket sammen med en kar fra Tr.heim tidligere på et Lundamo-vald. (Han fisker der også nå)

Hørte rekorden hans på 1-hånds : Godt over 18 kilo ! Men den var småtteri i forhold til egen pers :P

Han fisket etter s-ø som vanlig på toppen av valdet, da beistet beit på den lille flua og dro ham 1km. nedover et "stryk" ! Fortommen var ikke beregnet på en slik bamse, men det gikk bra etter 1 time eller 2 :)

Han gjorde alt selv, ingen andre tilstede. Så det er nok mulig, hvis man ikke får panikk tydeligvis.

Jeg bruker aldri løsbukt når jeg fisker med fluestang, i og med at det blir ikke mindre motstand for fisken med eller uten løsbukt. Den må uansett trekke til seg et visst antall meter line i vannet (overflata) pluss det som er inne på stanga. Så jeg følger "sweepet" med stangsspissen og lar bare stanga peke rett mot fisken når den tar, og venter litt med å løfte opp. Lettere å unngå et refleksmothugg da. Men det er ikke innøvd på de første fiskene ;)

Og så løs clutch som mulig, uten at lina trekkes ut av snella ved hjelp av strømmen etter et kast.

Det skal knarre litt i snella når stangtupp såvidt røres på, da er jeg fornøyd og fisken føler minst mulig motstand da den evt. tar flua og vender.

Nei nå ble jeg inspirert til 1-håndsfiske igjen. Kanskje en ny pers på laks på 1-hånds, skal ikke være vanskelig å slå den :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets konkurranse: Størst laks på 1-hånds. Hadde vært moro. Back to basic :D

Skal være mere enn fornøyd med en 5-kilos :lol:

Det spørs hva våre venner i fellesforvaltningen for Gaula finner på da.......

Storlaks kjørt på enhånds i varm sommerelv egner seg vel generellt dårlig for C&R

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble vel fjorårets største på enhåndsen.

Jada,jada....Jeg vet at bildet er dårlig, Capsen på 1/2 tolv, sneipen i kjeften, halve bilen min og en gammel svartovn i bakgrunnen osv. Lavkvalitets mobilkamerabilde er det også......

Men sjekk den hæslige leirsuppe-elva i bakgrunnen, hadde ikke mye tro på å få fisk på flua den kvelden nei.

41612.jpg

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elva var trist den i sommer :lol:

får nå håpe at det blir bedre i sommer :lol:

Jeg bor på Melhus, så jeg ser elva daglig året igjennom, har ikke vært mye tegn til leirfarge utover høsten heldigvis, men det kan fort bli noe annet til sommeren, når temperaturen stiger og leira blir varm og myk igjen.

Vi får håpe det beste, ikke mye vi kan gjøre med den dritten der. Resultatet av bøndenes skruppelløse grusuttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det største problemet har alltid vært mellom Lundesokna og øvre deler av B/L. Fra Lundesokna og oppover er det en helt annen verden. Knallfin elv i hele sommer. Pluss at der oppe blir den også mye raskere klarere enn hos oss som fisker i sumpeland. Bare bekkene som renner ut på B/L og nedover er suppe hver gang det regner kraftig. Synd at bare ett par plasser skulle "ødelegge" hele elva nedenfor i fjor.

Dette skulle endel av midlene vært brukt til. Hørte at de begynte å fylle på det verste hullet like nedenfor Lundesokna i fjor. Men så gikk de tom for penger og det ble stoppet. I tillegg var det vel noen naturvernere som begynte å blande seg inn og fikk utsatt aktiviteten med gravemaskiner uti elva. For å beskytte laksen i området rundt der det gravde, for noe tull ! Og elva ble like raskt grå igjen. Tragisk, egentlig å holde alle fiskerne for narr. Kanskje vi skal begynne å organisere oss, for å oppnå rabatt på en vare som ikke holder mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets konkurranse: Størst laks på 1-hånds. Hadde vært moro. Back to basic :)

Skal være mere enn fornøyd med en 5-kilos ;)

Selv jeg har jo tatt 5-kilos på enhånds :lol:

Men neste år blir det nok mye tohånds fiske, fått meg en 14 foter, Hardy swift mk2 :) Så laksefiske blir på et høyere plan da tenker jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalaks-klubbens internkonkurranse 2008.

Kategorier:

-Årets megalaks

-Årets fluelaks åpen klasse

-Årets fluelaks enhånds

-Årets tørrfluelaks

-Jada Silver... Årets marklaks

Er dette en god ide?

Du stenger altså ute slukdengere, woblerdragere m.m. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på klassen årets megalaks der da,

men vi kan jo ha årets Tobylaks

årets Møresildlaks

årets softbaitlaks

årets laks med mye prikker

årets laks med lite prikker

årets 0,40 laks

årets 0,45 laks

Neida, dette var jo bare et løst forslag, slettes ikke min mening å ekskludere noen som helst, har selv tatt mine største lakser på wobbler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.