Gå til innhold
Fiskersiden

Perca`s fiskeår 2007


Perca
 Share

Recommended Posts

Her kommer et ressyme av mitt fiskeår 2007. Jeg hadde satt meg et mål om å dra 5 nye arter i 2007, men det fikk jeg ikke til. Sånn sett så kan det kanskje kalles et mislykket år, men når jeg bladde gjennom diverse rapporter som jeg har lagt ut her på Fiskersiden så var det ikke så halvgæærn`t...

JANUAR

Dårlige isforhold ødela mye av isfisket i januar og i samme måneden så ble jeg "pappa" til et par søte små elghundvalper.

{tvillinger.jpg

Det ble da en tur på Mjær uten at fangsten var mye å skryte av.

[percamgjedde2.jpg

FEBRUAR

Tidlig i februar så ble Fruen og jeg enige om å forsøke oss på agnfiske fra båten vår. Det var området øst for Åros som ble valgt.

dregging0402.jpg

En noe uortodoks dregging... :D Hvorfor slippe dreggen 40 meter ned når den kan legges på iskanten?

Og fisk fikk vi...

hvitting-1.jpg

hvitting0402.jpg

Havets kylling, hvittingen var bra på hugget. Vi fikk massevis av hvitting, de kan ikke akkurat sammenlignes med trønderske anabolhvittinger. Vekta lå på mellom 200 og 700 gram. Og så fikk jeg en artig liten skapning som det var mange år siden jeg sist fikk på kroken.

taggmakrell04.jpg

En taggmakrell. Denne arten har jeg aldri fått så langt nord i Oslofjorden tidligere. At det også ble noen torsker og sei bør vel også nevnes.

perca-4.jpg

En helt grei Oslofjordsei på 2,2 kg.

Noe senere i måneden så tok Motor`n og jeg oss en tur til samme plassen. Isen hadde gått og jeg hadde glemt dreggtauet i bilen så vi fisket med agn og drivende. Noe fisk fikk vi, men det ble mer fart i fisket da vi begynte og dorge.

tomakrell.jpg

makrelloye.jpg

Nærbilde av et makrelløye. Macro er gøy!

Jeg ble ganske overrasket over disse smellfeite makrellene vi fikk. Det skulle liksom ikke være makrellsesong på denne tiden av året. Den største veide 1200 gram. At jeg på denne turen også mistet en som var betydelig større bør kanskje nevnes.

Motor`n og jeg var også en tur etter sjøørretten i februar og sjøørret fikk vi!

orretprikker.jpg

Ikke bare en men 5 stykker og i tillegg så ble det et par fine koketorsker fra Oslofjorden.

torskorret.jpg

MARS

Det ble da litt fiske i mars også. Litt isfiske i Mjær med de vanlige abborene opp til 0,5 kg og smågjedder på 1-4 kg. Men mot slutten av måneden så ble det noen turer på Oslofjorden. Fruen og jeg hadde vår eneste totale bomtur dette året! Det var vestafor Jeløya! Jeg hadde riktignok napp av en sjøørret som jeg tror var ganske pen, men det var alt. Det var litt flaut å blanke så totalt så vi tok en tur til i samme området like etter. Vi fikk ingen sjøørretter, men et par koketorsk ble det. Men det ble egentlig mer fotografering enn fisking...

http://i26.photobucket.com/albums/c112/fro...k/kongsnegl.jpg

Kongsnegle

http://i26.photobucket.com/albums/c112/fro.../fasanflukt.jpg

Her er en fasan i flukt med Jeløya i bakgrunnen.

Og så en dag så drev Motor`n og mobbet meg! Jeg hadde masse arbeid jeg måtte gjøre og kunne ikke få fisket. Da sender Motor`n meg den ene sms en etter den andre og noen bilder også med fin fisk...

Jeg lovte han hevn dagen etter da han måtte rydde tomta og jeg skulle ut etter sjøørretten. Og hevn ble det! :)

to-1.jpg

torskorret.jpg

To av ørrettene veide over kiloen og den minste torsken veide drøye 2kg. Den største torsken hadde en flott rogn som selvfølgelig ble fortært. Gjett om jeg sendte han bilder tatt med mobilen... Jeg fikk nesten ødelagt dagen hans. Hevnen var søt.

APRIL

Det var en dikter som en gang sa: "Jeg velger meg april..." Og det er jeg ikke uenig i.

Denne måneden så hadde jeg første fisketur fra båt i Mjærvann og det var en spesiell opplevelse og ro der med snødekte trær rundt vannet.

mjaer090407.jpg

Og det beste av alt, fisken beit!

gjedde2-090407.jpg

Årets første dorgegjedde! Vekt 2,2 kg

abbor2-090407.jpg

Og årets første dorgeabbor. Vekt 850 gram.

Et par dager senere så var vi utpå Mjær igjen og denne dagen så brøyt jeg kilosgrensa for abbor for første gang i år.

abbor-2.jpg

1070 gram veide den og den ble rundsleika av lille Fritjof som synes at fisketurer er digg.

raabukk1.jpg

Denne flotte råbukken så vi da vi rodde langs land. Ikke noe topp bilde akkurat, men det er fullt mulig å se at dette er en flott bukk.

Påsken ble utnyttet på Sørlandet. Jeg har aldri skjønt vitsen med å reise etter vinteren når våren dukker opp på lavlandet. Og det ble selvfølgelig fisking! Vi brukte flere av dagene til å dorge etter sjøørretten. Vi hadde på stor fisk og mistet stor fisk både Fruen og jeg! Den største jeg mistet lurte jeg faktisk på om kunne være større en min pers på 4,7 kg! Men noen fikk vi da opp. :)

fritjof.jpg

Påskens første... 1,13 kg ble den veid til.

perca-5.jpg

Enda en... 850 gram og den minste vi fikk i påsken.

perca-6.jpg

Og påskens største! :) 2,41 kg i fin kondisjon. Dette viste seg også å bli årets største for min del.

sunset-1.jpg

Det var ikke bare drittvær denne påsken. Her er et bilde fra Sagesund om noen skulle lure på hvor dette er.

Jeg hadde også en trist fisketur til Oslofjorden... Jeg måtte avlive en av mine jakthunder, dreveren Frida.

frida-1.gif

Hun var blitt 13 år og ble syk og avliving var eneste utvei. Trist men nødvendig. At fisket ikke var helt i fokus denne kvelden skjønner dere kanskje..? Bildet av Frida med denne røya er fra den siste fisketuren hun var med på lille julaften 2006.

marsnatt.jpg

Her satt jeg og deppa og småsnufsa mens jeg tenkte på min gode jaktkamerat som ikke var mer...

Men så ble jeg invitert med på karpefiske! Trym tok meg med til Kasut hvor jeg fikk en ny art som jeg hadde hatt lyst på lenge.

percas-1.jpg

Her er Osloområdets lykkeligste mann! En ikke altfor stor karpe, men arten er det ihvertfall. Takk Trym!

Og vi så mange karper. Det er ikke vanskelig å forstå at men kan bli hekta på karpefiske.

karpe3.jpg

En av mange karper vi så denne dagen.

Noen fler dorgeturer ble det også i Mjær i april uten at det ble noe særlig å skrive om. Det var ikke få gjedder og abbor som var en tur oppi båten på disse turene, men bare smått opp til drøye 4 kg.

MAI

Denne måneden startet med en dorgetur sammen med Svenna og Laksefisker`n på 1.mai.

020520071519EazRiM8TiQfdDvFxQI.jpg?96

Her er et bilde av Fruen som akkurat har fått en sjøørret. Bildet er knabba av Laksefisker`n uten tillatelse! :lol:

Vi hadde en trivelig dag med mye fiske og sosialt samvær. Håper at dette kan bli en tradisjon! Det ble tatt flere sjøørretter av oss alle sammen og i tillegg så fikk jeg en torsk på 4.67 kg.

perca-7.jpg

Brukbar torsk fra indre Oslofjord.

Og noen bilder fra turen...

fruenorret.jpg

svenna.jpg

Svenna...

og

laksefiskern.jpg

Laksefisker`n

orret-3.jpg

Da jeg tok dette bildet av sjøørretten i vannet så tilta nesten Fruen! At jeg kunne finne på å ta bilder når hun var så nære på å få en fin sjøørret..! Men jeg fikk hovet den og hun var kjempeblid.

Noen få dager senere så var jeg på dorgetur i Mjær i håp om å få noe fin fisk. Og det ble en tur jeg var veldig fornøyd med!

abbor-3.jpg

Årsbeste på abbor! 46 cm lang og 1400 gram tung. Og det værste var at dette var den eneste turen i år hvor jeg hadde glemt hoven! Men jeg fik tak i den og opp i båten kom den.

fruen-5.jpg

Fruen fikk også en grei abbor uten at jeg husker eller vet hva den veide.

Det ble flere turer på Mjær i mai, men ingen fler storfisk ble landet.

Og så kom 17.mai. Fruen og jeg feiret den på vår måte med en fisketur. Oslofjorden var som vanlig arenaen. Og fisk fikk vi! En del torsk og noen sjøørretter. Fruen fikk den første.

Fruen.jpg

Mens hun kjørte denne fisken så kom det en kajakkpadler og la seg mellom fisken og båten vår! Han syntes det så veldig spennende ut... Vel, vi fik hovet fisken og dagen var egentlig allerede reddet rent fiskemessig, men det var ikke slutt med dette!

perca-12.jpg

Jeg fikk årets absolutt minste sjøørret på denne turen. Selvfølgelig satt tilbake igjen, men jeg blir overrasket om den overlevde da den ble tatt noe hardt.

perca-11.jpg

Like etter så får jeg denne! Den ble ikke gjenutsatt... 1.44 kg veide den og like etter så fikk jeg på en til som var litt større (selvsagt) og som jeg mistet. Og så avsluttet Fruen med denne.

fruen-7.jpg

1,47 kg og tynn som juling. Denne skal vi ta denne våren og da veier den godt over 2...

Jeg var også en tur i Vansjø uten at jeg fikk noe særlig stort...

perca-1.jpg

En av årets minste! :D Det eneste som egentlig er å skrive om denne turen er at Fruen fikk sin første gjørs!

gjoers.jpg

Det ble også tid til en tur i Nordmarka hvor det ble et par steikefisk.

Nordmarka.jpg

Helt grei steikefisk.

Denne måneden ble avsluttet med en fisketur på Hitra og ved Frøya. Mye fin fisk ble landet på denne turen.

feit.jpg

Ørret fra Hitra, ukjent vekt.

raabukk.jpg

En småpen råbukk fra Dolmøy

cr.jpg

Forsøk på C/R på lange... Særdeles mislykket!

torskepumping.jpg

Pumping av torsk...

perca-14.jpg

Turens desidert største torsk og min pers fra dette området. 19,7 kilo. Dette ble også min største fisk i 2007 Og den ble feiret med noe avgiftsfri smuglerøl... :lol:

Artig var det også at sønn min, IT-sjefen, fikk vassild. Ikke bare en, men to på en gang!

fredrik.jpg

JUNI

Gjeddefestivalen på Steinsfjorden... Bare å nevne denne er omtrent som å banne i kjærka i enkelte kretser! Jeg var invitert av Blydonkern som mannskap på båten hans og selvfølgelig sa jeg ja. Vi hadde det kjempegøy og fisk fikk vi også.

Gjeddefestivalen-2007-003.jpg

fengsel.jpg

Blydonkern...

steinsfjorden.jpg

Steinsfjorden by night...

dagens.jpg

Vår største fisk på festivalen, 5.9 kg og den angrep en liten tass som satt på vobleren mens vi sveivet inn og utrolig nok så satt den på så lenge at jeg fikk hovet den.

Vi havnet forøvrig på 10.plass i trollingklassen med totalt 14,52 kg gjedde.

Og så ble det litt artsjakt. Først en tur etter regnlaue i Tvedestrand. Det var en art som det bare var å hale opp når jeg fikk satt på en krok som var liten nok.

regnlaue1.jpg

Jeg forsøkte meg også på å få noen kutlingarter jeg ikke hadde fra før, men alt som beit på kroken min var svartkutling... Egentlig så tror jeg ikke at det finnes andre kutlinger en svartkutling! Nemlig!!!

kutling18-2.jpg

kutling18-3.jpg

Horngjelen var skikkelig på hugget! Jeg husker ikke hvor menge vi fikk, men det var mange.

horngjelsirkel.jpg

Fruen fikk en ny art også denne helgen...

fruen-8.jpg

En fiskemåke... Bikjene syntes dette var overmåte spennende og fuggel`n kjefta og hakka... Sikkert en hunnmåke! Men jeg fikk ut kroken uten at fuggel`n ble skadet og så ble den sluppet fri.

Vel hjemme på Østlandet igjen så ble det ny artsjakt. Solabbor! Jeg hadde fått sporet opp hvor denne fantes og gjorde et forsøk en dag jeg hadde fri fra jobben. Etter å ha dratt opp "en dullion" med småsørv så fikk jeg øye på en solabbor! Jeg senket kroken med reke foran snuta på den og vips så hadde jeg en ny art!

solabbor4.jpg

Den ble grundig fotografert og satt ut igjen. Det ble et ordentlig drittvær og jeg ga meg med den ene av arten.

I løpet av måneden så var det et par turer på Mjær med abbor opp mot kiloen og en haug med gjedder opp til ca 3 kg.

JULI

Lite med fisking denne måneden! Jeg jobbet hele måneden. Men en tur på fjorden etter makrellen og et par turer på Mjær ble det jo... Den dærre Oslofjorden er visst ikke helt tom for fisk... Det ble noen makrellmiddager av den ene fisketuren.

AUGUST

Endelig sommerferie! Og sommerferie betyr fisking. Fruen og jeg var på Sørlandet og hadde besøk av noen Tyske venner. Og disse tyskerne synes det er gøy og fiske og da er det slett ikke ille å ha besøk! Vi fikk også besøk av Namsenlaks som jeg guidet til en for han ny art. Nemlig regnlaue.

NAMSENLAKSREGNLAUE.jpg

Grattis!

Og så skulle "fillesjonkel Perca" og Lasse ut og fiske makrell.

LASSESVEIVER.MAKRELL2.jpg

Og makrellen beit!

LASSE2MAKRELL.jpg

En stolt tysk gutt med sine første makreller.

Jeg hadde fortalt tyskerne om å lyse krabber. Og helt ærlig så tror jeg ikke at de trodde på meg når jeg fortalte at det bare var å dra ut på skjæra i mørket og bruke lommelykt og plukke krabber med hendene. En kveld ble det stille og vi skulle forsøke oss på denne fangsten. Og gjett om det ble suksess!

LASSEM.KRABBER.jpg

Her er Lasse med fangsten etter å ha plukket krabber i en drøy time! Han var skikkelig skeptisk til disse dyrene i starten, men ble ganske raskt en skikkelig tøffing og plukket flere krabber.

LASSEMKRABBER.INNE.jpg

82 krabber plukket vi og kokte denne natta. Og kvelden etter så hadde vi et "lite" krabbelag...

SEPTEMBER - OKTOBER - NOVEMBER

Og så startet jakta... Den vil jeg sammenfatte kort! Den varte til begynnelsen av desember og fra august til desember så var det kun jakt og ingen fisketurer!!!

DESEMBER

Så var det fisking igjen.

des074.jpg

Årets siste dorgetur på Mjær var 8.desember. Motorn og jeg fikk noen gjedder og ingen abbor!

des076.jpg

Jeg klarte selvfølgelig å tre tommelen inn i kjeften på gjedda...

des073.jpg

Og dette var ikke første gangen... :blush: Som du kanskje ser så er det noen tenner på gjedda!

des075.jpg

Og så ble det et par tre isfisketurer på Mjær med brukbart resultet. Mange abborer på 400-850 gram havnet på isen.

abbor16125.jpg

Mjaer2312200711.jpg

Mjaer231220075.jpg

Mjaer221220071.jpg

Jeg rakk også et par turer på Oslofjorden med båten min for å fiske hvitting. Det var plenty med hvitting, men det som overrasket var at makrellen fortsatt var i Oslofjorden i forholdsvis store mengder! Og mange av makrellene var ov absolutt godkjent størrelse.

09122007-003.jpg

Makrell, hvitting og sandflyndre. Den største makrellen veier 950 gram.

Årets siste fisketur gikk av stabelen 31/12! Og da må man vel kunne si at året ble benyttet fullt ut. Denne turen gav 15 makrell med største på 900 gram (tror jeg...) og en masse hvitting + lyr,sei og torsk. Jeg glemte nesten å nevne at Fruen fikk en ny art på denne turen! Denne arten beit på agnet med kroken inni mens Fruen hadde snudd seg for å dra opp dreggtauet. Denne arten er Norsk Elghund Grå! Petra benyttet sjansen til å knabbe makrellagnet som treblekroken var gjemt inni... Og selvfølgelig så satte den superskarpe røde Mustadkroken seg fast i tunga til Petra. Jeg måtte ta Petra mellom beina mine og tviholde på henne mens jeg fikk tak i kroken med Leathermanntanga. Kroken hadde gått inn i tunga på oversiden, tredd seg inn i tunga og ut igjen på oversiden! Jeg fikk tak i kroken med tanga og gjorde rask prossess... Jeg røska den ut! :D Det kom et lite klynk og så sleiket hun seg rundt munnen og så var denne hendelsen glemt. De er ganske enkle disse hundene...

Når jeg tenker gjennom året så må jeg være fornøyd med både antall turer og noen av fiskene jeg har fått. Og jeg har et nyttårsforsett... Jeg skal ikke jakte og fiske noe mindre i 2008 enn det jeg gjorde i 2007! ;)

Endringene består av flere bilder og mer tekst. En god del hadde jeg klart å slette i går da jeg postet denne årsrapporten.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! :o

Nå har jeg klart å få med meg februar og mars i rapporten min også! :D I tillegg til noe mer i desember. Det egentlig ikke mulig å presse inn så mye mer fisking i løpet av et år en det jeg gjorde i 2007. Når 4 måneder går med til jakt og litt mer enn full jobb i tillegg til å være gift, ja da må jeg nok være fornøyd med sesongen.

Og så bør jeg vel kanskje takke Fruen som er så forståelsesfull for mine laster... Takk kjærring! Om du leser dette så skal jeg ta deg med på fisketur snart. :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.