Gå til innhold
Fiskersiden

Sunray Shadow


siben
 Share

Recommended Posts

Lurer på hva som er den originale binde oppskriften på denne flua.Finns så mange varianter av denne typen.

Originalen er vel med apehår og dermed ikke aktuell pr i dag.....

Ellers finner du vel god dokumentasjon og omtale her: http://globalflyfisher.com/patterns/sunray-shadow/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp silkeape som overvinge... Visste du at påfuglherlen i vingen skal imitere ryggraden til en liten og lettere transparent ål/fisk? :)

Hva er vitsen med å imitere ryggraden? Det er vel sjeldent at flua går under fisken?

Når jeg binder SS, så legger jeg inn noen få lengder med flash inni vingen for at det skal reflektere

det lille lyset som kommer ovenfra.

Uansett, det er fint å dele erfaringer/kunnskap! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mørkegrønn flash ;)

Her er en fin artikkel om Sunray Shadow. Legg også merke til Collie dog, som ble tatt i bruk før Sunray Shadow. Selv bruker jeg kun svart geit, og noen strå med flash for å bruke opp det jeg har kjøpt en gang i tiden.

http://gff.uptime.dk/patterns/sunray-shadow/

Helhvit og heloransje sunray varianter trenger ikke å være dumt.

Stripende hvit gummimakk er en godbit for laksen har jeg hørt historier om. Og da er man vel ikke så langt unna en hvit stripende sunray variant. Ifølge den eldre herren som bedriver dette stripefisket med hvit gummimakk, finnes det ikke noe artigere enn å se storlaksene komme opp av det brusende vannet og dra den med seg ned i poolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS er vel et godt bevis på: DET ENKLE ER OFTE DET BESTE!

Jeg legger først på noe deer eller bucktail, bare for å få litt reisning..ha ha! ;)

he,he :wacko:

-------------------------------

Bare ett lite tillegg.....

Benytter dobbelkroker på mine sunray. Geitehåret som brukes er vel medium stivt. Pleier som regel aldri ha noen problemer med hekting. Det der helsikkens tempelhund greiene har jeg blitt passe lei av til praktisk fiske. Det er så mykt og slynger seg lettere rundt kroken. Tempelhund bygger jeg kraftige undervinger, men allikevel hender det at de "baller" seg rundt kroken. Geitehåret er glatt og tykkere, så det får ikke så godt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he,he ;)

-------------------------------

Bare ett lite tillegg.....

Benytter dobbelkroker på mine sunray. Geitehåret som brukes er vel medium stivt. Pleier som regel aldri ha noen problemer med hekting. Det der helsikkens tempelhund greiene har jeg blitt passe lei av til praktisk fiske. Det er så mykt og slynger seg lettere rundt kroken. Tempelhund bygger jeg kraftige undervinger, men allikevel hender det at de "baller" seg rundt kroken. Geitehåret er glatt og tykkere, så det får ikke så godt feste.

Har bundet en del tubefluer av kun bucktail/flash, og de blir mer levende enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv hatt desidert mest uttelling med gulbrun bucktail som undervinge og forholdsvis grov kobberflash over dette som går nesten helt til tuppen av overvinge. som overvinge har jeg brukt både geit og tempelhund uten at jeg har merket noe forskjell på det. geita er noe mer tung å kaste med er vel det eneste. binder disse rundt 12-15 cm vingelengde.

binder den KUN på 2" alu-rør. aller helst griffiths.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å imitere ryggraden? Det er vel sjeldent at flua går under fisken?

Når jeg binder SS, så legger jeg inn noen få lengder med flash inni vingen for at det skal reflektere

det lille lyset som kommer ovenfra.

Uansett, det er fint å dele erfaringer/kunnskap! :D

Skal liksom kunne skimte påfuglen gjennom apehår fibrene når fisken ser fluen opp mot lyset da... Slik du kan se gjennom småfisk. Du kan jo prøve selv med å holde en SS opp mot lyset, jeg gjorde det nettopp med flere og ser påfuglherlen soleklart gjennom vingen.

Endret av Spenolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er flere her på forumet som har sans for denne enkle kreasjonen til Ray Brooks.

Så jeg lurer på om noen kunne tenke seg å være med på en SS-ring? :ph34r:

Den er jo i utgangspunktet veldig simpel, men alle har sin variant. Noen bruker påfugl, flash osv.

Dette blir kanskje kjedelig for de litt mer drevne, men inspirerende for oss ferskinger.

Noen som er med?

Endret av gyro`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg skjønner at det er flere her på forumet som har sans for denne enkle kreasjonen til Ray Brooks.

Så jeg lurer på om noen kunne tenke seg å være med på en SS-ring? :lol:

Den er jo i utgangspunktet veldig simpel, men alle har sin variant. Noen bruker påfugl, flash osv.

Dette blir kanskje kjedelig for de litt mer drevne, men inspirerende for oss ferskinger.

Noen som er med?

Legger ut ett bilde av en Sunray,som er bundet av hår fra en Shetland Sheepdog.

Er ikke helt god på flue binding.Så bare kom med innspill.

48003_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så jo kjempefin ut den :)

Enkel å binde, men uhyre effektiv !

Vet ikke hvilket rør du bruker, kanskje det er bildet som lyver litt (blitz).

Original SS skal ha et helt gjennomsiktig rør, men om laksen er så opptatt av det er uvisst :)

Er ganske sikker på at jeg har lest at originalen skal ha det røret som her er brukt (vanlig tuberør), det var en missforståelse som hadde spredd seg at røret måtte være helt gjennomsiktig, mener det var kona til opphavsmannen som poengterte det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.