Gå til innhold
Fiskersiden

Rödingfiske i norr.


Claes-Olav
 Share

Recommended Posts

Hej!

Då jag är relativt ny här på forumet (har haft en tråd om Anjavatn) så skulle jag bli glad om tips i den norra delen av ert vackra land. Norr Kiruna eller in via Skibotn. Har fiskat relativt mycket i Sverige. Förr i trakterna kring Arjeplogfjällen, men nu uteslutande i Vilhelminafjällen. Inga direkt vatten med "stor röding" som jag menar >1 kg. Därför skulle det vara intressant höra från er. Jag vet hur fisket fungerar och är inte ute efter mängder utan den "stora" upplevelsen. Då jag fyller 60 år så känns det som att det skulle vara rimliga ansträngningar. Är dock inget blåbär heller. Har fullföljt 23 långlopp på skidor på 6 mil så jag räds inte alldeles en utmaning. Mycket tacksam för svar med tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat fjellfiske, og neppe det han er ute etter heller. Anyway: langs grensa i våre tre-fire nordligste fylker er det de beste mulighetene. Skal man kun ha stor røye er nok Skogseid rette plassen, men den store opplevelsen får man neppe av å ligge i en båt like ved et oppdrettsanlegg med fire-fem båter fulle av skrålende bergensere rundt seg. Alternativt kan man hoppe opp i en trollingbåt og cruise rundt på Randsfjorden.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på Skogseidvannet handler stort sett om fiske fra båt etter røya like utenfor et oppdrettsanlegg. Blir mer hyttetur over det, og nada villmarkspreg sammenliknet med en fjelltur. Men røya er grisediger der. Spørsmålet er selvsagt om man setter likhetstegn mellom kvaliteten på opplevelsen og vekta på fisken. I motsatt fall ville jeg nok heller dratt nordover og prøvd meg i høyfjellet ja. Nordland, Troms eller Finnmark. Indre Troms er nevnt, men også Laksefjordvidda huser mange vann med diger fisk. Og her er det gjerne snakk om klassisk kikkefiske på isen på senvåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på Skogseidvannet handler stort sett om fiske fra båt etter røya like utenfor et oppdrettsanlegg. Blir mer hyttetur over det, og nada villmarkspreg sammenliknet med en fjelltur. Men røya er grisediger der. Spørsmålet er selvsagt om man setter likhetstegn mellom kvaliteten på opplevelsen og vekta på fisken. I motsatt fall ville jeg nok heller dratt nordover og prøvd meg i høyfjellet ja. Nordland, Troms eller Finnmark. Indre Troms er nevnt, men også Laksefjordvidda huser mange vann med diger fisk. Og her er det gjerne snakk om klassisk kikkefiske på isen på senvåren.

Kan du ge några exempel till en som aldrig varit där. Naturligtvis kräver jag inte någon fiskegaranti. Vore kul med några andra vatten än Anjavatn. Kanske Andravatn? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen Claes-Olav!

Det finnes naturligvis en rekke vann i Troms som ligger nærmere vei og som fortsatt har bra med røye. F.eks kan Josefvatn i Balsfjord kommune være et alternativ. Her kan du kjøre helt frem til vannet, og fisket her er kjent for å være meget bra. Både ørret og røye på 2kg+ er sannsynlig. Fiskekort får du kjøpt lokalt. Dette vannet ligger derimot ikke på fjellet, men i lavlandet i vakre jordbruksomgivelser.

Ellers kan Leinavatn være en mulighet. Dette vannet ligger innenfor(østenfor) Altevatn, faktisk helt på grensen mot Sverige og Kiruna kommune. Hit kan du kjøre snøscooter helt inn, enten selv eller via turoperatør. Dette er et fantastisk område med flott natur og bra med fisk. De helt store fiskene er kanskje vanskelig å treffe på isen her, men det tas årlig meget stor ørret og røye her. Se kartblad 1531 I og 1631 IV.

Forøvrig har samtlige vann i nær tilknytning til Altevatn gode bestander av både ørret og røye. En times rolig skitur fra løypa tar deg til masse gode vann :) Se kartblad 1532 II og III.

Håper dette var til hjelp :)

Mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Claes-Olav!

Det finnes naturligvis en rekke vann i Troms som ligger nærmere vei og som fortsatt har bra med røye. F.eks kan Josefvatn i Balsfjord kommune være et alternativ. Her kan du kjøre helt frem til vannet, og fisket her er kjent for å være meget bra. Både ørret og røye på 2kg+ er sannsynlig. Fiskekort får du kjøpt lokalt. Dette vannet ligger derimot ikke på fjellet, men i lavlandet i vakre jordbruksomgivelser.

Ellers kan Leinavatn være en mulighet. Dette vannet ligger innenfor(østenfor) Altevatn, faktisk helt på grensen mot Sverige og Kiruna kommune. Hit kan du kjøre snøscooter helt inn, enten selv eller via turoperatør. Dette er et fantastisk område med flott natur og bra med fisk. De helt store fiskene er kanskje vanskelig å treffe på isen her, men det tas årlig meget stor ørret og røye her. Se kartblad 1531 I og 1631 IV.

Forøvrig har samtlige vann i nær tilknytning til Altevatn gode bestander av både ørret og røye. En times rolig skitur fra løypa tar deg til masse gode vann ;) Se kartblad 1532 II og III.

Håper dette var til hjelp ;)

Mvh

Anders

Mycket bra! Det var en redig och klar redovisning! Denna typ av inlägg gillar jag. TACK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er jeg ikke fra nordnorge, men det overrasker meg litt at ingen har nevnt Bjøllåvatna for deg siden du også antyder nordland fylke. Disse vanna er kjente røyevann som er næringsrike og gir ei og anna stor røye, dog ikke av de største. Det er flere ruter inn til dem, og også flere Dnt-hytter i området hvis det skulle være av interesse. Vatna ligger på saltfjellet, ca rett vest for Lønsdal, ca 10 mil nord for Mo i Rana. Den korteste ruta inn er ca 10 km i luftlinje, og den lengste drøyt 20 km. Terrenget er forholdsvis lett. Jeg vet ikke om dette er interessant, men tar sjansen på et lite innlegg. Det koster jo ikke noe å skrive det. Hvis du søker på nettet så finner du litt om disse vanna.

Mvh

Cannonbang

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er jeg ikke fra nordnorge, men det overrasker meg litt at ingen har nevnt Bjøllåvatna for deg siden du også antyder nordland fylke. Disse vanna er kjente røyevann som er næringsrike og gir ei og anna stor røye, dog ikke av de største. Det er flere ruter inn til dem, og også flere Dnt-hytter i området hvis det skulle være av interesse. Vatna ligger på saltfjellet, ca rett vest for Lønsdal, ca 10 mil nord for Mo i Rana. Den korteste ruta inn er ca 40 km i luftlinje, og den lengste drøyt 20 km. Terrenget er forholdsvis lett. Jeg vet ikke om dette er interessant, men tar sjansen på et lite innlegg. Det koster jo ikke noe å skrive det. Hvis du søker på nettet så finner du litt om disse vanna.

Mvh

Cannonbang

Mycket bra. Jag är öppen för alla förslag och vad det lider kan det bli besök i ett och annat vatten. Tack så mycket Cannonbang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He

Retta en liten skrivefeik i mitt forrige innlegg. Det skulle være 10 og 20 km inn til vanna. Tastaturbom!

Mvh

Cannonbang

Det verkar ju vara nära den väg som vi kommer från Arjeplog i Sverige efter Silvervägen ner på E6 nedanför Junkerdalen. Har tittat på kartan och ser inte hur man lämpligast kommer sig fram till sjön. Som jag har fattat så är det ICKE tillåtet med snöskoter i Norge. Det blir att ta till skidor. Men varifrån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.