Gå til innhold
Fiskersiden

Lærdalselva


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Var på biltur igjennom Lærdal i sommer (Uten fiskestang mad.gif )

Var nødt til å stoppe for å ta noen bilder av dette strekket. Kunne ha stått der i timevis og glodd, men min bedre halvdel som venta i bilen ble utålmodig.

Er det noen som vet hvilket strekk dette er? Og om det er mulig å slippe til her?

Det så jo bare helt sykt bra ut da. Fisk sto det der også, men det kommer ikke fram på bildene beklageligvis.

Alle opplysninger mottas med takk. Hit må jeg bare tilbake en gang, da med fluestanga!

43167_s.jpg

43168_s.jpg

43169_s.jpg

43170_s.jpg

43171_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hølene Hauge Rock og Tore. Svingen du ser på bilde 2 kalles Svinalléet/Svenalléet. Har fisket her i midten av juli de siste tre årene og gråter meg i søvn ved tanken på at sommerens vakreste eventyr går fløyten.

Fear Fish!

Kan du si noe mer om fisket her, kotsalg? utleie?

Hører gjerne litt om hvordan det har vært å fiske her også.

Må jo være ett av landets råeste fluestrekk. Fikk hakeslepp jeg, når jeg intetanende kom kjørende og så hva som åpenbarte seg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe mer om fisket her, kotsalg? utleie?

Hører gjerne litt om hvordan det har vært å fiske her også.

Må jo være ett av landets råeste fluestrekk. Fikk hakeslepp jeg, når jeg intetanende kom kjørende og så hva som åpenbarte seg......

Her er det nok ikke så lett å komme til hvis ikke man kjenner noen som har tilgang eller har en ledig plass :D Prisen for å fiske her skal vi ikke snakke så alt for høyt om. :D

Strekket du har tatt bilder av er for så vidt pene å se på, men de siste årene har vi tatt mer fisk på andre steder på valdet. Vi har vært så heldige at vi har fått fiske på både Hauge og Eri, så høler som Charlie, Horse og Grønnebank(Green Bank) har nok blitt prioritert. Sistnevnte er for øvrig en sinnsyk SØ-høl. Faderen landet en på 5,5 kilo i fjor. Dagen etter skulle jeg hjelpe til med å håve en enda større fisk, men en litt for ivrig sønn klarte å jage vekk beistet som må ha vært minst 7 kg.

Fear All Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her.

Ganske utrolig at jeg sitter her i Barteland med fra 5-30 min i bil til Gaula,Orkla og Nidelva, og drømmer om fiske i sjuke og utilgjengelige vestlandselver, men slik er det bare. Har vel noe med miljøet, naturen og det historiske suset å gjøre. Drømmer også om Eira,Aurland,Flåm med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her.

Ganske utrolig at jeg sitter her i Barteland med fra 5-30 min i bil til Gaula,Orkla og Nidelva, og drømmer om fiske i sjuke og utilgjengelige vestlandselver, men slik er det bare. Har vel noe med miljøet, naturen og det historiske suset å gjøre. Drømmer også om Eira,Aurland,Flåm med flere.

Jeg fisker en til to uker i Barteland hver sommer og det har sin sjarm det også. Det jeg har fått av laks er stort sett dratt opp fra Orkla og Gaula :P. Likevel er det noe eget ved de ekstremt klare vestlandselvene. Hadde det ikke vært for gyrofaenskapet så hadde mange av dem vært perfekte fiskeelver. Fordelen med gyro er at vi var en gjeng som omsider slapp til i Lærdalselva. Hvis laksestammen kommer tilbake en gang er jeg redd fisket i Lærdal er forbeholdt Røkke, Gjelsten og ikke I. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker en til to uker i Barteland hver sommer og det har sin sjarm det også. Det jeg har fått av laks er stort sett dratt opp fra Orkla og Gaula :). Likevel er det noe eget ved de ekstremt klare vestlandselvene. Hadde det ikke vært for gyrofaenskapet så hadde mange av dem vært perfekte fiskeelver. Fordelen med gyro er at vi var en gjeng som omsider slapp til i Lærdalselva. Hvis laksestammen kommer tilbake en gang er jeg redd fisket i Lærdal er forbeholdt Røkke, Gjelsten og ikke I. :D

Forstår hva du mener ja, som en liten avsporing kan jeg berette at Røkke og Vebjørn Rodal, stakk av med rypeterenget "mitt" for to år siden. Ikke mye tjangs til å henge på i den galoppen nei, åsså der jeg hadde jakta i 25 år da gitt!!!! :)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener ja, som en liten avsporing kan jeg berette at Røkke og Vebjørn Rodal, stakk av med rypeterenget "mitt" for to år siden. Ikke mye tjangs til å henge på i den galoppen nei, åsså der jeg hadde jakta i 25 år da gitt!!!! :)

Jeg får ikke lov til å jakte jeg. :P I følge dama holder det med fisking og golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når man snakker om natur. Jeg var en tur til Driva (som fotograf og turist) sammen med 2 fiskekompiser fra Gaula i forfjor i september. Himla for en natur, og for ei elv. Stupbratte fjell på begge sider og ei klar elv med en anelse grønt. Og for noen kulper og strømmer for flua ! Vi bodde på Romfo Gård.

Det var kluddene som stod på ønskelisten, ikke laksen :)

Det jeg oppdaget spesielt var at elva så atskillig grunnere ut enn den var, på grunn av sitt klare vatn.

Det som var 3 meters dybde så ut for meg som vadedybde, kunne jo se de store kluddene nede i kulpene i det klare vannet !

Jeg anbefaler Master på det sterkeste å dra dit, hvis han ikke allerede har vært der da ?

Men det er ei meget populær elv, var visst bortbestilt alle døgn året etter, så her var det kamp om plassene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Må være verden sykeste strekk for sjøørret, spesilet greenbank med flere, men apropo lærdalselva så skal dere ikke se bort ifra at den blir åpnet, den er foreslått åpnet for laksefiske(ikke sjøørretfiske) sesongen 2010 ifølge fiskeguiden.no. Javelig dumt forslag ifølge meg selv, få vekk den javela gyroen, og fred den i enna 3 år etter 5års perioden, og jeg lover dere hvis vi da ville fått opplevd et laksefiske som på 70-80 tallet, ville vi ikke angra et sekund, var virkelig verdens beste lakseelv.

Men hvis den åpnes er det bare å prøve seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har persen på 5,6 i fra Greenbank... Deilig SØ høl.

Ellers så er det overkommelig å komme til litt lenger opp i elva.

Mange fine strekninger som ikke koster shorta og halve armen.

Enig ang å la elva være i fred de neste 5-10årene... Selvom jeg savner de 1-2 ukene jeg hadde der hver sommer.

Ps: fikk ikke opp bildene, men det har vel kanskje noe med at tråden er "litt" gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har persen på 5,6 i fra Greenbank... Deilig SØ høl.

Ellers så er det overkommelig å komme til litt lenger opp i elva.

Mange fine strekninger som ikke koster shorta og halve armen.

Enig ang å la elva være i fred de neste 5-10årene... Selvom jeg savner de 1-2 ukene jeg hadde der hver sommer.

Ps: fikk ikke opp bildene, men det har vel kanskje noe med at tråden er "litt" gammel :D

Ser dårlig ut i sogn fremover!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.4232306

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller kalle det en bra nyhet faktisk, hvis det ikke skjer noe vil snart bestanden kolapse, i tilegg får man vel tid til å få elva rensa og hvis den da blir ren og får tid bygge seg opp, ja da er det bare å glede seg, men trist det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert bildelinkene oppover med _s før .jpg slik at de vises. Ble gjort en omgjøring for en tid siden som gjør at man ikke kan direktehotlinke de store utgavene på fiskevatn.no, man må derfor nå legge inn småversjonene som har endelse _s.

Nå som tråden igjen var aktiv syntes jeg det var passenda at også bildene vises...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.