Gå til innhold
Fiskersiden

En god gammeldags gærrrning


Hoffa
 Share

Recommended Posts

Morsom video. Etter at jeg så den tidligere idag prøvde jeg å få et begrep om hva CoS hovedmisjon er. Uten å lykkes. Jeg leste til og med på den like gale Andreas Heldal-Lund sin anti-CoS nettside uten å klare å plukke ut essensen i denne "religionen". Kall meg gjerne dum (inne i hodet ditt!) men kan noen ta en rundown for meg? De vil gjøre deg lykkelig og blakk? Er det en selvrealiserings-ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scientologi er blanding av en dårlig sci-fi-roman (som L. Ron Hubbard for øvrig skreiv flere av) og buddhisme. Begynner som selvrealisering, ender som hjernevasking. Jeg antar at lederne i organisasjonen som ellers i religiøse bevegelser er en blanding av fanatikere, maktglade mennesker og folk som er ute etter å berike seg.

Formålet er å ikke bli sendt til Venus etter døden for å bli reprogrammert :lol: , og å oppnå et slags nirvana hvor man er uavhengig av kroppen. Begrepet thetan er sentralt, og er et ego uavhengig av kropp. En person kan også bestå av flere thetaner eller være hemmet av dem. Thetanen utvikles på forskjellige Operating Thetan-levels for til slutt å bli en Cleared Thetan, og "sannheten" blir langsomt åpenbart på de forskjellige nivåene. Tror det er rundt 20 nivåer.

Man begynner med å kartlegge alle personlige egenskaper gjennom tester, og kurser seg for å forsterke sine svake sider, oppnå harmoni og kontroll over egen tilværelse. Dette koster sjølsagt. Blei regelrett kasta ut fra Scientologenes lokaler i Torggata etter en slik test da de dreiv rekrutteringskampanjer på gata på slutten av 80-tallet etter et skikkelig munnhuggeri med en av veilederne. Å ta i mot kritikk er ikke Thetaners sterke side iaffal. :)

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"MILD LATTER I SALEN. NRK Kveldsnytt tar opp tråden, lurer på om disse nye tankene til Morten Harket betyr at han «beveger seg lenger inn i troslandskapet».

HARKET: Det er ikke egentlig et religiøst anliggende. Det er forsøket på en logisk tankerekke som handler om ingenting, altså konseptet ingenting. Fordi ingenting fins i denne verden, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan denne verden kan fins heller. Fordi... i all enkelhet så kollapser jo alt mot ingenting. Hvis du putter det inn i ligninger og sånn, så går jo alt ad undas.

NRK KVELDSNYTT: Dette har du tenkt lenge på?

HARKET: Ja, jeg stusser over det. Jeg klarer jo ikke å konkludere med noe. Men jeg skjønner jo ikke hvordan fysisk masse kan fins, rett og slett. Jeg kan forstå det fra ett ståsted, bare, og det er hvis alt er halm. Da er det forståelig. Men fysisk masse kan ikke forklare seg selv, vi har ikke noe bevis for det, vi har bare opplevelsen av det. Og det er jo ikke noe bevis. Det er bare en praktisk måte å forholde seg til det på. Og jeg, jeg synes bare det er veldig interessant. Eh... Naturlig nok. For ingenting er et konsept mennesket har kommet med, på en måte. Og ingenting er ånd. Det er et åndsverk, på sett og vis."

Noen kjernefysiker er han ikke, altså. :lol: Å lefle med begrepet ingenting (kontra tomt som vi vanligvis definerer det som) på universalt nivå fører straka vegen ut i intet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner jo ikke hvordan fysisk masse kan fins, rett og slett. Jeg kan forstå det fra ett ståsted, bare, og det er hvis alt er halm. Da er det forståelig.

Dette er jo årtusenets sitat.

***** lo meg halvt i hjel. Fyren er jo spik spenna gæren.

:o:lol::lol:

Kanskje han klamrer seg til det berømte halmstrået :blink:

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrrrrrrrr....................

Ikke nok med det verbale innholdet var som var som plukka fra en skuespiller med litt for mange striper i nesa og litt for lite normalt hodebry, men det monotone, simple gitarriffe som sannsynligvis er lagt på for å gjøre innholdet litt spennende, er så langt umulig å få ut av hue! Shit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk begynt å lese om disse gale menneskene... haha, syyyyyyyyyyyke mennesker... Det er sikkert mye fint i denne kulten (nesten så jeg ikke tør skrive det), men tror det er enda mer syke ting ute og går...

sjekk også ut youtube

Panorama: scientology and me part 1/4 - 4/4

The Un-Funny TRUTH about Scientology

http://www.scientology-oslo.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.