Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøaure


auratus
 Share

Recommended Posts

Trenger ikke være i elve utløp, men gjerne i brakkvann.

Finn plasser med leopardbunn, kanskje odder med strøm.

SØ viker kan også være bankers.

Bruk noe fargrike fluer eller sluk i den kalde årstiden, den pleier å ta da(min erfaring).

Siden du er fra Jæren skulle det vel ikke være noe problem å finne en plass eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kommer sikkert ann på hvor i landet du fisker. Har selv fisket med flue langs kysten i bamble og kragerø siden i våres og fisket har toppet seg mot november og er fortsatt bra nå i desember. Siden jeg er nybegynner av året på dette fisket har jeg selvfølgelig ikke den store erfaringa , men de SØ jeg har fått har jeg stort sett tatt på det jeg vil kalle en sildeimitasjon.Også noen er tatt på "frede".Har ennå ikke tatt SØ på dypere vann enn ca 2 meter, og veldig nære land.

Etter en heller frustrerende periode på våren og tidlig høst hvor jeg prøvde alle metoder,fluer,sluk,steder,etc.... begynte ting å skje..

Etter dette valgte jeg ca tre plasser hvor jeg fisket og ble rimelig godt kjent.Dette trur jeg er vikitig!De samme plassene som tre dager på rad ikke gir en **** kan den fjerde gi deg BIG time!

Well, thats my two cent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skal klare å gi noe tips til deg så burde du prøve hvite fluer. da menes fluer ala kvitebjørn, dog nobbler,hvit zonker. funker ikke det hadde jeg gått for orange saker. reke imitasjon, mickey finn med masse mirror flash eller en silde imitasjon. hot flash minnow er mitt førstevalg da.

du burde også tenke over dte med inntrekksfart. mange velger å fiske ekstremt sakte nå som det begynner å bli kaldt i vannet.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sjøørreten er der , den.Blitt en del 4-6 hektoer i det siste, men også sø på hhv 1000(flere), 1300, 1800 og 2000gram(den på 1,8kg fikk jeg i går 261204)Og det er den samme flua jeg har fått på i det siste(en olivengrønn stor,stygg og tynn børstemark , som trekkes inn i supersakte og laaange drag).Har prøvd en del andre fluer i det siste, uten hell.Brakkvannsområdene er tingen nå.Det meste av fisken har vært flotte og feite gjeldfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller: vent litt til på den magiske halvtimen rett før det blir mørkt! Var ute i dag og prøvde flere plasser , men alt virka dødt.

Brukte siste timen i gromvika.Det var dødt der også til å begynne med(så ingen aktivitet),men da det skumrer kommer det første hugget!

Så i løpet av 15 min har jeg satt ut et par undermålere og landa et par kilosfisker. Det ble en torsk også.Alle tatt på sildeim.

Hvorfor det tru ? Den ene kilosfisken var så trinn rundt magen at jeg trodde den hadde spist en båt! Men det viste seg at den var proppet med:nettop sild[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Har vertfall gode tider i møte med tanke på sø fiske. Mars kommer i stormskritt. Var en tur i helga å prøvde "go" plassene og sø ble det. Den største var 1124g og trill rund og den andre 980g.

Var faktisk strålende vær for en gangs skyld. +5 og sol.[ :) ]

Er sikkert gode forhold for sø med tanke på temp i luft å sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.